För långa krängningshämmarstag
-
KoktGrus
- Veteran
- Namn: Fredrik
- Kör: Mondeo -05
För långa krängningshämmarstag
Har skaffat två nya krängningshämmarstag till framvagnen på min mondeo...
Upptäckte dock att dessa stag från (det där jävla) biltema var 20 mm för långa...
Kan man slänga på dessa ändå, eller bör jag gå upp till ford och köpa ett par "riktiga" fina i plast? (Biltemas är i alla fall i metall) =)
Någon med erfarenhet?
Kör utan på ena sidan nu, kränger gott =)
Upptäckte dock att dessa stag från (det där jävla) biltema var 20 mm för långa...
Kan man slänga på dessa ändå, eller bör jag gå upp till ford och köpa ett par "riktiga" fina i plast? (Biltemas är i alla fall i metall) =)
Någon med erfarenhet?
-
krazze
- Erfaren
- Namn: Magnus Krantz
- Kör: Ford Mondeo 2.0 2001 Hgv
Tjenare, jag har precis bytt på min 01:a. Jag köpte på Biltema artikel nr 72-807 och dessa passade...jag kollade visserligen inte av mot de gamla men jag hade inga problem att montera dem.KoktGrus skrev:Har skaffat två nya krängningshämmarstag till framvagnen på min mondeo...
Någon med erfarenhet?
/Magnus
-
KoktGrus
- Veteran
Bytte du båda då? Alltså först tog väck båda, för att sedan montera de nya... lossar man båda stagen hänger väl krängningshämmaren fritt om jag fattat det rätt och då borde det ju gå att klämma på två lite längre stag?krazze skrev:Tjenare, jag har precis bytt på min 01:a. Jag köpte på Biltema artikel nr 72-807 och dessa passade...jag kollade visserligen inte av mot de gamla men jag hade inga problem att montera dem.
/Magnus
Du har inte kvar dina gamla stag så du kan göra en jämförelse? Vore hyggligt
-
krazze
- Erfaren
Jag bytte båda men ett åt gången men däremot så hissade jag bilen på en verkstadslyft vilket innebar att att båda hjulen hängde fritt. Jag har kvar mina gamla stag och ska kolla så fort jag vaknar:)KoktGrus skrev:Bytte du båda då? Alltså först tog väck båda, för att sedan montera de nya... lossar man båda stagen hänger väl krängningshämmaren fritt om jag fattat det rätt och då borde det ju gå att klämma på två lite längre stag?
Du har inte kvar dina gamla stag så du kan göra en jämförelse? Vore hyggligtjag kan ju ha fått fel =/
Vilket artikelnr hade dina stag från Biltema?
/Magnus
-
KoktGrus
- Veteran
ok, jag pallade upp med bockar så båda hjulen hängde fritt och skulle byta först ett, men då passade inte utbytesstaget... det andra lossade jag aldrig...
är många månader sen jag fick hem dom där stagen, en kompis som köpte dom när han var förbi ett biltema... så jag har varken artikelnummer eller kvitton =/
är många månader sen jag fick hem dom där stagen, en kompis som köpte dom när han var förbi ett biltema... så jag har varken artikelnummer eller kvitton =/
-
krazze
- Erfaren
Ok, har precis snabbkollat de gamla stagen mot de nya och det ser ut att vara samma längd. Jag bara höll de gamla emot de nya och gjorde en uppskattning. Jag ska kolla noggrannare men ska iväg om en stund men jag kan återkomma igen om ett par, tre dagar med en riktig mätning.KoktGrus skrev:ok, jag pallade upp med bockar så båda hjulen hängde fritt och skulle byta först ett, men då passade inte utbytesstaget... det andra lossade jag aldrig...
-
KoktGrus
- Veteran
slutade med att jag åkte till mekonomen och köpte två stag... dock var dessa inte till en mondeo, utan någon annan bil, men dom ser ju likadana ut... 5 mm för korta var dom, men dom passade ju utan problem för det... dessa kostade 350 kr/st.. anledningen till att jag tog dom för korta var att dom bara hade ett "riktigt" stag hemma.. funkar fint i alla fall, slamrar inte mer 
ford ville ha 740 kr/st inkl. moms för sina... så dom fick dom behålla =P
de från mekonomen är ju i metall, men det har nog ingen betydelse, då det är lederna som slits... ingen aning om kvalitén, det visar väl sig om några tusen mil..
ford ville ha 740 kr/st inkl. moms för sina... så dom fick dom behålla =P
de från mekonomen är ju i metall, men det har nog ingen betydelse, då det är lederna som slits... ingen aning om kvalitén, det visar väl sig om några tusen mil..