Diffbroms på Scorpio?

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
TrollFredrik
Erfaren
Inlägg: 38
Blev medlem: fre maj 19, 2006 6:32 am
Namn: Fredrik Jönsson
Kör: Saab 9-5
Ort: Trollhättan

Diffbroms på Scorpio?

Inlägg av TrollFredrik »

Hur vanligt är det med diffbroms på Scorpio där ute? Någon speciell modell som hade det som standard? 2,9? Cosworth?
Någon som vet?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10165
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

24v hade det (BOA, BOB fick traction control istället) som standard. En hel del 2.8 Ghia har det också som standard men annars var det extrautrustning i de flesta fall.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Inlägg: 3817
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Mikael S
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Jag var ute och gjorde lite sånnadär busigheter med min scorpio 2.8:a och den spann på båda hjulen. Fan va bra var första tanken, så tillbaks till garaget och hissa upp ena bakhjulet för att känna om det gick att röra, och det snurra rätt lätt tyvär . Antar att man ska känna av rätt mycket motstånd?

Användarvisningsbild
micke80
Veteran
Inlägg: 305
Blev medlem: mån nov 03, 2003 8:06 pm
Namn: Mikael F.
Kör: BMW E28, E39
Ort: Karlskrona

Inlägg av micke80 »

Mikael Skogsberg skrev:Jag var ute och gjorde lite sånnadär busigheter med min scorpio 2.8:a och den spann på båda hjulen. Fan va bra var första tanken, så tillbaks till garaget och hissa upp ena bakhjulet för att känna om det gick att röra, och det snurra rätt lätt tyvär . Antar att man ska känna av rätt mycket motstånd?
Båda hjulen brukar snurra åt samma håll, när bilen är upphissad, om man har diffbroms. Annars snurrar dom åt varsitt håll... :Odd:

TrollFredrik
Erfaren
Inlägg: 38
Blev medlem: fre maj 19, 2006 6:32 am
Namn: Fredrik Jönsson
Kör: Saab 9-5
Ort: Trollhättan

Inlägg av TrollFredrik »

therealpinto skrev:24v hade det (BOA, BOB fick traction control istället) som standard. En hel del 2.8 Ghia har det också som standard men annars var det extrautrustning i de flesta fall.

/Gustaf
BOA och BOB??
Utveckla för en okunnig...

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Inlägg: 3817
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Mikael S
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

micke80 skrev:Båda hjulen brukar snurra åt samma håll, när bilen är upphissad, om man har diffbroms. Annars snurrar dom åt varsitt håll... :Odd:

Hehe ja jag vet, men tänkte att det var som på mustangen, man orkade inte vrida hjulet i luften när det andra stod på backen

Användarvisningsbild
Tobbelainnen
Veteran
Inlägg: 550
Blev medlem: tor maj 19, 2005 6:59 pm
Namn: Tobias H.
Kör: Granada 4.1L 24v Cosworth
Ort: Sundsvall

Inlägg av Tobbelainnen »

TrollFredrik skrev:BOA och BOB??
Utveckla för en okunnig...
Det är 24v motorn till scorpio cosworth, BOA tom 94, BOB from 95.
Bygger Sierra 2.9 24v Cosworth GT med EEC-V.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10165
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

En frisk viskodiffbroms ger ett klart kännbart motstånd, men det går ändå bra att vrida hjulen åt olika håll. Jag har för mig att det är runt 60 Nm som ska krävas för att vrida diffen kall.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar