Varv räknar problem xr4i
Varv räknar problem xr4i
varvräknaren funkar inte på bilen, jag tänker köpa den och bilen är i super bra skick. min vän är kompis med killen som säljer den och var med när dom renoverade den. alla drivknutar och framvagnen är bytt, super fräsch lack ingen rost. aldrig sett en sån fräsch xr4i.
den tickar ytterst lite och jag vet att en tryckventil puffar lite och tappar tryck när den är kall. ska byta den nu. är detta nått man bör se upp med? är det nåt dolt fel?
varvräknaren: är det svårt att fixa igång räknaren? dyrt? hur gör man?
nån som vet?
simma lungt fordbröder
den tickar ytterst lite och jag vet att en tryckventil puffar lite och tappar tryck när den är kall. ska byta den nu. är detta nått man bör se upp med? är det nåt dolt fel?
varvräknaren: är det svårt att fixa igång räknaren? dyrt? hur gör man?
nån som vet?
simma lungt fordbröder
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10239
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10239
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Vad är det för bil du kikar på? Årsmodell?
Den enda XR4i med hydrauliska lyftare är den sena 2.9 (1989-92 ungefär), en extremt ovanlig bil.
Om man lossar instrumentpaketet så kan man ta ut varvräknaren, lödningarna ser man då men är man inte lite händig på elektronik är det bättre att köpa en fungerande varvräknare.
Svajande nål hänger delvis ihop med samma fel med det är också "inbyggt" i Ford ;-)
/Gustaf
Den enda XR4i med hydrauliska lyftare är den sena 2.9 (1989-92 ungefär), en extremt ovanlig bil.
Om man lossar instrumentpaketet så kan man ta ut varvräknaren, lödningarna ser man då men är man inte lite händig på elektronik är det bättre att köpa en fungerande varvräknare.
Svajande nål hänger delvis ihop med samma fel med det är också "inbyggt" i Ford ;-)
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10239
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

bilen jag tänker köpa är just en xr4i 89. den är super fräsch ska fixa några bilder så ni får se. hur fixar man den hydraliska lyftaren för jag antar att det bara är en som är kass. är det nått specielt som jag bör tänka på när det gäller just den bilen? du säger att den är ovanlig vad är de som är anorlunda på den jämfört med dom andra.
hmm så jag bör köpa en ny varvräknare?
hehe min plan är att försöka få tag på ett kompresor kit till den bilen från usa. antar att det är lättast att hitta ett sådant där.
hmm så jag bör köpa en ny varvräknare?
hehe min plan är att försöka få tag på ett kompresor kit till den bilen från usa. antar att det är lättast att hitta ett sådant där.
-
- Erfaren
- Inlägg: 21
- Blev medlem: fre aug 08, 2003 1:44 am
- Namn: joakim carlson
- Kör: Scorpio Cosworth
- Ort: Borås
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10239
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Den såg fin ut, men fälgarna kan du inte ha, du får skicka dem till mig ;-)
När det gäller lyftarna (som är hydrauliska på den där) så kan man prova med Wynns "lyftarfix", det finns en liten flaska på Mekonomen etc. som ibland hjälper. Att byta alla lyftare (och helst kammen samtigt) är bra men det är ju lite jobb.
Varvräknare kan du köpa från skroten om du vill, brukar inte vara dyra.
Kompressorkit...det finns såvitt jag vet inga färdiga. Tänk också på att det är lite jobb med insprutningen om det ska bli bra - om du söker på 2.9 och turbo i forumet så hittar du en del tankar om hur det funkar att överladda 2.9.
/Gustaf
När det gäller lyftarna (som är hydrauliska på den där) så kan man prova med Wynns "lyftarfix", det finns en liten flaska på Mekonomen etc. som ibland hjälper. Att byta alla lyftare (och helst kammen samtigt) är bra men det är ju lite jobb.
Varvräknare kan du köpa från skroten om du vill, brukar inte vara dyra.
Kompressorkit...det finns såvitt jag vet inga färdiga. Tänk också på att det är lite jobb med insprutningen om det ska bli bra - om du söker på 2.9 och turbo i forumet så hittar du en del tankar om hur det funkar att överladda 2.9.
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost