Grenrörsfråga Cosworth
- Lars_Turbo
- Legend
- Namn: Steven R
- Kör: Eskråt och Saab
Grenrörsfråga Cosworth
Mors!
Håller på att snida grenrör till min Ford. Min turbo har T04 fläns med divider.
Är det värt att köra pulssplitt på en 4cyl?
Det är 1:an och 4:an , 2;an och 3:an man ska dra ihop när man åker med våran tändföljd för att nyttja pulserna bäst antar jag? Har iförsig sett andra versioner med men..
Man ser så många olika grenrör till Fordarna. Är det singel inlopp på snurran så kan dom se ut precis hursom helst.. Tänkte köra delar inlopp och köra WG-uttaget ifrån varje port innan inloppet på turbon.
Vad åker ni med?
Mvh/ Steven
Det är 1:an och 4:an , 2;an och 3:an man ska dra ihop när man åker med våran tändföljd för att nyttja pulserna bäst antar jag? Har iförsig sett andra versioner med men..
Man ser så många olika grenrör till Fordarna. Är det singel inlopp på snurran så kan dom se ut precis hursom helst.. Tänkte köra delar inlopp och köra WG-uttaget ifrån varje port innan inloppet på turbon.
Vad åker ni med?
Mvh/ Steven
- MalZon
- Legend
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Jag kör med pulsesplitt, blev rekomenderad det av förstå-sig-påarna.. Blir mer lättkört som gatbil, snabbare sloopup m.m. Så det avgjorde saken för min del. Ska du bygga nytt så skule jag nog rekomendera pulsesplitt..Lars_Turbo skrev:Mors!
Vad åker ni med?
Mvh/ Steven
MVH Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- Lars_Turbo
- Legend
Har du bilder på ditt rör? Fläns?MalZon skrev:Jag kör med pulsesplitt, blev rekomenderad det av förstå-sig-påarna.. Blir mer lättkört som gatbil, snabbare sloopup m.m. Så det avgjorde saken för min del. Ska du bygga nytt så skule jag nog rekomendera pulsesplitt..
MVH Jonas
Mvh/ Steven
- MalZon
- Legend
- Kontakt:
- Lars_Turbo
- Legend
Ser riktigt fint ut Mikael. Är ju många som slipar bort dividern i turbon bara å kör vanlig singelfläns. Hur drog du rören till WG:n? En ifrån varje port innan inloppet?
Malzon, tycker ditt rör är riktigt fint. Men tycker turbon hamnar lite väl långt ifrån, blir sånna påfrestningar då och spricker lätt. Min snurra är rätt lätt men, ändå!
Min snurra hamnar mkt närmare (obs topp o ventilkåpa bara provisoriskt monterat):
Malzon, tycker ditt rör är riktigt fint. Men tycker turbon hamnar lite väl långt ifrån, blir sånna påfrestningar då och spricker lätt. Min snurra är rätt lätt men, ändå!
Min snurra hamnar mkt närmare (obs topp o ventilkåpa bara provisoriskt monterat):
- Bilagor
-
- Mikael S
- Legend
- Namn: Mikael S
- Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
- Kontakt:
Gör inte det, du kan tjäna 500varv på pulssplitt vilket är mycket i sammanhanget. Rören är dragna från varje sida ihop till en kollektor och sen till en wg. Dubbla wg är att undvika. Rören ska helst vara separerade hela vägen fram till ventilen och går att göra genom att lägga i en plåt. Jag orkade inte krångla sist och funkade riktigt bra endå men kunde kanske blivit bättre

Sen tror jag du ska fundera över om du ska använda dig av den där turbo då den inte har antisurge. Har mappat en Cosworth som hade bra problem med Surge efter 1.6bar. Det kan ju funka så klart om du hamnar inom turbos kompressomap men bra drygt om du byggt allt och så surgar den för dig hela tiden.
Sen tror jag du ska fundera över om du ska använda dig av den där turbo då den inte har antisurge. Har mappat en Cosworth som hade bra problem med Surge efter 1.6bar. Det kan ju funka så klart om du hamnar inom turbos kompressomap men bra drygt om du byggt allt och så surgar den för dig hela tiden.
- Lars_Turbo
- Legend
Mikael S skrev:Gör inte det, du kan tjäna 500varv på pulssplitt vilket är mycket i sammanhanget. Rören är dragna från varje sida ihop till en kollektor och sen till en wg. Dubbla wg är att undvika. Rören ska helst vara separerade hela vägen fram till ventilen och går att göra genom att lägga i en plåt. Jag orkade inte krångla sist och funkade riktigt bra endå men kunde kanske blivit bättre
Varför ska jag inte använda den turbon? Är väl inte många snurror som har anti-surge hus? Fungerar det ens?
Känns lite dumt att dömma ut turbon innan jag ens testat den, den är byggd till min motor och har liknande RS500-spec fast en storlek större.
Mvh/ Steven
- Mikael S
- Legend
- Namn: Mikael S
- Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
- Kontakt:
Har iförsig inte dömt ut någon turbo?Lars_Turbo skrev:Varför ska jag inte använda den turbon? Är väl inte många snurror som har anti-surge hus? Fungerar det ens?
Känns lite dumt att dömma ut turbon innan jag ens testat den, den är byggd till min motor och har liknande RS500-spec fast en storlek större.
Mvh/ Steven
Antisurge funkar mycket bra. I princip alla raceturbos idag samt lastbilsturbo har det som standard redan, på lastbilsturbo kallas det föresten för Ported Shroud, är alltså en metod man använder för att bredda kompressormappen.
Är turbo byggd för exakt din motor är det inga problem utan det är om du plockat en turbo från hyllan bara.
Problemet blir om du testar den och det surgar så är det inte så spännande att bygga om, sen om du anser att det är värt att göra om dp, oljerör och allt sånt för att testa är ju givetvis ditt problem
- Lars_Turbo
- Legend
Sett det som tillval på vissa racesnurror. Ville inte ha någon lastbilsturbo, även om det verkar funka ok för vissa! Vi kör på detta, tror det blir finemang. Han har byggt snurror till många cossies förut så!Mikael S skrev:Har iförsig inte dömt ut någon turbo?
Antisurge funkar mycket bra. I princip alla raceturbos idag samt lastbilsturbo har det som standard redan, på lastbilsturbo kallas det föresten för Ported Shroud, är alltså en metod man använder för att bredda kompressormappen.
Är turbo byggd för exakt din motor är det inga problem utan det är om du plockat en turbo från hyllan bara.
Problemet blir om du testar den och det surgar så är det inte så spännande att bygga om, sen om du anser att det är värt att göra om dp, oljerör och allt sånt för att testa är ju givetvis ditt problem
Ingen som har något annat att tilläga ang grenrör? vad kör ni med för något?
Mvh/ Steven
- Cossy_Calle
- Legend
- Namn: Carl-Johan Andersson
- Kör: RS Ford
Jag kör med rwd orginal:D heheLars_Turbo skrev:Sett det som tillval på vissa racesnurror. Ville inte ha någon lastbilsturbo, även om det verkar funka ok för vissa! Vi kör på detta, tror det blir finemang. Han har byggt snurror till många cossies förut så!
Ingen som har något annat att tilläga ang grenrör? vad kör ni med för något?
Mvh/ Steven
OBS Med uttag för WG
- saabchef
- Legend
- Namn: Pelle Svensson
- Kör: Chippad Sierra 4X4
- Medlemsnummer: 328
Cossy_Calle skrev:Jag kör med rwd orginal:D hehe
OBS Med uttag för WG
NPC Crew
2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda
2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8
2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda
- MalZon
- Legend
- Kontakt:
Asså? Bara 2 piper?saabchef skrev:ja me. Fast bara halva röret dårå.
MVH Jonas