Reservdelar till Taunus...

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Danne&Angie
Nybörjare
Namn: Daniel Rönnängsgård
Kör: Taunus 2300 GXL
Kontakt:

Reservdelar till Taunus...

Inlägg av Danne&Angie »

hej..

Jag har en Taunus 2000 GXL -72 och en 2300 motor som jag vill få ordning på och lägga i under tiden jag går igenom original spisen.

Nu vill jag veta var i hela friden man får tag i motordelar till detta projekt?
Jag har hittat kopplingssats och vattenpump men behöver kolvringar, lager, packningar och en luftburk....

Kanske finns en tråd här sedan tidigare men jag skriver ändå.
Tacksam för svar.

Maila gärna om ni vill
daniel@tautech.se

Skall kolla motornumret....

Mvh Danne

Tags:

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72

Inlägg av fordmaffian »

Du vill renovera 2000 motorn? De är en 2,0 liters pinto, reservdelar kan du få tag i en hel drös i england å Tyskland. Kan söka ända upp till -87 års modell av scorpio och sierra även granada och för inte glömma 80 talets transit.
Inofficiell scorpio expert :saythat:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

fordmaffian skrev:Du vill renovera 2000 motorn? De är en 2,0 liters pinto, reservdelar kan du få tag i en hel drös i england å Tyskland. Kan söka ända upp till -87 års modell av scorpio och sierra även granada och för inte glömma 80 talets transit.
det stod 2,3 an ;) alltså sexa ;)

svar,, kolla lite på burton power i england,, annars vetefasen

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72

Inlägg av fordmaffian »

Men lilla jörgen ;) läs igen, " Jag har en Taunus 2000 GXL -72 och en 2300 motor som jag vill få ordning på och lägga i under tiden jag går igenom original spisen. " :P alla tolkar vi annolunda hihi men oavsätt vilken av de 2 motorerna som ska renoveras så hittar man som du säger en del på burtonpower i England.
Inofficiell scorpio expert :saythat:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

fordmaffian skrev:Du vill renovera 2000 motorn? De är en 2,0 liters pinto, reservdelar kan du få tag i en hel drös i england å Tyskland. Kan söka ända upp till -87 års modell av scorpio och sierra även granada och för inte glömma 80 talets transit.
Host, host, till 1989 finns Pinton med i modellprogrammet :)

Btw, tradera och givetvis e-bay är inte omöjligt att hitta godbitar till div bilar, jag hittar till Datsun och Sierran ibland.

Danne&Angie
Nybörjare
Kontakt:

Inlägg av Danne&Angie »

God förmiddag!

Således vill jag ha tag i delar till både 2,3 och 2,0 bägge är sexor.
Jag vet att vattenpumpen skiljer sig men i övrigt vette fasen hur mycket som gör?

Skulle som sagt ha tag i kolvringar, toppackning, div. packningar, samt ventiltätningar och lager.

Mekonomen kunde få fram koppling och vattenpump (600 spänn)?! Hade det varit till min nya bil hede den fasen kostat 6000spänn :)

Danne&Angie
Nybörjare
Kontakt:

Inlägg av Danne&Angie »

BTW, tack som bara en för tipsen, skall genast kolla Burton.... :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nu var det ju så att Taunus GXL hade 2-liters V6 (eller 2.3 då) fram till 1973, vid facelift 1974 bytte man till Pinto i 2-litersmodellerna. :-)

E-bay är bra men kolla också vad Burton Power har, pundet är billigt nu. Motomobil i Tyskland brukar också ha rätt mycket prylar.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Sen var det väl så (om jag minns rätt :idiot:) att vi var rätt ensamma om att få Pinto 2.0 som ersättning i GXL till -74, det berodde enligt vad jag hört på att de nya svenska avgaskraven inte stämde med den stora motorn i lilla Taunus :p. Det är en 99-hästars HC-variant, riktigt trevlig kombination btw fast växlingen mellan 2:an och 3:an var lite avigt stegad minns jag.

Dessa lite äldre Cologne-V6:or har ett och annat av tätningar, packningar och slitdelar till ventilmekanism etc gemensamt med Cologne-V4:an som Saab använde (gemensamt ursprung i Taunus V4 från -62), så det är värt att kolla med de som handlar med sånt också. 2,6 var den största och sista (sent 60-tal) som togs fram i det ledet, sedan börjar det diffa lite mera i detaljerna med 2,8 som dock fortfarande hade rätt mycket kvar av ursprungskonstruktionen. Däremot är toppackningar och en del annat annorlunda på äldre versioner av 1,8/2,0/2,3 så det gäller att se upp med vad man köper på nätet om det inte är listat för 70-tals.

Edit: kom att tänka på denna Sthlm-firma som har bra rykte bland olika märkens originalfantaster med 70-talsfokus. De lär kunna få fram det mesta till halvgamla veteraner, har dock ingen egen erfarenhet av dem: http://www.gkg.se/
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Danne&Angie
Nybörjare
Kontakt:

Inlägg av Danne&Angie »

Tjo alla glada fordåkare :)

Har nöjet att rekommendera TRENDAB I Nyqvarn utanför Södertälje.
De har lyckats skaka fram en i stort sätt komplett motor så när som blocket :)
Pris för hela kalaset ca 12k då är kamsats, lager, packningar,kolvringar, v-pump, el, givare, filter the whole kit...

Nisse på Trendab sa att det tydligen sitter en likadan spis i någon terrängvagn?! så om man går baklänges den vägen var det tydligen ganska lätt att hitta delar.

Nu återstår det bara att se om skiten passar :)

Peace out (en mycket glad Taunusägare)

Användarvisningsbild
Pida
Veteran
Namn: Peter Palmér
Kör: Capri mkII, Granada Coupé 2.6

Inlägg av Pida »

Var det inte en 2.8 i bandvagnarna?

Användarvisningsbild
mattias_892
Erfaren
Namn: Mattias Kårespång
Kör: ford Scorpio 2,9, Ford Sierra 2,8 GL-86 Ford Taunus Gxl coupe -73, Ford taunus 1600L Coupe -75 , Granada 2.3 L coupe -75

Inlägg av mattias_892 »

Pida skrev:Var det inte en 2.8 i bandvagnarna?
Japp det är 2,8 i bandvagnarna, Hägglund 206.
Har en sådan liggandes =)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

-84 (eller möjligen -85) var sista året med Fords V6:or i "barnvagn 206", -85 började de montera Merca-motorer i dem :(. Icke att glömma när det gäller Cologne 2.8 V6:orna så är detta de enda med härdade ventilsäten enligt ett specialkrav från militären, bokstavligen värt guld numera med dagens slaskbränslen :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

hackeuss
Nybörjare
Namn: HÅCKE ERIKSSON
Kör: Ford taunus 17m1967

Inlägg av hackeuss »

hejsan kolla på motomobil. dom har mycket grejor till gamla fordar.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Hej och välkommen! :) Kul med nya Taunus-fans på forumet.

Tips om P5: en tysk sida har angett att P5 har samma reflektorer i strålkastarna som föregångaren P3. De kompletta (ovala) enheterna som hittas på P3:orna har i sin tur ingått i Hellas standardsortiment för bl a tunga fordon och arbetsmaskiner som det syns ända från sent 50-tal tills in på 2000-talet så man kan hitta reflektorerna som lös detalj om man letar på vissa versioner av Mercedes Unimog (MB Unimog serie U1000 till U1700 mer exakt), går att köpa över nätet från en del välsorterade tyska firmor som servar traktorer (viktigt skilja på assymetriska och de nyare H4). Däremot är det väldigt svårt att finna några vettiga data på andra fordon de använts till, även om det är många och långa serier.

Skriv svar