Frågor om Mondeo 02-05

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Användarvisningsbild
GT-Mange
Veteran
Namn: Magnus E:sson-Wasa
Kör: Saab 9000 CS 1995

Frågor om Mondeo 02-05

Inlägg av GT-Mange »

Hej! Nu har man varit ifrån Ford ett tag men går och funderar på Mondeo av årsmod 02-05, vill lägga max 50k för bilen. Undrar lite över St220. Jag har sett ett antal annonser där motorn är defekt och när man läser här på forumet så verkar modellen ha problem. frågan är vågar man köpa en st220? är problemet servicerelaterat elr snarare bristen på service elr är det ett fel som är vanligare än så?

sen 2 litersen, är det några akilleshälar där att se upp med? insuget har jag fattat som att det kan vara problem med.

Mycket tacksam för svar// Magnus

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983

Inlägg av mondeo »

GT-Mange skrev:Hej! Nu har man varit ifrån Ford ett tag men går och funderar på Mondeo av årsmod 02-05, vill lägga max 50k för bilen. Undrar lite över St220. Jag har sett ett antal annonser där motorn är defekt och när man läser här på forumet så verkar modellen ha problem. frågan är vågar man köpa en st220? är problemet servicerelaterat elr snarare bristen på service elr är det ett fel som är vanligare än så?

sen 2 litersen, är det några akilleshälar där att se upp med? insuget har jag fattat som att det kan vara problem med.

Mycket tacksam för svar// Magnus
Falsrost dörrar och baklucka är det allvarligaste problemet på mondeon enligt mig. I övrigt tycker jag inte att den är mer drabbad av fel än någon annan bil, insuget på 2,0 är ett känt problem, även problem med handbromsen är vanligt. När det gäller St220 skulle jag avråda starkt från att köpa en sån, då motorerna som bekant ovanligt ofta drabbas av vevlagerras. Tror knappast att det är relaterat till service heller, för då borde det ju drabba andra bilar i samma utsträkning, för det finns ju alltid de som ej sköter om sina bilar. Det är även svårt att få tag i beg motor efter som de är så efterfrågade på skrotarna.

Användarvisningsbild
GT-Mange
Veteran
Namn: Magnus E:sson-Wasa
Kör: Saab 9000 CS 1995

Inlägg av GT-Mange »

Tackar!

Användarvisningsbild
V6-mannen
Veteran
Namn: Janne M
Kör: ST220

Inlägg av V6-mannen »

Har ägt min ST220-03 kombi, sedan våren 2005, är andre ägaren.
Har aldrig tidigare varit så nöjd med en bil som denna.
Jag tycker det är synd att avråda från att köpa den
då man får väldigt mycket bil för pengarna.
Detta med motorras har inte varit uppmärksammat förräns på sista året.
Detta var ingenting som det skrevs om tidigare.
Frågan är om det är väl utbrett eller om det är ett fåtal ras som
har hörts extra tydligt.

Man måste givetvis köra med förstånd och även sköta bilens oljebyten rätt.
ST220 är en kul bil som inbjuder till körning och det kanske är det som har hänt vid dessa ras.
Jag byter olja filter varje år Fords rek.olja. Bilen går som en klocka och
peppar-peppar har jag ännu inga problem.
Om jag skall klaga på något så är det isåfall att den e dyr i drift, både försäkring, bensin och skatt. Även något stor att hantera på parkeringsplatsen, annars en underbar bil.
Motorn är råstark spinner som en katt och tar sig nästan runt på vilken växel som helst i låg fart. Härlig känsla och ljud när man accelererar genom växlarna. Skall sälja min till våren då vi köpte en miljöbil och kör väldigt lite med Forden. Den är i kanonskick både ut och invändigt, finns inte ett märke på innsidan, rött Recaroskinn.

silverwolf
Erfaren
Namn: joel frykelius
Kör: st220 04

Inlägg av silverwolf »

Hörde ATT vevlager rasen kan bero på ATT lagren är gjorda i aluminium och därför känsliga JAG ska lämmna i min st220 i veckan för vevlagret och Dom skulle då sätta ditt lager i stål vilket skulle hålla bättre

fulingbusen
Erfaren
Namn: Joakim Karlsson
Kör: BMW, Lancia

Inlägg av fulingbusen »

Jag tror de kommer rasa mer och mer, för några år sedan var det okänt fenomen: http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=64794

Oavsett om stakarna orsakar ras eller ej så behöver några stakar oftast bytas om lagren snurrat. Smygreklam: jag har en nyrenoverad st220 motor till salu

Scoope
Veteran
Namn: Viktor Olofsson
Kör: Ford Consul 2000, Sierra Cosworth 4x4, Taunus 20M 4dr -67, Focus -00

Inlägg av Scoope »

Har bara sett -03 som rasat. Någon som vet om det blev bättre från 04?
Iallafall om du ska en Mondeo mellan 02-05 så köp en -04 eller nyare (nya instrumenten). Tycker den är allmänt trevligare. Våran -02 2.0 började knacka för några år sedan, var in hos ÅF och dom konstaterade att det var insuget, kostade inte mycket och bytte det själv.
Angående bromsarna som alltid kärvar bak så tvättar jag alltid upp där ordentligt 3 gånger per år, tycker det är ganska utsatt ställe.
Har även bytt båda hjullagerna bak, ett började låta efter bilen var inne på Ditec (antar att dom hade lyckas få in nå skit där då dom tvättade bilen under). Det andra for bara för en månad sen. Kostar cirka 2000:- och man byter det själv.

Skriv svar