loop - Taunus 72 mm

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

loop skrev:Nu går Taunusen, men låter en del från drivlinan. Får fylla på olja i lådan och se om det blir bättre.
Misstänker att ventilspelet behöver ställas också.
Är det bara ett svagt tickande kan det möjligen gå (skynda isåfall), är ljudet försiktigt knackande när den är kall så brukar redan skadan vara skedd - inte ens Ford själva brukar få till det. Enda gången jag anlitat Ford-verkstad efter att ha gett upp själv räckte det att varva upp från tomgång för att det skulle börja igen... kompisar har erfarit samma... :p men det håller flera tusen mil till om man håller efter det lite. Beror lite på budget och hur seriös man vill vara :D .
Men jag tycker att lådan hamnade högt upp, den sticker nästan upp genom hålet i golvet, nån som har samma erfarenhet?
Japp, syns som att 4-växlade lådorna till 2.0 har precis för mycket volym för de Taunus som haft 1600 och lilla lådan, trots att det borde vara samma mått på tunneln. Det vill gärna dunka i lite när bussningarna börjar glappa... antar jag får byta dem innan det skaver hål i plåten :rolleyes: ... Frågan om man törs shimsa emellan baktill för att minska problemet, det är noga med att behålla korrekt vinkel på mellanaxeln för att inte öka slitaget på knutkors, lager etc., å andra sidan vete fasen hur rätt det blir när man plockar ihop på måfå sådär :D.

1600-bakaxeln är lite klen, kan hålla hyfsat utan trim men de tar stryk i längden av det högre vridet redan från en standard 2.0. Dessutom klena bromsar på den. Fördel med en GXL-bakaxel fr o m 1974 (första året med 2.0) så får du lämplig utväxling också. Obs. annan dimension på trummorna från ´75 för 2.0-modellerna = svårt att hitta till de äldre. 1600-axeln har 8" trummor hela vägen 71-81, även Escort FWD har dessa trummor på basmodellerna upp till minst ´93 (obs. mm-måttangivelse)... är väl enda fördelen :p .

loop
Legend
Inlägg: 1313
Blev medlem: fre aug 22, 2003 10:00 am
Namn: Per F
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Är det inte samma bakaxel alltså. Hm, jag som tänkt köra med denna. Får väl leta lite då. Har stött på olika bakaxlar på Taunusar. Min 81 var det nån kraftigare sak på, med fläns. Men kusinens 79 2.0 var det inte det på.

Bara jag lyckas fylla på olja så borde det bli bättre. Men jag har fått lådan så det spelar ingen större roll. Men jag är ruggigt dålig på att centrera kopplingar, några tips?

loop
Legend
Inlägg: 1313
Blev medlem: fre aug 22, 2003 10:00 am
Namn: Per F
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Nu är kränghämmare och en GXL bakaxel införskaffat. Så snart skall väghållningen bli bättre.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Okay, hur bakgårdsfixare centrerar kopplingen då... :-)

Inlägg av Släggmek »

loop skrev:Är det inte samma bakaxel alltså. Hm, jag som tänkt köra med denna. Får väl leta lite då. Har stött på olika bakaxlar på Taunusar. Min 81 var det nån kraftigare sak på, med fläns. Men kusinens 79 2.0 var det inte det på.

Bara jag lyckas fylla på olja så borde det bli bättre. Men jag har fått lådan så det spelar ingen större roll. Men jag är ruggigt dålig på att centrera kopplingar, några tips?
Joo... ett skitseriöst (rekommenderas!) och en riktig bakgårdsfuling... :D .

Antingen handla ett centreringsdon av den typ verkstäderna använder eller riv en rasad låda med rätt splines och tryck in i centrum på svänghjulet.

Eller så får du ta en omväg (och jag garanterar inte att detta lyckas, har bara provat detta "gubbtrix" en gång själv men okay, det funkade... inget har hänt på sådär 10000 mil iaf och bara snurrar vidare... :p ) men då gäller det att använda omdömet så det inte slutar med kopplingssprängning av obalans - rent livsfarligt om det händer... :eek: ) - utan racebils sprängkåpa slår lamellbitarna gladeligen rätt igenom kardantunneln. Gör det bara om du känner dig hemma med jobbet!

