Focus St kvittrar vid gaspådrag.

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Jackkolbel
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån okt 03, 2016 9:58 am
Namn: Jack kölbel
Kör: Ford Focus St
Ort: Goteborg

Focus St kvittrar vid gaspådrag.

Inlägg av Jackkolbel »

Tjena, har en Focus St från 2006 som har börjat kvittra som en fågel vid gaspådrag när bilen blivit varm. Om man gasar lugnt så blir det inget kvitter alls. Tycker även att laddtrycket varierar lite mellan 0.5-1.0 bar. Är det någon som vet vad det kan vara?

Tack på förhand// Jack

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5370
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Kan det vara något sånt här?


\Rickard

Jackkolbel
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån okt 03, 2016 9:58 am
Namn: Jack kölbel
Kör: Ford Focus St
Ort: Goteborg

Inlägg av Jackkolbel »

RickardEM skrev:Kan det vara något sånt här?


\Rickard
Det är inte det ljudet, låter bara när turbon laddar, funderar på om det kan vara dumpventilen som spökar.. ?

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8905
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Troligen är det dumpen som har satt sig. Då öppnar den inte och då kommer luften att studsa på impeller bladen och avger då det kvittrande ljudet.
Vet du om det är original?

Gå inte på gimicken med att sätta dit en öppen dump på dessa bilar. Kommer bara bli skit. Skaffa en Forge eller Turbosmart dump.
http://atechmotor.com/ford/focus-st-mk2 ... umpventil/

Jag har kört med min i 4 år (nånting) och flyttade även över den till min mk3a :)

Mina har alltid gjort så pga att jag har haft hårt ställda dumpventiler (på låga ladd). Det blir så om man kör med högre laddtryck så för att dumpen inte ska stå och "blöda" luft när man trycker på så orkar den därmed inte öppna på lägre tryck.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Jackkolbel
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån okt 03, 2016 9:58 am
Namn: Jack kölbel
Kör: Ford Focus St
Ort: Goteborg

Inlägg av Jackkolbel »

Keller skrev:Troligen är det dumpen som har satt sig. Då öppnar den inte och då kommer luften att studsa på impeller bladen och avger då det kvittrande ljudet.
Vet du om det är original?

Gå inte på gimicken med att sätta dit en öppen dump på dessa bilar. Kommer bara bli skit. Skaffa en Forge eller Turbosmart dump.
http://atechmotor.com/ford/focus-st-mk2 ... umpventil/

Jag har kört med min i 4 år (nånting) och flyttade även över den till min mk3a :)

Mina har alltid gjort så pga att jag har haft hårt ställda dumpventiler (på låga ladd). Det blir så om man kör med högre laddtryck så för att dumpen inte ska stå och "blöda" luft när man trycker på så orkar den därmed inte öppna på lägre tryck.

Det är original dumpventil som sitter monterat. Åkte förbi Street performance i Göteborg idag och fick köpt mig en ny forge dumpventil, ska byta denna imorgon och hoppas på att fågelkvittret försvinner :)

Tack för snabbt och bra svar :) // Jack

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8905
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Jackkolbel skrev:Det är original dumpventil som sitter monterat. Åkte förbi Street performance i Göteborg idag och fick köpt mig en ny forge dumpventil, ska byta denna imorgon och hoppas på att fågelkvittret försvinner :)

Tack för snabbt och bra svar :) // Jack
Inga problem :)

Kan tillägga att det är trångt som f*n!! Se till att ha långa förlängare till insex, alternativt en insex (tror det är 5mm) med fyrkantsfattning (för spärrskaft) OCH med kula längst ut då man får vinkla insexen för att få ut den ena skruven.
Lagerbocken till drivaxlen brukar vara i vägen om man provar med "normala" verktyg.
Hoppas du inte har för stora händer :D


Är bilen original? Stoppa annars i den gula fjädern. Grön fjäder (den mjukare av dom) är för original motorerna. Kör man trimmat så stoppa i den gula.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Jackkolbel
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån okt 03, 2016 9:58 am
Namn: Jack kölbel
Kör: Ford Focus St
Ort: Goteborg

Inlägg av Jackkolbel »

Keller skrev:Inga problem :)

Kan tillägga att det är trångt som f*n!! Se till att ha långa förlängare till insex, alternativt en insex (tror det är 5mm) med fyrkantsfattning (för spärrskaft) OCH med kula längst ut då man får vinkla insexen för att få ut den ena skruven.
Lagerbocken till drivaxlen brukar vara i vägen om man provar med "normala" verktyg.
Hoppas du inte har för stora händer :D


Är bilen original? Stoppa annars i den gula fjädern. Grön fjäder (den mjukare av dom) är för original motorerna. Kör man trimmat så stoppa i den gula.
Har idag fått tid och bytt dumpventilen, men har fått nästa problem istället, oljefilterhuset har satt igen sig så den gnisslar.. vart köper man nytt och är det lätt att byta det själv?

// Jack

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8905
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Jackkolbel skrev:Har idag fått tid och bytt dumpventilen, men har fått nästa problem istället, oljefilterhuset har satt igen sig så den gnisslar.. vart köper man nytt och är det lätt att byta det själv?

// Jack
Menar du det ljudet i länken som Rickard postade innan?
Försvinner ljudet när du drar ut oljestickan?
Isåfal, ställ bilen och kör INTE med den.
Övertrycket går ut i oljesystemet pga att membranet i filterhuset har gått sönder. När det blir riktigt illa så trycker den ut olja genom kamaxeltätningar och ner över kamremmen = dyrt!

Finns på Ford med senaste revisionen. Tror det går på 2300 kr + röret mellan ventilkåpan och huset.
Relativt enkelt att byta allt men tänk på att momentdra allting. (trångt mellan kylare och filterhus). Ingår nytt oljefilter med filterhuset dock.
Sen behöver du ny olja.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Jackkolbel
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån okt 03, 2016 9:58 am
Namn: Jack kölbel
Kör: Ford Focus St
Ort: Goteborg

Inlägg av Jackkolbel »

Keller skrev:Menar du det ljudet i länken som Rickard postade innan?
Försvinner ljudet när du drar ut oljestickan?
Isåfal, ställ bilen och kör INTE med den.
Övertrycket går ut i oljesystemet pga att membranet i filterhuset har gått sönder. När det blir riktigt illa så trycker den ut olja genom kamaxeltätningar och ner över kamremmen = dyrt!

Finns på Ford med senaste revisionen. Tror det går på 2300 kr + röret mellan ventilkåpan och huset.
Relativt enkelt att byta allt men tänk på att momentdra allting. (trångt mellan kylare och filterhus). Ingår nytt oljefilter med filterhuset dock.
Sen behöver du ny olja.
Tack för hjälpen Keller! :) Ljudet försvinner när man drar ut oljestickan, hoppas bara på att inget allvarligt har tagit skada :) Beställt nytt oljefilterhus från cms group i Göteborg ,ska komma imorgon bitti och blir byte av det direkt!

// Jack

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8905
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Om det precis började låta så tror ajg det är rätt lugnt. Om du kan, plocka av kamremskåpan så ser du om där är fukt vid kamaxeltätningarna.

Det var snabbt jobbat av dom :)

Förfarandet är väldigt enkelt egentligen.
1. töm ut olja
2. lossa slangarna som går till huset.
3. lossa huset och oljestickans hållare
4. torka rent och se till att det inte sitter rester kvar av packningar eller smuts på motorblocket.
5. montera dit det nya huset. skruva i skruvarna för hand först. spänn skruvarna med momentnyckel.
6. montera tillbaka allt i omvänd ordning :p
7. fyll på olja (glöm inte sätta i oljepluggen, byt gärna packningen till den).
8. starta upp bilen. Kan ta en några sekunder innan oljetryckslampan slocknar. Kontrollera ev. läckage från huset.
Funkar allt så montera tillbaka resten grejerna och ut och kör.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Jackkolbel
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån okt 03, 2016 9:58 am
Namn: Jack kölbel
Kör: Ford Focus St
Ort: Goteborg

Inlägg av Jackkolbel »

Keller skrev:Om det precis började låta så tror ajg det är rätt lugnt. Om du kan, plocka av kamremskåpan så ser du om där är fukt vid kamaxeltätningarna.

Det var snabbt jobbat av dom :)

Förfarandet är väldigt enkelt egentligen.
1. töm ut olja
2. lossa slangarna som går till huset.
3. lossa huset och oljestickans hållare
4. torka rent och se till att det inte sitter rester kvar av packningar eller smuts på motorblocket.
5. montera dit det nya huset. skruva i skruvarna för hand först. spänn skruvarna med momentnyckel.
6. montera tillbaka allt i omvänd ordning :p
7. fyll på olja (glöm inte sätta i oljepluggen, byt gärna packningen till den).
8. starta upp bilen. Kan ta en några sekunder innan oljetryckslampan slocknar. Kontrollera ev. läckage från huset.
Funkar allt så montera tillbaka resten grejerna och ut och kör.


Tack för all hjälp Keller! :)

Nu är oljefilterhuset bytt och bilen går dom den vore ny igen :)

Ja det var verkligen bra service utav cms group ! Hedin bil sa att jag kunde få delen om kanske två dagar.. vadå kanske??? Haha

// Jack

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8905
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Jackkolbel skrev:Tack för all hjälp Keller! :)

Nu är oljefilterhuset bytt och bilen går dom den vore ny igen :)

Ja det var verkligen bra service utav cms group ! Hedin bil sa att jag kunde få delen om kanske två dagar.. vadå kanske??? Haha

// Jack

Skönt att höra! :)
Det var så lite så.

Hehe det e det där med kundprioritering... :starter:
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Skriv svar