Höga Co-värden på Mondeo
Höga Co-värden på Mondeo
Var och besiktigade nyligen, fick nedslag på höga Co-värden på min Mondeo 96a. Vad gör man som hemmapulare åt det? Vad beror det på ? Jag kör rätt mycket korta sträckor i stan..kan det orsaka höga värden? Blir det bättre av att byta tändstift och luftfilter? Såg på Bosse bildoktorn om en Mazda 323 med samma problem..gubben som hade bilen körde också småsträckor. Bosse bytte motoroljan på Mazdan och varvade upp motorn, sen sjönk värdena.
I värsta fall är det väl byte av kat+lambdasond som gäller, då får jag gräva djupt iplånboken..uppskörtad av nån fordverkstad har jag ingen lust bli..Nån som har tips?

- Rali
- Legend
- Inlägg: 1316
- Blev medlem: sön feb 27, 2005 11:00 am
- Namn: Robin Asplund
- Kör: 2 Sierra Cossies, Skoda, Turkos Volvo 140!
- Ort: Västerås
- Medlemsnummer: 69

Kör i 2 flskor k- sprit o kör bilen riktigt varm innan du åker in med den, inte så mycket soppa i tanken så det blir mycket sprit o lite soppa så funkar det nog! Annars funkar det ju o tanka lite etanol i soppan också! Ska du byta sond o kat så kan du ju kolla på skrot först o köpa en universal lambda! Gör du jobbet själv så kommer du ju billigt undan! Stift o filter är ju en bra början iaf helst med helt fräsh olja! MVH! / R
Rali skrev:Kör i 2 flskor k- sprit o kör bilen riktigt varm innan du åker in med den, inte så mycket soppa i tanken så det blir mycket sprit o lite soppa så funkar det nog! Annars funkar det ju o tanka lite etanol i soppan också! Ska du byta sond o kat så kan du ju kolla på skrot först o köpa en universal lambda! Gör du jobbet själv så kommer du ju billigt undan! Stift o filter är ju en bra början iaf helst med helt fräsh olja! MVH! / R
Bra tips med spriten

