En liten tankeställare till er som inte förstår varför regler är hårda på banan!

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

En liten tankeställare till er som inte förstår varför regler är hårda på banan!

Inlägg av C »

denna film visar vad en av de mest rutinerade förare kan råka ut för. han är en av de bästa förarna jag känner (är nära vänn) och kommer så att förbli även efter denna icident.

det som händer är att det blir vatten planing utan förvarning trotts att samma hastighet uppnåddes under förra varvet. anledningen till att det körs på banan trotts väta var att folket som var på banan då var rutinerade och bara körde transport i väntan på kommande uppehåll. bilen i fråga körde under 70% av dess förmåga vad gäller hastighet vid tillfället och del av banan. däcken som satt på var mycket bra och bilen i övrigt en av de mest utsorterade bilar jag känner till vad gäller bankörning med gatbil.

jag vill inte se något skitsnack om hur kunde ni släppa ut bilar osv osv... det hör inte hit! (reglerna fom detta år tillåter inte bilar på banan vid nederbörd)

vill inte se några gissningar av hastighet heller av förklarliga skäl. vill ni veta, skicka pm!

ni som tror att ni är bra på att köra bil, hoppas ni tar åt er och kanske får lite mer respekt för vad som kan hända även den bästa. för det har det gjort.

vill oxå tillägga hur det gick sedan:
föraren var avtuppad i ca 30 sec efter bilen stannat. ni ser lite av det i filmen. när bilen drog i det 1,4m höga amco räcket så försvann bla sidorutan. hjälmen gick i räcket pga de 60 G föraren utsattes för i ett par 10 delars sec. tack vare en SBF godkänd lätt hjälm och en riktig stol klarade föraren sig med värk i hela kroppen och en lårkaka modell stor pga stolen. stolen vad vriden såpass mycket att det knappt går att sitta i den. stolen pressade även sönder plåtdörren i bilen. tack vare en mycket bra räddningsaktion med bla fixering av huvud mot stol från kontakt tid 1 med föraren och mycket kompetent räddningspersonal så urfördes allt 100% efter olyckan.

det som kunde ha hänt:

krossad skalle, bruten nacke, krossad vänsersida av kropp och ben. massiva irepparabla interna blödningar, kraftig hjärnskakning, invalidisering för livet, helt eller delvis, eller död.

nu kanske ni förstår varför vi har så hårda regler vad gäller körning på banträffarna. varför man inte får "drifta", varför vi inte vill ha passagerare i bilarna på bana... det inträffade flera icidenter förra året på svenska banor, denna är bara en av dem.

mvh C som är glad att min vänn hade änglavakt. det värsta som finns är att se en vänn när han sitter i en sönderkrossad bil, fixerad, i väntan på räddningspersonal. och man vet att man kan förlora honnom i detta ögonblick.

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ ... ffAMCO.mpg
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
jeims
Legend
Namn: David Jämsåker
Kör: Volvo v70, Volvo Pv
Medlemsnummer: 19

Inlägg av jeims »

Otäck film. Har själv aldrig kört på bana, men ska försöka testa på nu i sommar.

Hoppas han inte fick några men efter olyckan.

/David

Användarvisningsbild
C
Legend

Inlägg av C »

tack och lov inte allt för mycket...

en ny bil är på ingående... denna kommer att ha bur, storlar, bälte osv osv... av förklarliga skäl.... även den personliga säkerheten kommer att ökas av samma skäl, hjälm, krage osv...

mvh C

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
cossiehenke
Legend
Namn: Henrik Wikström
Kör: Japansk Premiumbil !
Kontakt:

Inlägg av cossiehenke »

hemsk film..
Hoppas han inte får bekymmer i framtiden!

/ Henke
"Esox Lucius"

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Hej.
Har sett filmen förrut och håller med till 100%. Otroligt lätt att mista kontrollen så lätt när det är blött. Därför ger jag mig aldrig ut på banan när det är för mycket vatten. Amcor räcken sitter farligt nära på en dom flesta banor i Sverige tycker jag. Och det är viktigt att tänka på säkerheten, En andledning varför jag bygger ny bil med bur.
Synd bara att drifting motarbetas av så många i sverige. Men jag förstår er oxå, Först måste man lära sig köra bil innan man försöker drifta. Har sett många yngre som tror dom kan men slutar ofta med avåkningar. Men det kommer säkerligen komma speciella träffar för dom som vill lära sig, ex på flygfält m m.
/Daniel
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Namn: Mikael S
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Otäckt.

Men tyvär är det ju så att många regler lockar mindre folk.

Användarvisningsbild
C
Legend

Inlägg av C »

Fredin skrev:Men det kommer säkerligen komma speciella träffar för dom som vill lära sig, ex på flygfält m m.
/Daniel
det är redan på G vad jag vet. :)

X-ordis FMCS

André.K

Inlägg av André.K »

Mkt läskigt...Rös när han skrek i slutet av filmen...Känner igen det där. Fronta själv den 10Dec 2004...Fan va jag rös...Första gången efter min olycka som jag kände obehag. Skönt han klara sig. det behövs inga större farter för att det skall gå åt helvete!

mvh A

Användarvisningsbild
Andreas
Veteran
Namn: Andreas Andersson
Kör: Sierra

Inlägg av Andreas »

Ruskigt otäckt. :eek:

Användarvisningsbild
Glarre
Veteran
Namn: Jimmy Glatz
Kör: Mokka

Inlägg av Glarre »

Riktigt läskigt!
Får även en tankeställare på hur det kan bli i laglig motorvägsfart på våra svenska motorvägar med mycket "spår" och vatten på, om man får vattenplaning.

Hoppas inte att kommande fråga stjäl för mycket plats i tråden.

Hur mycket klarar ett tak utan bur om man skulle åka av banan och rulla? på tex en sierra combikupe.

Vet att fart och underlag spelar stor roll. men om det finns någon direkt bärighet i ett vanligt biltak vid en ev rullning?

Frågar eftersom jag tänkt att prova bana i sommar.

Om det är för mycket OT så ignorera detta.

Mvh Jimmy.

Användarvisningsbild
C
Legend

Inlägg av C »

eftersom det är trillpelplåt i a, b och c storplarna är sierran rätt bra men taketär bara enkel plåt, främmre och bakre delen av ramen är bara dubbelplåt.

hur ska man beskriva det? ; du kan vända på bilen och det kommer att vara intakt men pratar vi att rulla flera varv där bilen "sprätter" upp i luften och landar lite hårdare så kolappsar taket. likaså om taket landar på dikeskanten på andra sidan eller i något som punkterar "buren" tex en sten eller räcke...

sierran är faktiskt rätt dålig vad gäller sida och tak om man kollar på snittbilen från den tiden... :( om vi inte räknar japanare...

det räcken är till för är att se till att du inte rullar... om det inte hade funnits räcke i filmen hade han rullar bara 2 meter efter plattsen där räcket stod... och i den farten hade det varit över 5 varv runt...

mvh C

X-ordis FMCS

Cozmine

Inlägg av Cozmine »

Usch! Det knöt sig i magen på mig. Skönt att höra att föraren klarade sig. Bur har alltid varit självklart för mig och nu när man får se baksidan av underbar racing så förstår man hur viktigt det är med säkerhet även för oss amatörer.

/Henke

Användarvisningsbild
Tobbe B
Veteran
Namn: Tobias Bromander
Kör: sierra cosworth 4*4 -92

Inlägg av Tobbe B »

Usch fy smällde själv min bil för några månader bla pga vatten känner så väl igen känslan innan smällen. Skönt att han klarade sig. har aldrig funderat på att skaffa en riktig stol innan men nu känns det ganska aktuellt!!!

MK1 for real

Inlägg av MK1 for real »

Tycker det var ett bra initiativ att lägga upp en sån här film,för det ger en riktig tankeställare. Gott att det gick bra.

kryckan

Inlägg av kryckan »

fyfan vilken obehaglig krash.. såg förra sommaren när "pa" åkte av med monster saaben de va åxå på kinnekulle när det regnade. man får sig en tankeställare helt klart!

tycker det är bra att du tar upp det här.

Skriv svar