Min lackning sket sig (bild)
- Drugga
- Veteran
- Inlägg: 233
- Blev medlem: mån aug 30, 2004 12:21 pm
- Namn: Ola Eliasson
- Kör: Scorpio Ghia -91
- Ort: Enköping
Min lackning sket sig (bild)
Hallå i hålet.
Inhandlade förtunning, härdare, klarlack, färg och grund hos en butik här i stan som har PPG-sortimentet. Bad om kulören M0 och tydligen fanns det tre olika nyanser att välja på så mästaren gick ut och valde ut rätt åt mig.
När jag lade färgen imorse så kloggade sprutan igen mitt i lackningen så jag fick göra ett litet uppehåll och rensa sprutan. Efter några minuter kunde jag iaf återgå till att lacka de två fläckarna jag haft och det gick rätt bra. For iväg på Nolia-mässan och när jag kom tillbaka ansåg jag att färgen hade torkat och började slipa ner.
Visst såg kulören lite annorlunda ut, jämte lacken, när den var matt men det blev inte mycket bättre när jag började slipa ner. Nån som kan säga varför den skiktar sig på det här viset?
Det är en metalliclack och på bilden är den endast slipad med 1200-2000 och nerblött. Polerade även ner den men det blev som samma resultat...
Inhandlade förtunning, härdare, klarlack, färg och grund hos en butik här i stan som har PPG-sortimentet. Bad om kulören M0 och tydligen fanns det tre olika nyanser att välja på så mästaren gick ut och valde ut rätt åt mig.
När jag lade färgen imorse så kloggade sprutan igen mitt i lackningen så jag fick göra ett litet uppehåll och rensa sprutan. Efter några minuter kunde jag iaf återgå till att lacka de två fläckarna jag haft och det gick rätt bra. For iväg på Nolia-mässan och när jag kom tillbaka ansåg jag att färgen hade torkat och började slipa ner.
Visst såg kulören lite annorlunda ut, jämte lacken, när den var matt men det blev inte mycket bättre när jag började slipa ner. Nån som kan säga varför den skiktar sig på det här viset?
Det är en metalliclack och på bilden är den endast slipad med 1200-2000 och nerblött. Polerade även ner den men det blev som samma resultat...
- Bilagor
-
när du är mycket 
då vill jag bara


då vill jag bara

- Drugga
- Veteran
- Inlägg: 233
- Blev medlem: mån aug 30, 2004 12:21 pm
- Namn: Ola Eliasson
- Kör: Scorpio Ghia -91
- Ort: Enköping
Det är möjligt, men jag tror inte det. Var ganska noggrann att torka av innan jag lade på färgen.
Idag fick jag höra att det är för att det är en metalliclack. Visst fattar ju jag med att det är ett helvetes jobb att få perfekt. Men, problemet är ju att färgen skiktar sig på nåt vis, så att det blir olika nyanser beroende på lager.
Varför?
Idag fick jag höra att det är för att det är en metalliclack. Visst fattar ju jag med att det är ett helvetes jobb att få perfekt. Men, problemet är ju att färgen skiktar sig på nåt vis, så att det blir olika nyanser beroende på lager.
Varför?
när du är mycket 
då vill jag bara


då vill jag bara

-
- Legend
- Inlägg: 1156
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Tomas Gustavsson
- Kör: Escort Cosworth T.35 -93 & Audi RS6 Avant
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 12

Hej !
Jag vet inte om jag förstod dig rätt, att du har slipat i metallic färgen ?
Om du har gjort det så är det problemet, du får aldrig vidröra metallicen utan bara låta den torka lite och sen spraya på klarlacken för att sen slipa till kanterna. Det gör även skillnad åt vilket håll metallickornen lägger sig vilken lyster / nyans det blir på lacken.
Matta ner en större yta än du tänk lacka med 1200 papper och tona / dimma ut metallicfärgen i kanterna inom den matta ytan.
Spraya på klarlacken efter ca 30 minuter och tona /dimma ut den inom den matta ytan och låt torka till nästa dag.
Slipa försiktigt bort en del av klarlackskanten och spraya på mer klarlack sen, du bör ha ca 3 lager. Slipa sen försiktigt innan du fått på flera lager klarlack för slipar du igenom det skiktet till metallicen är det bara att börja om igen.
När alla lager lack är på så slipar du till det sista med 1200 papper till en jämn matt yta över hela ytan du har lackat, så att den flyter ihop med den gamla nermattade ytan.
Slipa sen försiktigt med ett 2 000 papper över ytan och börja sen med polermaskin att polera upp ytan till perfekt finish.
Lycka till
MVH Tomas
Jag vet inte om jag förstod dig rätt, att du har slipat i metallic färgen ?
Om du har gjort det så är det problemet, du får aldrig vidröra metallicen utan bara låta den torka lite och sen spraya på klarlacken för att sen slipa till kanterna. Det gör även skillnad åt vilket håll metallickornen lägger sig vilken lyster / nyans det blir på lacken.
Matta ner en större yta än du tänk lacka med 1200 papper och tona / dimma ut metallicfärgen i kanterna inom den matta ytan.
Spraya på klarlacken efter ca 30 minuter och tona /dimma ut den inom den matta ytan och låt torka till nästa dag.
Slipa försiktigt bort en del av klarlackskanten och spraya på mer klarlack sen, du bör ha ca 3 lager. Slipa sen försiktigt innan du fått på flera lager klarlack för slipar du igenom det skiktet till metallicen är det bara att börja om igen.
När alla lager lack är på så slipar du till det sista med 1200 papper till en jämn matt yta över hela ytan du har lackat, så att den flyter ihop med den gamla nermattade ytan.
Slipa sen försiktigt med ett 2 000 papper över ytan och börja sen med polermaskin att polera upp ytan till perfekt finish.
Lycka till
MVH Tomas
Ni hittar mig under samarbetspartners
TG Racing 070-563 7224
TG Racing 070-563 7224
- Drugga
- Veteran
- Inlägg: 233
- Blev medlem: mån aug 30, 2004 12:21 pm
- Namn: Ola Eliasson
- Kör: Scorpio Ghia -91
- Ort: Enköping
TG Racing skrev:Hej !
Jag vet inte om jag förstod dig rätt, att du har slipat i metallic färgen ?
Om du har gjort det så är det problemet, du får aldrig vidröra metallicen utan bara låta den torka lite och sen spraya på klarlacken för att sen slipa till kanterna. Det gör även skillnad åt vilket håll metallickornen lägger sig vilken lyster / nyans det blir på lacken.
Matta ner en större yta än du tänk lacka med 1200 papper och tona / dimma ut metallicfärgen i kanterna inom den matta ytan.
Spraya på klarlacken efter ca 30 minuter och tona /dimma ut den inom den matta ytan och låt torka till nästa dag.
Slipa försiktigt bort en del av klarlackskanten och spraya på mer klarlack sen, du bör ha ca 3 lager. Slipa sen försiktigt innan du fått på flera lager klarlack för slipar du igenom det skiktet till metallicen är det bara att börja om igen.
När alla lager lack är på så slipar du till det sista med 1200 papper till en jämn matt yta över hela ytan du har lackat, så att den flyter ihop med den gamla nermattade ytan.
Slipa sen försiktigt med ett 2 000 papper över ytan och börja sen med polermaskin att polera upp ytan till perfekt finish.
Lycka till
MVH Tomas
Aaaaaah. Så jag har gjort bort mig totalt med andra ord

Jag har alltså lag på färgen och sen försökt slipa den jämnt för att sist lägga på klarlacken.
Nu fattar jag hur jag ska gå till väga. Ska uppdatera till helgen så får ni se hur jag (miss)lyckas. Tack för hjälpen Thomas!
när du är mycket 
då vill jag bara


då vill jag bara
