Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

NY TITEL! Ev. MAF sensor-problem! Focus mk2 Flexifuel

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
FocusBob
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: lör feb 08, 2020 6:09 pm
Namn: Robert D
Ort: Göteborg
Kör: Ford Focus 1.8 Flexifuel -06

NY TITEL! Ev. MAF sensor-problem! Focus mk2 Flexifuel

Inläggav FocusBob » sön feb 09, 2020 4:46 pm

Hej på er.
Jag har kikat lite på forumet och fått lite indikation på vad som kan vara fel på min Focus mk2 flexifuel. Men jag känner att jag vill starta en egen tråd ändå.

Detta är händelseförloppet de senaste dagarna.
Dag 1: Det har varit minusgrader på natten. Första dagen på länge som jag behövt skrapa rutorna här i Göteborg.
Jag startar bilen, eller försöker åtminstone, men den vill inte riktigt. Startmotorn surrar som den brukar, men själva motorn bara liksom harklar sig. Det brummar till ett par gånger men den börjar inte helt. Jag får vrida en två tre gånger och ge gas för att den äntligen ska börja gå på riktigt. Jaja, kallstart tänker jag. Åker till jobbet.
När jag ska hem på kvällen igen händer samma sak. Denna gång försöker jag tills batteriet ger upp och det bara tickar när jag vrider nyckeln. Väntar en stund. Till slut går det och jag kan komma hem.
Funderar då på om det är batteriet som är klent.

Dag 2: Jag är ledig men bestämmer mig för att ta en tur för att ladda upp batteriet. Kanske har jag tagit för många korta sträckor, tänker jag.
Det går lite lättare att starta denna gång, men det går hackigt som fan i början. Jag vågar mig ut på motorvägen ändå.
ESP SYSTEM UR FUNKTION lyser mitt på motorvägen. Aj då. Drar hemåt igen. Innan jag parkerar börjar även motorlampan lysa. Jag pluggar in min OBD-läsare och får koden P1132 - ho2s11 switch sensor indicates rich.
Läser om koden här på forumet, låter som fel på lambdasond?
Men hur påverkar det ESP? Och hur kan jag komma upp i 100km/h med dålig lambda? Vad jag läst till mig så går det bara att krypa fram med dålig lambda. Eller?

Dag 3/idag: Köpte Biltemas billiga batteritestare idag och kollade batteriet, för säkerhets skull. Den visar grönt (GOOD) så batteriet verkar ändå ok. Bytte det förra året dessutom.

Baserat på det jag skrivit, vad tror ni kan vara fel?
Senast redigerad av 1 FocusBob, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4721
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » sön feb 09, 2020 5:30 pm

Med tanke på att det är en flexifuel skulle jag misstänka att motorstyrningen har "tapppat" minnet när batterispänningen var låg.
Borde rätta till sig om du kör den så att den hinner bli ordentligt varm och får lära om sig lite. :)

PS. Glöm inte att fylla i för och efternamn. :020:

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

FocusBob
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: lör feb 08, 2020 6:09 pm
Namn: Robert D
Ort: Göteborg
Kör: Ford Focus 1.8 Flexifuel -06

Inläggav FocusBob » sön feb 09, 2020 10:56 pm

RickardEM skrev:Med tanke på att det är en flexifuel skulle jag misstänka att motorstyrningen har "tapppat" minnet när batterispänningen var låg.
Borde rätta till sig om du kör den så att den hinner bli ordentligt varm och får lära om sig lite. :)

PS. Glöm inte att fylla i för och efternamn. :020:

\Rickard


Det låter ju fantastiskt ofarligt!
Jag har märkt det när jag blandar bränsle att den är lite trött i början. Det är tydligen vanligt. Men omlärningen ska ju gå på några sekunder efter man startat bilen.
Såhär jobbig har den inte varit innan. Och det förklarar fortfarande inte varför ESP-varningen lyste mitt i färden. Kanske det är ett helt annat problem?
Jag tänkte ändå låta någon kolla på den i samband med besiktningen, men den är inte förrän i april. Hoppas det löser sig till dess.

Namn fixat. :starter:

getsome
Legend
Inlägg: 1309
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Ort: Ljungbyhed
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inläggav getsome » tis feb 11, 2020 6:07 am

Läs ut ABS enheten också , där får du svaret på ESP lampan...

FocusBob
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: lör feb 08, 2020 6:09 pm
Namn: Robert D
Ort: Göteborg
Kör: Ford Focus 1.8 Flexifuel -06

Re: Gremlins i elektroniken (ev. Lambda eller generator?) Focus mk2

Inläggav FocusBob » fre mar 27, 2020 1:08 am

Okej, nu tror jag att jag börjar hitta felet.

En liten uppdatering.
Jag misstänkte som sagt att Lambda/katalysator krånglade. Hällde i en flaska Wynn's katalysatorrengörare i tanken och gav min Focus en "Italian tune-up", alltså köra jävligt länge på höga varv för att blåsa ut allt skräp.

Detta funkade! Göteborg-Borås tur och retur på 4ans växel piggade upp. Startade jättebra efter det.

MEN, sen så var det dags att tanka igen. Med ny full tank (bensin) så var problemet tillbaka! Samma sak, bilen kämpar och harklar sig och när den väl vrider igång ordentligt måste jag gasa för att den inte ska dö direkt. Ska tillägga att jag skapar en rökridå bakom mig när detta händer. Mina grannar är inte glada på mig. Röken slutar dock spy ut när jag fått bilen i rullning. Det är bara starten och de där första 5-10 sekunderna gasning som det blir ett moln. Vit/ljusgrå rök.

Har snokat på nätet om dessa symptom. Låter som dålig luftmassemätare (MAF sensor på engelska), eller geggat gasspjäll. Vad tror ni?

Var sitter luftmassemätaren på en 1.8 Flexifuel? Kommer man åt den utan att ta bort massa annat? Hittar info och bilder om alla andra motorer men inte just flexin. Har inget garage så om det inte kan lösas på en parkeringsplats så får jag väl lämna in henne. :(

Gasspjället sitter väl någonstans på väg till luftfiltret va?

fonzeka
Veteran
Inlägg: 262
Blev medlem: tis jul 03, 2007 8:16 pm
Namn: Anders W
Ort: Avesta
Kör: Focus 1.6 Ecoboost FFV, Honda S2000

Re: NY TITEL! Ev. MAF sensor-problem! Focus mk2 Flexifuel

Inläggav fonzeka » fre mar 27, 2020 7:18 am

Jag tror det är MAP-sensor istället för MAF på denna motor och den är nog inte så misstänkt.
Gasspjället kan nog mycket väl vara fullt med skit och kanske behöva rengöras.
Denna sida är lite knölig att manövrera men den mesta informationen finns, om du scrollar ner lite så har du en bild på gasspjället (throttle body).
https://workshop-manuals.com/ford/focus_2004.75_07.2004/mechanical_repairs/3_powertrain/303_engine/303-04c_fuel_charging_and_controls_1.8l_duratec-he_(mi4)-2.0l_duratec-he_(mi4)/description_and_operation/diagnosis_and_testing/fuel_charging_and_controls/

FocusBob
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: lör feb 08, 2020 6:09 pm
Namn: Robert D
Ort: Göteborg
Kör: Ford Focus 1.8 Flexifuel -06

Re: NY TITEL! Ev. MAF sensor-problem! Focus mk2 Flexifuel

Inläggav FocusBob » fre mar 27, 2020 6:51 pm

Tack för länken!
Okej, så vad är skillnad på MAP och MAF i korta drag? Kan en MAP inte bli smutsig som en MAF?

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3318
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Ort: Norrtälje
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Medlemsnummer: 17

Re: NY TITEL! Ev. MAF sensor-problem! Focus mk2 Flexifuel

Inläggav davve d » fre mar 27, 2020 7:22 pm

FocusBob skrev:Tack för länken!
Okej, så vad är skillnad på MAP och MAF i korta drag? Kan en MAP inte bli smutsig som en MAF?


I korta drag:

MAP = Givare som mäter undretrycket i insuget
MAF = Luftmassamätare/givare
FORD CLUB SWEDEN – MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

fonzeka
Veteran
Inlägg: 262
Blev medlem: tis jul 03, 2007 8:16 pm
Namn: Anders W
Ort: Avesta
Kör: Focus 1.6 Ecoboost FFV, Honda S2000

Re: NY TITEL! Ev. MAF sensor-problem! Focus mk2 Flexifuel

Inläggav fonzeka » mån mar 30, 2020 9:03 am

Nej MAP-sensorer brukar inte bli skitiga på samma sätt, men de kan såklart gå sönder de också.
Om du har en OBD-läsare så borde kunna se värdet på den, du bör se atmosfärstryck med tändning på och motorn av, vid tomgång borde den ligga nånstans runt 30kPa kanske.