Ingen varmluft = fel med kylsystemet?
-
buwulf
- Nybörjare
- Namn: Mikael Hamrén
- Kör: Ford Mondeo
Ingen varmluft = fel med kylsystemet?
Ursäkta om det här har tagits upp men hittar inget specifikt om mitt problem.
Jag får ingen värme i kupén då det bara kommer kalluft i princip. Det jag fått fram är att det kan va luft i kylsystemet. Ca 2 gånger har det kommit värme men då efter att jag kört 2.5 respektive 7 mil. Men så fort jag stannade bilen så försvann värmen.
Någon som har nån idé? Ett tillägg är att jag kollade nivån i expansionskärlet och det var i princip tomt. Det var även då jag kört under en mil innan.
Om jag ska lufta systemet och fylla på ny kylvätska. Hur gör jag det på bästa sätt? Fungerar det ungefär såhär?
https://www.youtube.com/watch?v=g8YZF5cW7-A
Jag får ingen värme i kupén då det bara kommer kalluft i princip. Det jag fått fram är att det kan va luft i kylsystemet. Ca 2 gånger har det kommit värme men då efter att jag kört 2.5 respektive 7 mil. Men så fort jag stannade bilen så försvann värmen.
Någon som har nån idé? Ett tillägg är att jag kollade nivån i expansionskärlet och det var i princip tomt. Det var även då jag kört under en mil innan.
Om jag ska lufta systemet och fylla på ny kylvätska. Hur gör jag det på bästa sätt? Fungerar det ungefär såhär?
https://www.youtube.com/watch?v=g8YZF5cW7-A
- mondeo
- Veteran
- Namn: Peter B
- Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983
Ok, men titta då efter utvändigt läckage, har du block eller som en del väljer att kalla det insticksvärmare så kan den läcka, annars titta runt slangar och dylikt.. Att glykol försvinner i några större mängder är inte normalt, då har du ett yttre eller inre läckage, det behöver inte påverka hur bilen går.buwulf skrev:Bilen går fint i övrigt. Men det ska ju va mer kylarvätska i oavsett?
-
buwulf
- Nybörjare
Invändigt läckage vet jag inte men har inte sett nåt utvändigt.mondeo skrev:Ok, men titta då efter utvändigt läckage, har du block eller som en del väljer att kalla det insticksvärmare så kan den läcka, annars titta runt slangar och dylikt.. Att glykol försvinner i några större mängder är inte normalt, då har du ett yttre eller inre läckage, det behöver inte påverka hur bilen går.
Tempen står mitt i. så borde inte va nåt där. jag tror starkt på att fylla på kylvätska. Det är hur som helst alldeles för lite. Tänkte då att om det är lite så kan det ha krypit in nån luft. Hoppas bara att inte värmeelementet pajat.
- mondeo
- Veteran
Fyll på och håll sen lite koll på nivån. Om tempen är stabil, så tror jag knappast att du har luft i systemet..buwulf skrev:Invändigt läckage vet jag inte men har inte sett nåt utvändigt.
Tempen står mitt i. så borde inte va nåt där. jag tror starkt på att fylla på kylvätska. Det är hur som helst alldeles för lite. Tänkte då att om det är lite så kan det ha krypit in nån luft. Hoppas bara att inte värmeelementet pajat.
-
buwulf
- Nybörjare
Så jag måste inte byta ut all glykol osv utan kan köpa färdigblandad och fylla på?
Vad kan det var då som gör att jag inte får nån värme? Är det troligast att toppen det är nåt fel på?
Det hoppas jag verkligen inte. jag har inte sett nån rök men dock vet jag inte vad oljan har för färg. Kollar jag stickan så ser färgen bra ut där.
Vad kan det var då som gör att jag inte får nån värme? Är det troligast att toppen det är nåt fel på?
Det hoppas jag verkligen inte. jag har inte sett nån rök men dock vet jag inte vad oljan har för färg. Kollar jag stickan så ser färgen bra ut där.
- mondeo
- Veteran
Om du inte har så stora kunskaper själv, är nog enklast att lämna in den på felsökning finns ju mindre oberoende verkstäder med humana priser.. Jag kan bara spekulera i vad som är fel. Oljestickan går ner i oljetråget, så det är så du ser hur oljans kvalitet är.buwulf skrev:Så jag måste inte byta ut all glykol osv utan kan köpa färdigblandad och fylla på?
-
Ford4Life
- Veteran
- Namn: Rickard Å
- Kör: Volvo V90 D3
Mondeo Mk4 Business Edition - SÅLD - Ort: Härnösand
Om bilen stod över natten så kunde det vara lite fuktigt under, men i mitt fall kunde det lika gärna ha varit AC-kondens eller något, det var faktiskt svårt att avgöra, hissade man upp bilen och lyste där motorvärmaren satt i blocket kunde man se att det var blött eller lite rött klegg.
En gång läckte det rejält och då var det anslutningen där kylvätskan åker in i motorblocket, packningen hade gått sönder.
En gång läckte det rejält och då var det anslutningen där kylvätskan åker in i motorblocket, packningen hade gått sönder.