Så - nu har jag skrämts nog... tror jag. Har ju märkt att en del kan misslyckas med det mesta så jag vill bara vara säker på att vifta undan de med tummen mitt i handen om nån sån råkar läsa ;) . Inget illa menat, men det är typ som MacGyver-tricksen på TV - "Kids - don´t try this at home!"... :rolleyes:

Jo, i brist på grejer (tom plånbok & allt helgstängt ändå) men tvungen att byta koppling när det syntes vid motorbytet att det var snart nere på nitarna så blev det att låna paketet från annan en Pinto-knota i lager. Jag måttade in den efter rostkanten på svänghjulet (va e "hajteck"? :rolleyes: ), skruvade fast den lite löst, tryckte dit lådan (kom ihåg urtrampningslagret och kopplingsarmen, akta så du får in axeln i lamellen utan att dunka in den, lätt att det blir skador om man stöter till solfjädern i tryckplattan och lamellen kan halka ur läge) och skruvade ihop. Nu har axeln petat lamellen den sista biten åt rätt håll, hängande på skruvarna.

Sedan kommer det verkliga krånglet - att sticka in en nyckel (en tunn momentnyckel helst... riktigt skruvvana kan känna hur mycket det behöver dras, men undvik sånt "på-måfå"!) och dra fast tryckplattan. Vrid vevaxeln och dra korsvist (håll noga reda på ordningen!). Utan momentnyckel eller ryms den inte? Obs. de där leksakerna med ett pekspröt gills inte, funkar möjligen på en toppackning, ryms knappast heller - dra hellre på känn, det är säkrare. Så här: Dra tills det börjar ta emot en aning och gå till nästa (motsatt). När alla sitter fast, lås dem med ett kvartsvarv till. Om inte fingrarna kroknat så är det bara att kolla så kopplingsarmen är kvar i läge, haka i vajern och spänn den till rätt anliggning med förskruvningen vid kåpan. Minns inte exakt hur mycket spelet ska vara (står nånstans) men om man kan töja den med fingret ca 1 cm är det ganska lagom.

Som sagt, var noga så bör det gå bra. För det är väl ingen racemotor, va? ;)

Kom att tänka på... nån hade kommit på (annan tråd) att om man flyttar växellådsfästet bakåt lite så slipper man att lådan slår i, kanske var det du själv Loop? ;) Jag måste testa det jag med, hörs irriterande mycket när man backar... :D

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Bromsbackar då? ?:-q

Inlägg av Släggmek »

[quote="loop"]Nu &#228]

Tjoa gärna till om du kommer på några som har bromsbackar till den, de är lite udda dimension om det är 73-74, 9". Verkar som de senare har i milimeter (obs Taunus 8" trummor = exakt samma som Escort CL --93, antar serien ut). Däremot har jag för mig att bromscylindrarna är precis samma som på 1600´s med 8" trummor (Girling, finns hos OKQ8 men jag fick fel i asken hos Mekonomen, helt annat trots att asken angav Cortina OCH Taunus... :confused: ).

Edit: Bytte till en fräschare axel från runt ´80 förra helgen, visade sig vara samma trummor trots att de går under andra detaljnummer (p g a milimeter-angivelsen på nyare...). Kikade inte så noga på backarna men de var nog exakt lika de med.

loop
Legend
Inlägg: 1313
Blev medlem: fre aug 22, 2003 10:00 am
Namn: Per F
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Ort: Hässleholm

locost transport

Inlägg av loop »

iofs bara ramen men men
Bilagor
IMG_1044.jpg
IMG_1043.jpg

Användarvisningsbild
Division187
Veteran
Inlägg: 406
Blev medlem: tor jul 20, 2006 5:26 pm
Namn: Eric Öjeklint
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Volvo 855T5R
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Division187 »

Det vore synd att ha en tok låg eller nerlastad bil!! hehe ;)
Sierra cosworth 4x4 -91

Tack till:
....

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Syns som du får huvvet max uppe vid dörrhandtagen på Golfen när den är klar, cool... :)
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar