Reservdelar till Taunus...
-
Danne&Angie
- Nybörjare
- Namn: Daniel Rönnängsgård
- Kör: Taunus 2300 GXL
- Kontakt:
Reservdelar till Taunus...
hej..
Jag har en Taunus 2000 GXL -72 och en 2300 motor som jag vill få ordning på och lägga i under tiden jag går igenom original spisen.
Nu vill jag veta var i hela friden man får tag i motordelar till detta projekt?
Jag har hittat kopplingssats och vattenpump men behöver kolvringar, lager, packningar och en luftburk....
Kanske finns en tråd här sedan tidigare men jag skriver ändå.
Tacksam för svar.
Maila gärna om ni vill
daniel@tautech.se
Skall kolla motornumret....
Mvh Danne
Jag har en Taunus 2000 GXL -72 och en 2300 motor som jag vill få ordning på och lägga i under tiden jag går igenom original spisen.
Nu vill jag veta var i hela friden man får tag i motordelar till detta projekt?
Jag har hittat kopplingssats och vattenpump men behöver kolvringar, lager, packningar och en luftburk....
Kanske finns en tråd här sedan tidigare men jag skriver ändå.
Tacksam för svar.
Maila gärna om ni vill
daniel@tautech.se
Skall kolla motornumret....
Mvh Danne
Tags:
- fordmaffian
- Legend
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
det stod 2,3 anfordmaffian skrev:Du vill renovera 2000 motorn? De är en 2,0 liters pinto, reservdelar kan du få tag i en hel drös i england å Tyskland. Kan söka ända upp till -87 års modell av scorpio och sierra även granada och för inte glömma 80 talets transit.
svar,, kolla lite på burton power i england,, annars vetefasen
- fordmaffian
- Legend
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Men lilla jörgen
läs igen, " Jag har en Taunus 2000 GXL -72 och en 2300 motor som jag vill få ordning på och lägga i under tiden jag går igenom original spisen. " :P alla tolkar vi annolunda hihi men oavsätt vilken av de 2 motorerna som ska renoveras så hittar man som du säger en del på burtonpower i England.
Inofficiell scorpio expert 
-
SK Racing
Host, host, till 1989 finns Pinton med i modellprogrammetfordmaffian skrev:Du vill renovera 2000 motorn? De är en 2,0 liters pinto, reservdelar kan du få tag i en hel drös i england å Tyskland. Kan söka ända upp till -87 års modell av scorpio och sierra även granada och för inte glömma 80 talets transit.
Btw, tradera och givetvis e-bay är inte omöjligt att hitta godbitar till div bilar, jag hittar till Datsun och Sierran ibland.
-
Danne&Angie
- Nybörjare
- Kontakt:
God förmiddag!
Således vill jag ha tag i delar till både 2,3 och 2,0 bägge är sexor.
Jag vet att vattenpumpen skiljer sig men i övrigt vette fasen hur mycket som gör?
Skulle som sagt ha tag i kolvringar, toppackning, div. packningar, samt ventiltätningar och lager.
Mekonomen kunde få fram koppling och vattenpump (600 spänn)?! Hade det varit till min nya bil hede den fasen kostat 6000spänn
Således vill jag ha tag i delar till både 2,3 och 2,0 bägge är sexor.
Jag vet att vattenpumpen skiljer sig men i övrigt vette fasen hur mycket som gör?
Skulle som sagt ha tag i kolvringar, toppackning, div. packningar, samt ventiltätningar och lager.
Mekonomen kunde få fram koppling och vattenpump (600 spänn)?! Hade det varit till min nya bil hede den fasen kostat 6000spänn
-
Danne&Angie
- Nybörjare
- Kontakt:
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Nu var det ju så att Taunus GXL hade 2-liters V6 (eller 2.3 då) fram till 1973, vid facelift 1974 bytte man till Pinto i 2-litersmodellerna. :-)
E-bay är bra men kolla också vad Burton Power har, pundet är billigt nu. Motomobil i Tyskland brukar också ha rätt mycket prylar.
/Gustaf
E-bay är bra men kolla också vad Burton Power har, pundet är billigt nu. Motomobil i Tyskland brukar också ha rätt mycket prylar.
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Sen var det väl så (om jag minns rätt
) att vi var rätt ensamma om att få Pinto 2.0 som ersättning i GXL till -74, det berodde enligt vad jag hört på att de nya svenska avgaskraven inte stämde med den stora motorn i lilla Taunus
. Det är en 99-hästars HC-variant, riktigt trevlig kombination btw fast växlingen mellan 2:an och 3:an var lite avigt stegad minns jag.
Dessa lite äldre Cologne-V6:or har ett och annat av tätningar, packningar och slitdelar till ventilmekanism etc gemensamt med Cologne-V4:an som Saab använde (gemensamt ursprung i Taunus V4 från -62), så det är värt att kolla med de som handlar med sånt också. 2,6 var den största och sista (sent 60-tal) som togs fram i det ledet, sedan börjar det diffa lite mera i detaljerna med 2,8 som dock fortfarande hade rätt mycket kvar av ursprungskonstruktionen. Däremot är toppackningar och en del annat annorlunda på äldre versioner av 1,8/2,0/2,3 så det gäller att se upp med vad man köper på nätet om det inte är listat för 70-tals.
Edit: kom att tänka på denna Sthlm-firma som har bra rykte bland olika märkens originalfantaster med 70-talsfokus. De lär kunna få fram det mesta till halvgamla veteraner, har dock ingen egen erfarenhet av dem: http://www.gkg.se/
Dessa lite äldre Cologne-V6:or har ett och annat av tätningar, packningar och slitdelar till ventilmekanism etc gemensamt med Cologne-V4:an som Saab använde (gemensamt ursprung i Taunus V4 från -62), så det är värt att kolla med de som handlar med sånt också. 2,6 var den största och sista (sent 60-tal) som togs fram i det ledet, sedan börjar det diffa lite mera i detaljerna med 2,8 som dock fortfarande hade rätt mycket kvar av ursprungskonstruktionen. Däremot är toppackningar och en del annat annorlunda på äldre versioner av 1,8/2,0/2,3 så det gäller att se upp med vad man köper på nätet om det inte är listat för 70-tals.
Edit: kom att tänka på denna Sthlm-firma som har bra rykte bland olika märkens originalfantaster med 70-talsfokus. De lär kunna få fram det mesta till halvgamla veteraner, har dock ingen egen erfarenhet av dem: http://www.gkg.se/
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
Danne&Angie
- Nybörjare
- Kontakt:
Tjo alla glada fordåkare 
Har nöjet att rekommendera TRENDAB I Nyqvarn utanför Södertälje.
De har lyckats skaka fram en i stort sätt komplett motor så när som blocket
Pris för hela kalaset ca 12k då är kamsats, lager, packningar,kolvringar, v-pump, el, givare, filter the whole kit...
Nisse på Trendab sa att det tydligen sitter en likadan spis i någon terrängvagn?! så om man går baklänges den vägen var det tydligen ganska lätt att hitta delar.
Nu återstår det bara att se om skiten passar
Peace out (en mycket glad Taunusägare)
Har nöjet att rekommendera TRENDAB I Nyqvarn utanför Södertälje.
De har lyckats skaka fram en i stort sätt komplett motor så när som blocket
Pris för hela kalaset ca 12k då är kamsats, lager, packningar,kolvringar, v-pump, el, givare, filter the whole kit...
Nisse på Trendab sa att det tydligen sitter en likadan spis i någon terrängvagn?! så om man går baklänges den vägen var det tydligen ganska lätt att hitta delar.
Nu återstår det bara att se om skiten passar
Peace out (en mycket glad Taunusägare)
- mattias_892
- Erfaren
- Namn: Mattias Kårespång
- Kör: ford Scorpio 2,9, Ford Sierra 2,8 GL-86 Ford Taunus Gxl coupe -73, Ford taunus 1600L Coupe -75 , Granada 2.3 L coupe -75
- Släggmek
- Legend
-84 (eller möjligen -85) var sista året med Fords V6:or i "barnvagn 206", -85 började de montera Merca-motorer i dem
. Icke att glömma när det gäller Cologne 2.8 V6:orna så är detta de enda med härdade ventilsäten enligt ett specialkrav från militären, bokstavligen värt guld numera med dagens slaskbränslen
.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
- Släggmek
- Legend
Hej och välkommen!
Kul med nya Taunus-fans på forumet.
Tips om P5: en tysk sida har angett att P5 har samma reflektorer i strålkastarna som föregångaren P3. De kompletta (ovala) enheterna som hittas på P3:orna har i sin tur ingått i Hellas standardsortiment för bl a tunga fordon och arbetsmaskiner som det syns ända från sent 50-tal tills in på 2000-talet så man kan hitta reflektorerna som lös detalj om man letar på vissa versioner av Mercedes Unimog (MB Unimog serie U1000 till U1700 mer exakt), går att köpa över nätet från en del välsorterade tyska firmor som servar traktorer (viktigt skilja på assymetriska och de nyare H4). Däremot är det väldigt svårt att finna några vettiga data på andra fordon de använts till, även om det är många och långa serier.
Tips om P5: en tysk sida har angett att P5 har samma reflektorer i strålkastarna som föregångaren P3. De kompletta (ovala) enheterna som hittas på P3:orna har i sin tur ingått i Hellas standardsortiment för bl a tunga fordon och arbetsmaskiner som det syns ända från sent 50-tal tills in på 2000-talet så man kan hitta reflektorerna som lös detalj om man letar på vissa versioner av Mercedes Unimog (MB Unimog serie U1000 till U1700 mer exakt), går att köpa över nätet från en del välsorterade tyska firmor som servar traktorer (viktigt skilja på assymetriska och de nyare H4). Däremot är det väldigt svårt att finna några vettiga data på andra fordon de använts till, även om det är många och långa serier.
)