Olja på stiften..?
-
_Nas_
Olja på stiften..?
Tjena alla ford pillare där ute..
Jag bytte tändstift på motorn igår och såg att det var ganska så mycket olja på de gamla tändstiften. Nu är det så att jag vet såpass mycket att det inte skall vara någon olja alls i förbränningsrummet
.
Motorn går för övrigt fint, och med det menar jag att den startar lätt och att den inte känns "slö" för att vara en DOHC motor
.
Oljan är nybytt och likaså oljefiltret...
Ifall det är värt att nämna så drar den ingen kylarvätska, men däremot försvinner olja vilket förklarar mitt hc värde som ligger på 220 där det högsta tillåtna hos SBP är 100.
Varför jag har högt CO2500 värde 1,3 (0,5) har jag ingen aning om.
CO-värdet 0,3 (0,5) och lambdavärdet 1,01 (0,94-1,03) ligger inom godkända marginaler
Kalalysatorn är också bytt sedan 3 veckor.
Så nu till min fråga. Är det bara till att riva toppen och byta tätningar/packningar eller vad skall jag göra?
Tackar för alla tips
Mvh
Nassir
Jag bytte tändstift på motorn igår och såg att det var ganska så mycket olja på de gamla tändstiften. Nu är det så att jag vet såpass mycket att det inte skall vara någon olja alls i förbränningsrummet
Motorn går för övrigt fint, och med det menar jag att den startar lätt och att den inte känns "slö" för att vara en DOHC motor
Oljan är nybytt och likaså oljefiltret...
Ifall det är värt att nämna så drar den ingen kylarvätska, men däremot försvinner olja vilket förklarar mitt hc värde som ligger på 220 där det högsta tillåtna hos SBP är 100.
Varför jag har högt CO2500 värde 1,3 (0,5) har jag ingen aning om.
CO-värdet 0,3 (0,5) och lambdavärdet 1,01 (0,94-1,03) ligger inom godkända marginaler
Kalalysatorn är också bytt sedan 3 veckor.
Så nu till min fråga. Är det bara till att riva toppen och byta tätningar/packningar eller vad skall jag göra?
Tackar för alla tips
Mvh
Nassir
- Järnkaminen
- Legend
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Medlemsnummer: 295
-
SK Racing
Som vanligt när det gäller avgasvärdena så är det tätningar o otäta ventiler som är orsaken, rent mekaniskt då alltså.
På Dohc-motorn så sjunker ofta styrningarna vilket leder till att tätningarna glider av, och ja resten vet vi ju alla
Att lyfta toppen är nog en bra idé, glöm inte byta glidskenorna till kamdrivningen bara, en billig försäkring mot framtida ras.
På Dohc-motorn så sjunker ofta styrningarna vilket leder till att tätningarna glider av, och ja resten vet vi ju alla
Att lyfta toppen är nog en bra idé, glöm inte byta glidskenorna till kamdrivningen bara, en billig försäkring mot framtida ras.
-
_Nas_
Ja, men då är det som man trodde
.
Blir till att plocka sin Haynes bok, en jävla massa dricka och gräva fram verktygen.
Är det förresten någon som kan länka mig sidan där man hittar manualerna för dohc motorn? Har sett att det har länkats runt en sådan i olika trådar fast hittar tyvärr inte någon utav trådarna.
Blir till att plocka sin Haynes bok, en jävla massa dricka och gräva fram verktygen.
Är det förresten någon som kan länka mig sidan där man hittar manualerna för dohc motorn? Har sett att det har länkats runt en sådan i olika trådar fast hittar tyvärr inte någon utav trådarna.
- Järnkaminen
- Legend
Orkar inte gräva fram länk. Men gå in i FAQ - Cosworth - Cosworth manualer._Nas_ skrev:Ja, men då är det som man trodde.
Där hittar du
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
-
_Nas_
Okej, jag vet att det är fredag kväll och att de flesta här redan har lämnat sidan för att hälla i er en massa öl och umgås med familj
, men kände att jag var tvungen att skriva.
Vad använder ni för verktyg för att skruva av kamdreven? Det ser ut att vara en torx-nyckeln men tydligen något verktyg som gör att man får av kamkedjan samtidigt?
Får inte ihop vad det är för verktyg
. Någon som kanske har en hint om vad jag skall använda för vertyg där?
Tackar på förhand och önskar er en trevlig kväll
Mvh
Nassir
Vad använder ni för verktyg för att skruva av kamdreven? Det ser ut att vara en torx-nyckeln men tydligen något verktyg som gör att man får av kamkedjan samtidigt?
Får inte ihop vad det är för verktyg
Tackar på förhand och önskar er en trevlig kväll
Mvh
Nassir
-
SK Racing
- Järnkaminen
- Legend
Vet inte vad du sett för verktyg. Finns väl ett specialverktyg för att hålla kammen från att snurra när du lossar. Men sätt dit en torxhylsa på spärrskaft och klappa till så lossnar det. Men låt, som du säkert förstår, kamkedjan sitta kvar så den håller emot.
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
-
_Nas_
Det var något verktyg jag såg på en bild som fanns i haynes, men det är nog det verktygen du tänker på Johan.. Men ska klappa till med torx bara för att få bort skiten
, kedjan sitter ju på så att den tar emot som du säger. Återkommer imorgon om hur det går. Tack än så länge
..
OT: Snart börjar efterfesten ju
OT: Snart börjar efterfesten ju
-
skrotnisse
jag ber en stilla bön att du inte drabbas av förbannelsen - jävlande kamkedje spännare -
se exempel på rent vanisse i denna tråd...
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=57927
höjden av OTUR !
Mitt RÅD
Köp på FORD och SNÅLA INTE
se exempel på rent vanisse i denna tråd...
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=57927
höjden av OTUR !
Mitt RÅD
Köp på FORD och SNÅLA INTE
-
_Nas_
-
skrotnisse
WOW !_Nas_ skrev:Jävlar vilken video du lagt upp där. Men kedjespännaren kan man väl slå på innan man skruvar ihop motorn och startar? Redan då kan man väl få det bevisat för sig själv att den fungerar? Eller?
Man ska inte göra det egentligen men å andra sidan så går det att återspänna den enligt FAQ'n i denna länk !
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=37288
jag kan inte säga bu eller bä om man ska prova den innan då jag just nu sitter i samma sits ska montera ihop allt och kommer strax till frågan ska jag våga utlösa den med risk för att inte kunna spänna den igen eller montera den och hoppas den fungerar ? iofs den e het ny från FORD med GARANTI att den fungerar så funkar den itne får jag byta men mne jag vet inte än...