Ford Taunus XL 1971
- Ford_Taunus
- Legend
- Namn: Ante Andersson
- Kör: Ford Taunus, Granada,Sierra
- Kontakt:
Ford Taunus XL 1971
Min lille Ford i solljuset
- Bilagor
-
-
-
* Ford Torino500 1971 351C 4V
* Ford Taunus XL 1971 2.0L interceptor GT
* Ford Sierra Dohc CLX 1990 2.0i
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Finns hopp, ser ut som ett bra ämne! Lär måsta följa den här tråden
. Sällan man ser en rak, oförstörd aluminiumgrill av den typen, kul. GXL-ratt, hmm... den är allt lite moddad utöver SAAB-kapslarna, hehe... 
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Ford_Taunus
- Legend
- Kontakt:
Haha aa du de e lite special över denne bil
. De är ju en XL , men jag har satt i svart (Skinn/sky) Inredning ifrån en GxL för den var mycket svartare , me självklart har jag sparat den bruna org. interiören.
Jajamensan , ratten kommer också från en Gxl , men efter lackeringen ska en chromad sportratt i.
Återkommer när sköntheten är i "mint Condition"
Jajamensan , ratten kommer också från en Gxl , men efter lackeringen ska en chromad sportratt i.
Återkommer när sköntheten är i "mint Condition"
- Släggmek
- Legend
Föreslår absolut en klassisk Grant kromad tre-ekrad av den sort Rogers Custom mfl sålde på den tiden, nåt nyare vore ju klart fel mot denna europa-raggarklassiker
. Åsså en sån där asful bakrutedekal i form av en grön-röd halvskallig figur (huvud och händer) som syns svära och hytta/peka med nävarna åt bakomvarande längst ner mitt på rutan (vet inte om Hobbex kanske har ännu?). Fälgar bör förstås vara slotmags om det ska vara stilrätt annat än original rallye-plåtisar - se bara på Sandman´s som skymtar nånstans på forumet. Allt detta var nästan obligatoriskt i mitten på 70-talet på busiga Fordar nyss ute som begagnade...
. Skärmkantlister från XL/GXL vore inte fel heller, men det finns knappt att få tag i längre.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
- Ford_Taunus
- Legend
- Kontakt:
Hum, ja den ratt jag har är en 3-ekrad , chromad historia med vitt skinn "grepp" , med tillhörande Nav.
Mjaa jag har en " Ford is the best , Fuck the rest " som jag gillar ganska bra. Samt en " Jag är den din mamma varnade dig för ".
Jajamensan de blir chromade Wolfrace slotmags , ligger i källarn o väntar , dock så måste jag ha nya sulor till 2 av fälgarna :/..
skärmkantslister skulle sitta fint! men som sagt väldigt svårt att få tag på.
Mjaa jag har en " Ford is the best , Fuck the rest " som jag gillar ganska bra. Samt en " Jag är den din mamma varnade dig för ".
Jajamensan de blir chromade Wolfrace slotmags , ligger i källarn o väntar , dock så måste jag ha nya sulor till 2 av fälgarna :/..
skärmkantslister skulle sitta fint! men som sagt väldigt svårt att få tag på.
- Släggmek
- Legend
Hehe... låter som både rätt ratt och fälgar (Wolfrace? Absolut!
- Var väl i särklass vanligast på Taunus, tror inte Shelby gjorde 4-bultade), även om det blir ju lite konstigt med vit ratt mot svart inredning i övrigt - nåja, man får ju ofta ta vad man hittar till våra gamlingar. Går kanske att färga ner den i svart med läderfärg som man stryker på, men det törs jag inte bedöma - minns på 80-talet hur vi brukade måla om vinyldörrsidor i svart med nåt jox som tenderade nötas av under armbågen (...
), men det finns nog bättre grejer numera. Särskilt som läder suger åt sig om det inte är någon tät färg de använt. Ah, föreslår höra med nån skomakare eller körsnär, de kan sånt där. Går ju med vitt oxå, iofs. Hm, dekalerna låter ju lite 80-tals "Ronny & Ragge" mer än 70-tal, men vafan... en Taunus är ju nästan tvungen att ha nåt uppkäftigt i fönstret (hittade en lapp på en rastplatsbod en gång "Bli inte arg - du blir bara förbannad" och den satt bra på min första Taunus, en ´71 1600 XL), på´rom bara
!
Letar själv en ny omgång original aluminiumbågar (hade på nämnda första, men de var redan då illa uppfrätta), man får väl nöja sig med nån kromad plast
.
Letar själv en ny omgång original aluminiumbågar (hade på nämnda första, men de var redan då illa uppfrätta), man får väl nöja sig med nån kromad plast
)
- Ford_Taunus
- Legend
- Kontakt:
Hum, en mycket bra ide , de med att färga om ratten. Undrar vad man ska använda för medel tro.
Fast jag tyckte att de var lite roligt att ha en vit ratt , de e lite annorlunda . Fast jag har ioförsig inte monterat ratten i bilen än , mot den svarta inredningen kanske de ser riktigt Tycon ut.
Jag hade fler dekaler i bak också , bland " No turboshit ,just real power " och "full gas sparar tid".
OCH även en Crane Cams dekal som farsan fick när han köpte trimkam till mustangen för 1000 år sen
. De roliga var att att jag hade en Crane cams dekal , på en Taunus som man kunde misstagit kammen mot ett järnrör
haha.
Numera är bilen helt strippad på dekaler o emblem o allt samt påbörjad nerslipning av org.lacken.
