Scorpio 2.9 startar ej. Skummt fel, luftmassmätare?
- Slim
- Erfaren
- Namn: Magnus Hult
- Kör: 900 2.0t, kanske en Ford påväg:)
Scorpio 2.9 startar ej. Skummt fel, luftmassmätare?
Min scorpio har hamnat lite i skymundan pga jobb och andra bilar, men drömmer fortfarande om att göra den till en glassig sommarbil. Han har ju skinn, ac och what not...
Problemet är att när jag tog ut den från vinterförvaringen ville den inte starta. Inte en tillstymmelse till tändning, stendöd. Sprayar man startgas i luftburken/slangarna hostar den till och startar direkt. Fick tips om att dörren i massmätaren kan ha kärvat igen och att den tvingas upp när motorn får startgas och startar. Jag tycker det låter som att det kan vara felet, men har ingen koll på om det är massmätare med klaff eller sådan med tråd på 2.9an?
Sen är det byta bromsar och kupefläkt, men det försöker jag glömma just nu;)
Mvh Magnus
Problemet är att när jag tog ut den från vinterförvaringen ville den inte starta. Inte en tillstymmelse till tändning, stendöd. Sprayar man startgas i luftburken/slangarna hostar den till och startar direkt. Fick tips om att dörren i massmätaren kan ha kärvat igen och att den tvingas upp när motorn får startgas och startar. Jag tycker det låter som att det kan vara felet, men har ingen koll på om det är massmätare med klaff eller sådan med tråd på 2.9an?
Sen är det byta bromsar och kupefläkt, men det försöker jag glömma just nu;)
Mvh Magnus
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Hm, 2.9 12v har ingen luftmängd- eller luftmassemätare om det inte är en mycket tidig (1987) bil utan kat.
Går den med startgas har du ju tändning men ingen soppa. Kolla så att "krockbrytaren" (i bagaget tror jag, kolla instruktionsboken eller om det är någon dekal på solskyddet) inte löst ut. Då går inte soppapumpen...
/Gustaf
Går den med startgas har du ju tändning men ingen soppa. Kolla så att "krockbrytaren" (i bagaget tror jag, kolla instruktionsboken eller om det är någon dekal på solskyddet) inte löst ut. Då går inte soppapumpen...
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- therealpinto
- Legend
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Kontakt:
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
Kolla att du har spänning till pumpen och soppatryck när du kör på startmotorn. Kassa ledningar/kass pump kanske orkar ge soppa när spänningen sjunker pga startmotorn?
Sprutet jobbar med map-sensor och varvtal samt lufttemp istället för aktiv luftmätning (mängd/massemätare), samma princip i DOHC, Cossie och de flesta eftermarknadssprut.
/Gustaf
Sprutet jobbar med map-sensor och varvtal samt lufttemp istället för aktiv luftmätning (mängd/massemätare), samma princip i DOHC, Cossie och de flesta eftermarknadssprut.
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost