Frågor kring att Montera MegaSquirt i Forden
-
tweaker
Absolut bästa sidan jag hittat/blivit anvisad till för tillfället.therealpinto skrev:Jag minns inte om första dioden är "warmup" eller "fuel pump" i grunden...förmodligen soppapump och då ska den lysa när du har varvtalssignal i alla fall.
Ändringarna för EDIS är inte så svåra, beskrivet och länkat i tråden men enklast att kolla här kanske:
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... _Index.htm
/Gustaf
Där stod enkelt och lätt hur man skall göra.
Tusen tack.
-
tweaker
Map?
Tjenare.
Har äntligen fått igång bilen. Fattar dock inte mycket av inställningarna och liknande.
Kör med både bränsle och tändning.
Nu undrar jag om någon har en bra/ekonomisk map till en CVH 1.6 med orginalspridare?
Behöver något att jämföra med och ha som utgångspunkt.
Sen undrar jag även om det ger något att sätta dit MAF?
Jag har även en bredbandslambda som skall på.
LC-1 tror jag den hette.. Skall den passa direkt?
Mvh.
Har äntligen fått igång bilen. Fattar dock inte mycket av inställningarna och liknande.
Kör med både bränsle och tändning.
Nu undrar jag om någon har en bra/ekonomisk map till en CVH 1.6 med orginalspridare?
Behöver något att jämföra med och ha som utgångspunkt.
Sen undrar jag även om det ger något att sätta dit MAF?
Jag har även en bredbandslambda som skall på.
LC-1 tror jag den hette.. Skall den passa direkt?
Mvh.
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Jag skulle säga att du förmodligen kan testa någan av mina Pintomappar som väl finns i tråden sedan tidigare.
MAF är bra framförallt på en motor som ska gå 20 000 mil utan ommappning, eftersom den kan kompensera för hur motorn slits. På MS är det knappast någon större vinst.
LC-1 funkar bra med MS, följ bara instruktionerna i MS-forumet om hur den kopplas in. Jag använder den och är mycket nöjd.
/Gustaf
MAF är bra framförallt på en motor som ska gå 20 000 mil utan ommappning, eftersom den kan kompensera för hur motorn slits. På MS är det knappast någon större vinst.
LC-1 funkar bra med MS, följ bara instruktionerna i MS-forumet om hur den kopplas in. Jag använder den och är mycket nöjd.
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
tweaker
Tusen tack för svaret.therealpinto skrev:Jag skulle säga att du förmodligen kan testa någan av mina Pintomappar som väl finns i tråden sedan tidigare.
/Gustaf
Då får jag ta o läsa igenom tråden riktigt.
Känns onödigt att sätta dit en maf om den inte behövs.
-
tweaker
Ännu en korkad fråga från mig?
Hur pass viktig är Lambdan för att få rätt på bränsleblandningen?
För jag har försökt o meckat o haft mig o kommit fram till att min smalbandslambda är kass..
Skall dock hämta ut min Bredbandslambda nästa vecka.
Det jag undrar är..
Om jag inte har anslutit någon lambda. Den säger att värdet är 1.4 i lambda och 22:1.. Det betyder att den försöker feta på det väl?
Därför den går sjukt fett?
Mvh.
Hur pass viktig är Lambdan för att få rätt på bränsleblandningen?
För jag har försökt o meckat o haft mig o kommit fram till att min smalbandslambda är kass..
Skall dock hämta ut min Bredbandslambda nästa vecka.
Det jag undrar är..
Om jag inte har anslutit någon lambda. Den säger att värdet är 1.4 i lambda och 22:1.. Det betyder att den försöker feta på det väl?
Därför den går sjukt fett?
Mvh.
- therealpinto
- Legend
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Kontakt:
Ja, har du ingen sond ansluten ska du se till att lambdakorrektionen är avslagen.
Det står om det tidigare i tråden, lite olika varianter men enklast kanske att sätta den "active above 15000 rpm" eller så - då går den aldrig in och försöker reglera.
Det går att köra ändå, ganska bra, men kan vara lite svårt att mappa utan lambdasignal.
/Gustaf
Det står om det tidigare i tråden, lite olika varianter men enklast kanske att sätta den "active above 15000 rpm" eller så - då går den aldrig in och försöker reglera.
Det går att köra ändå, ganska bra, men kan vara lite svårt att mappa utan lambdasignal.
/Gustaf
-
tweaker
Är detta något man ställer i megatune eller i configuratorn?therealpinto skrev:Ja, har du ingen sond ansluten ska du se till att lambdakorrektionen är avslagen.
/Gustaf
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
-
tweaker
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
Mja...det är typ trial and error.
Börja med att ha accelerationsuppfetningen i princip på noll och försök få den att gå jämnt på jämn gas. Rycker den går det oftast för snålt, boggar den bara och är slö är det för fett. Men en bredbandslambda hjälper enormt mycket. Då ser man om det är fett eller snålt.
/Gustaf
Börja med att ha accelerationsuppfetningen i princip på noll och försök få den att gå jämnt på jämn gas. Rycker den går det oftast för snålt, boggar den bara och är slö är det för fett. Men en bredbandslambda hjälper enormt mycket. Då ser man om det är fett eller snålt.
/Gustaf
- BelseBoB
- Legend
- Namn: Kristoffer Kuula
- Kör: Austin Mini
hur är det med dom tre LEDarna, ska nån av dem lysa då man sätter ström till boxen? för då jag vred på nyckeln på bilen lyste det inte men det kan ju va fel på mni kabel så ska testa sätta på pinnarna istället. men ska dom lysa nu då jag kopplat om lite i boxen för tomgångsstyrning och ford givare?
Ford 26M -70 *100% orginal*
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103