Ingen varmluft = fel med kylsystemet?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
buwulf
Nybörjare
Namn: Mikael Hamrén
Kör: Ford Mondeo

Ingen varmluft = fel med kylsystemet?

Inlägg av buwulf »

Ursäkta om det här har tagits upp men hittar inget specifikt om mitt problem.

Jag får ingen värme i kupén då det bara kommer kalluft i princip. Det jag fått fram är att det kan va luft i kylsystemet. Ca 2 gånger har det kommit värme men då efter att jag kört 2.5 respektive 7 mil. Men så fort jag stannade bilen så försvann värmen.

Någon som har nån idé? Ett tillägg är att jag kollade nivån i expansionskärlet och det var i princip tomt. Det var även då jag kört under en mil innan.

Om jag ska lufta systemet och fylla på ny kylvätska. Hur gör jag det på bästa sätt? Fungerar det ungefär såhär?

https://www.youtube.com/watch?v=g8YZF5cW7-A

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983

Inlägg av mondeo »

Men om du inte har gjort något jobb på bilen och tömt systemet, så ska det ju inte behöva luftas. Om det försvinner glykol, och det inte finns värme så låter det ju tyvärr lite som topp eller toppplockspackning är på g. Ryker bilen vitt? finns det olja i glykolen eller är oljan missfärgad?

buwulf
Nybörjare

Inlägg av buwulf »

Bilen går fint i övrigt. Men det ska ju va mer kylarvätska i oavsett?

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran

Inlägg av mondeo »

buwulf skrev:Bilen går fint i övrigt. Men det ska ju va mer kylarvätska i oavsett?
Ok, men titta då efter utvändigt läckage, har du block eller som en del väljer att kalla det insticksvärmare så kan den läcka, annars titta runt slangar och dylikt.. Att glykol försvinner i några större mängder är inte normalt, då har du ett yttre eller inre läckage, det behöver inte påverka hur bilen går.

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Vad visar tempmätaren i bilen ?

buwulf
Nybörjare

Inlägg av buwulf »

mondeo skrev:Ok, men titta då efter utvändigt läckage, har du block eller som en del väljer att kalla det insticksvärmare så kan den läcka, annars titta runt slangar och dylikt.. Att glykol försvinner i några större mängder är inte normalt, då har du ett yttre eller inre läckage, det behöver inte påverka hur bilen går.
Invändigt läckage vet jag inte men har inte sett nåt utvändigt.

Tempen står mitt i. så borde inte va nåt där. jag tror starkt på att fylla på kylvätska. Det är hur som helst alldeles för lite. Tänkte då att om det är lite så kan det ha krypit in nån luft. Hoppas bara att inte värmeelementet pajat.

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran

Inlägg av mondeo »

buwulf skrev:Invändigt läckage vet jag inte men har inte sett nåt utvändigt.

Tempen står mitt i. så borde inte va nåt där. jag tror starkt på att fylla på kylvätska. Det är hur som helst alldeles för lite. Tänkte då att om det är lite så kan det ha krypit in nån luft. Hoppas bara att inte värmeelementet pajat.
Fyll på och håll sen lite koll på nivån. Om tempen är stabil, så tror jag knappast att du har luft i systemet..

buwulf
Nybörjare

Inlägg av buwulf »

Så jag måste inte byta ut all glykol osv utan kan köpa färdigblandad och fylla på?

Vad kan det var då som gör att jag inte får nån värme? Är det troligast att toppen det är nåt fel på?

Det hoppas jag verkligen inte. jag har inte sett nån rök men dock vet jag inte vad oljan har för färg. Kollar jag stickan så ser färgen bra ut där.

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Tänk på att köpa den röda.. longlife

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran

Inlägg av mondeo »

buwulf skrev:Så jag måste inte byta ut all glykol osv utan kan köpa färdigblandad och fylla på?

Vad kan det var då som gör att jag inte får nån värme? Är det troligast att toppen det är nåt fel på?

Det hoppas jag verkligen inte. jag har inte sett nån rök men dock vet jag inte vad oljan har för färg. Kollar jag stickan så ser färgen bra ut där.
Om du inte har så stora kunskaper själv, är nog enklast att lämna in den på felsökning finns ju mindre oberoende verkstäder med humana priser.. Jag kan bara spekulera i vad som är fel. Oljestickan går ner i oljetråget, så det är så du ser hur oljans kvalitet är.

buwulf
Nybörjare

Inlägg av buwulf »

Nu köpte jag 3 kg kylvätska från biltema. har fyllt på och testkörde. Direkt jag nästan börja köra kände jag värme. Det blev varmare än det var tidigare.

Ford4Life
Veteran
Namn: Rickard Å
Kör: Volvo V90 D3
Mondeo Mk4 Business Edition - SÅLD

Inlägg av Ford4Life »

Drar den kylarvätska kan den ju läcka från en rad olika ställen.
Bägge Fordarna jag har haft har läckt från motorvärmaren, knappt så man såg det.
Att det läcker från kylaren är väl ganska vanligt också.

buwulf
Nybörjare

Inlägg av buwulf »

ok så det syntes inget på marken pga läckaget?

Ford4Life
Veteran
Namn: Rickard Å
Kör: Volvo V90 D3
Mondeo Mk4 Business Edition - SÅLD

Inlägg av Ford4Life »

Om bilen stod över natten så kunde det vara lite fuktigt under, men i mitt fall kunde det lika gärna ha varit AC-kondens eller något, det var faktiskt svårt att avgöra, hissade man upp bilen och lyste där motorvärmaren satt i blocket kunde man se att det var blött eller lite rött klegg.

En gång läckte det rejält och då var det anslutningen där kylvätskan åker in i motorblocket, packningen hade gått sönder.

buwulf
Nybörjare

Inlägg av buwulf »

ok hoppas jag slipper det. men ska hålla koll på om det läcker nåt

Skriv svar