Men Slotmags är ju inte svårt att få tag på nuförtiden , dock om man ska ha wolfrace så kostar de mer :/ .. De skumme är att vissa kan slänga iväg däck o fälgar för 500 kr , andra kräver 2000 kr för bara Fälgarna
Fast jag tyckte att de var lite roligt att ha en vit ratt , de e lite annorlunda . Fast jag har ioförsig inte monterat ratten i bilen än , mot den svarta inredningen kanske de ser riktigt Tycon ut.
Jag hade fler dekaler i bak också , bland " No turboshit ,just real power " och "full gas sparar tid".
OCH även en Crane Cams dekal som farsan fick när han köpte trimkam till mustangen för 1000 år sen
Numera är bilen helt strippad på dekaler o emblem o allt samt påbörjad nerslipning av org.lacken.
Men Slotmags är ju inte svårt att få tag på nuförtiden , dock om man ska ha wolfrace så kostar de mer :/ .. De skumme är att vissa kan slänga iväg däck o fälgar för 500 kr , andra kräver 2000 kr för bara Fälgarna
- Släggmek
- Legend
Som sagt, nån som jobbar med läder borde kunna ge rakt besked om lämplig färg för omfärgning, eller kolla med nån bilinredningsfirma, de brukar ha sånt som passar. Men det är nog bäst att ta något beprövat, vore ju himla synd om det skulle nötas bort efter ett tag.
Trimdekaler är alltid rätt, det är väl många som kör runt med dem utan att ens ha gjort nåt åt maskinen...
. Hade du inte Wolfrace-fälgar i källaren, tyckte jag du skrev?
Tror det blir en hit, den där. Se nu till att posta bilder sen på nya lacken, hehe... själv ska jag ta fram roller framåt våren för en sniknare överhalning, host-ähum...
:.
Trimdekaler är alltid rätt, det är väl många som kör runt med dem utan att ens ha gjort nåt åt maskinen...
)
- Ford_Taunus
- Legend
- Kontakt:
hehe ja de kommer massa bilder snart oxå på vägens gång så att säga.
Har rivit ut mattan i bilen idag , fan va man fick härja för att få bort de!..
Du , rolla inte bilen , de blir så jädra dåligt + att de inte behöver kosta så hemst mycket mer att spruta de själv
Har rivit ut mattan i bilen idag , fan va man fick härja för att få bort de!..
Du , rolla inte bilen , de blir så jädra dåligt + att de inte behöver kosta så hemst mycket mer att spruta de själv
- Släggmek
- Legend
Mattan är en "kul" bit att få stil på, särskilt om det läckt vatten ner i den några gånger...
Haha, faktum är att jag redan rollat den en gång (definitivt inte den första, det var väl runt ´90...
) med förvånande bra resultat trots omständigheterna - ett litet, dammigt villagarage med en enda lysrörsarmatur, smällkallt ute gav runt + 8 grader ovan betonggolvet, sedan visade sig lackfärgen Nordsjö Ready 90 inte vara lika lämpad att rolla på plåt som riktiga maskinlackfärger (blev 4 lager innan det täckte riktigt). Med lite klurighet (värmde färgen, i med nåt stänk kokt linolja för att sträcka ytan osv) blev det ändå ett resultat som få märkt är rollat. Ser ännu hyfsat ut där inte gamla hemlagningar spruckit fram. Tanken är att spraya den när allt är i bra skick (hoppas kan man...), men inte innan jag fått tag i friska framskärmar - de som sitter på är lappade 3 gånger har jag räknat ut, inklusive 1 av mig.
Haha, faktum är att jag redan rollat den en gång (definitivt inte den första, det var väl runt ´90...
)
- Ford_Taunus
- Legend
- Kontakt:
Jodu de har blivit blött o jäkligt , så de luktade också, samt att de blivit en liten del rost innifrån :/ , men de åtgärdas ni o helgen.
Hum okej ... ja de är ju bättre de än att de rostar sönder iallafall , men du få ser till o kränga på en vettig lack!
Asså jag kan ha en skärm som är fin , till salu , tror de är vänster. Men den säljes endast till rätt * människa o pris
Host* simsalabim
http://www.blocket.se/vi/10514034.htm?ca=5_s
Hum okej ... ja de är ju bättre de än att de rostar sönder iallafall , men du få ser till o kränga på en vettig lack!
Asså jag kan ha en skärm som är fin , till salu , tror de är vänster. Men den säljes endast till rätt * människa o pris
Host* simsalabim
http://www.blocket.se/vi/10514034.htm?ca=5_s
- Släggmek
- Legend
En skärm? Å fasen...
Hmm, jag får fundera lite? Rätt köpare när det gäller seriositet är jag kanske
(den där lär nog bli det sista jag säljer...
), men ingen mening att skruva på en frisk skärm i dagsläget (även om den är rejält rostskyddad just därunder sist jag var på den)...såklart, något att lägga på vinden inför en kommande uppfräschning.
Just nu är väl inte bästa tiden, eftersom jag försöker samla kassa inför senvinterns bildelsmarknadert - tänkte leta behövliga småprylar till min 17M, förvånande vad det finns delar när man haft dåligt med pengar...
. Å andra sidan är det ju snart lika svårt att hitta plåt till en 71-75:a.
Jovars, bättre lack ska det bli när allt är rakt och fräscht (kan dröja lite), fast det får nog bli en 1K i Ford-korrekt kulör (funderar åt Spanisch Roth från perioden), vi har en kunnig billackare på orten som är bra på lastbils-lackfärg eftersom få (inklusive undertecknad) har råd med en originalomlack på äldre brukisar idag.
Jovars, bättre lack ska det bli när allt är rakt och fräscht (kan dröja lite), fast det får nog bli en 1K i Ford-korrekt kulör (funderar åt Spanisch Roth från perioden), vi har en kunnig billackare på orten som är bra på lastbils-lackfärg eftersom få (inklusive undertecknad) har råd med en originalomlack på äldre brukisar idag.
)