Ford Focus RS mk2 2009
- Mullis
- Legend
- Namn: Daniel Andersson
- Kör: Bil, kanske
Ja, då har jag varit ifrån forumet i lite över en månad (35 dagar), så har man i denna tråd 20 sidor att läsa igenom. Men, väldigt kul läsning...
Så, vår banexpert, (Lisie också), fått sin RS. Trevligt, kan ju köra upp å hälsa på mig.
Men, är ju vardag imorgon så då jobbar du... 
Ack, man lär ju först råna en bank för att ha råd med en RS...
Ska nog läsa om Peters RS snart. Ja, jag ligger efter med tre nummer av Bilsport...
Grattis till alla som fått sina bilar och vi ses på Gelleråsen (eller på RS träff)...
Så, vår banexpert, (Lisie också), fått sin RS. Trevligt, kan ju köra upp å hälsa på mig.
Ack, man lär ju först råna en bank för att ha råd med en RS...
Ska nog läsa om Peters RS snart. Ja, jag ligger efter med tre nummer av Bilsport...
Grattis till alla som fått sina bilar och vi ses på Gelleråsen (eller på RS träff)...
MVH // Mullis
Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...
Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
Nu är vi uppe i 80 mil med "das kleine weise monster" och ja, den petar på som den ska! Helt underbart nu när man kör en RS igen. Man känner igen allt från i sommras men faktiskt några undantag. Bilarna har blivit en liten gnutta bättre, iallafall om jag jämför pressbilen mot våran. Kanske inte den snällaste jämförelsen i världen med tanke på att pressbilen hade rullat 700 mil (tror jag det var) och dessutom misshandlats brutalt runt Gottlandring det sista som skedde innan jag fick nyckeln. Men jag skriver vad jag upplever endå.
Vi börjar med det viktigaste, motorn. Motorn känns ännumera sammetslen, följsam och ivrig på ett bra sätt under låga belastningar. Ryckningar och tvekningar som fanns på den andra vid låga laster och snabba 20-50-20% gasläge är nästintill borta. Det känns som att de har gjort något iallafall, vad kan jag dock inte sätta fingret på. Sedan känns det som att motorn svarar lite snabbare från acceleration till deacceleration, och lite skarpare. Man prickar rätt mycket lättare med denna vid trottle liftoff trots att det är mer förrädiskt vägunderlag nu än då.
Bilen i sig, vi tog all utrustning och lite därtill. Det är ingenting vi inte har använt redan och allt fungerar kanon. Är så kär i keylessgo så det är inte sant.
Bilen är faktiskt fruktansvärt bra ihopskuvad vad anser knarr, knirr och annat i inredningen, fönsterlister osv. Känns kassaskåp jämfört med bilen jag körde i sommras. Troligvis är allt intrimmat och klart nu i fabriken.
Medelförbukningen är inga problem att få ner. Vi åkte från Gävle med 55 mil gammal motor till Vallentuna på 0,85. Höll 120-140 på motorvägen och detta inkluderar ca 4 mils kurvigvägkörning och stadskörning me.
Ska om en vecka eller så återkomma om ett kärt och lite kännslig ämmne, hur bilen beter sig med fel spårvidd. Måste testa och utvärdera mer innan jag öppnar munnen helt men vi kan börja med att säga detta, Lizzie kan sätta fingret direkt på att den inte beter sig som den ska i lite olika situationer. Vi kör 7" ET42 just nu som ett test.
Glömde en vilktig detalj, detta ÄR VÄRLDENS ROLIGASTE MEST UNDERHÅLLANDE BIL.
Vi börjar med det viktigaste, motorn. Motorn känns ännumera sammetslen, följsam och ivrig på ett bra sätt under låga belastningar. Ryckningar och tvekningar som fanns på den andra vid låga laster och snabba 20-50-20% gasläge är nästintill borta. Det känns som att de har gjort något iallafall, vad kan jag dock inte sätta fingret på. Sedan känns det som att motorn svarar lite snabbare från acceleration till deacceleration, och lite skarpare. Man prickar rätt mycket lättare med denna vid trottle liftoff trots att det är mer förrädiskt vägunderlag nu än då.
Bilen i sig, vi tog all utrustning och lite därtill. Det är ingenting vi inte har använt redan och allt fungerar kanon. Är så kär i keylessgo så det är inte sant.
Bilen är faktiskt fruktansvärt bra ihopskuvad vad anser knarr, knirr och annat i inredningen, fönsterlister osv. Känns kassaskåp jämfört med bilen jag körde i sommras. Troligvis är allt intrimmat och klart nu i fabriken.
Medelförbukningen är inga problem att få ner. Vi åkte från Gävle med 55 mil gammal motor till Vallentuna på 0,85. Höll 120-140 på motorvägen och detta inkluderar ca 4 mils kurvigvägkörning och stadskörning me.
Ska om en vecka eller så återkomma om ett kärt och lite kännslig ämmne, hur bilen beter sig med fel spårvidd. Måste testa och utvärdera mer innan jag öppnar munnen helt men vi kan börja med att säga detta, Lizzie kan sätta fingret direkt på att den inte beter sig som den ska i lite olika situationer. Vi kör 7" ET42 just nu som ett test.
Glömde en vilktig detalj, detta ÄR VÄRLDENS ROLIGASTE MEST UNDERHÅLLANDE BIL.
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
wolfbane196
- Veteran
- Namn: Jerker
- Kör: Superbil
- C
- Legend
Nu har oxå Victor Henriksson åkt med.
Superlativen som kom ur hans mun var:
Vilken jävla traction. Fyfan va den har grepp i kurvorna, vilket vridmoment på trean och fyran! Låter som en Lambo när man hör den utifrån på full gas på tvåan. Och detta på vinterdäck!
mvh C
Superlativen som kom ur hans mun var:
Vilken jävla traction. Fyfan va den har grepp i kurvorna, vilket vridmoment på trean och fyran! Låter som en Lambo när man hör den utifrån på full gas på tvåan. Och detta på vinterdäck!
mvh C
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
- cossiehenke
- Legend
- Namn: Henrik Wikström
- Kör: Japansk Premiumbil !
- Kontakt:
En Focus RS Mk2 skulle man lätt vilja ha men världens roligaste mest underhållande "vinterbil" kommer den aldrig bli tyvärr..
Där ligger Mitsu Evo och Subaru tyvärr bättre till, som iofs inte är så konstigt
På sommaren är den säkert bättre på alla vis men vinter, där kan den aldrig bli bäst tyvärr!
/ Henke
Där ligger Mitsu Evo och Subaru tyvärr bättre till, som iofs inte är så konstigt
På sommaren är den säkert bättre på alla vis men vinter, där kan den aldrig bli bäst tyvärr!
/ Henke
"Esox Lucius"
- C
- Legend
Jag vet inte om det där var riktat till mig eller inte men jag gissar det.cossiehenke skrev:En Focus RS Mk2 skulle man lätt vilja ha men världens roligaste mest underhållande "vinterbil" kommer den aldrig bli tyvärr..
/ Henke
Jag menade inte väldens roligaste vinterbil, det är en flånkans ny facelift av 997 turbo eller eventuellt förra generationen av M3 med dess elektrohydraliska diffbroms. Det är de roligaste jag kört på vintern iallafall.
Det jag menade var överlag, RS:en är sjukt underhållande mest hela tiden, inte bäst på vintern som vi är överens om men överlag tycker jag att det är väldigt få bilar som får mig att le så mycket som jag gör när man gasar och leker med RS:en...
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
- C
- Legend
Detta är lite lustigt.. Vet att det är fri prissättning men detta är lite väl mycket om jag får ge en åsikt om det.
100 mil gammal bil, visserligen för omgående leverans men man kan ju gissa hur den har gått de 100 milen..
350kkr (!) för en grön RS med Komfortpaket 1B.
http://www.blocket.se/halland/Ford_Focu ... w=3&last=1
100 mil gammal bil, visserligen för omgående leverans men man kan ju gissa hur den har gått de 100 milen..
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
wolfbane196
- Veteran
C skrev:Detta är lite lustigt.. Vet att det är fri prissättning men detta är lite väl mycket om jag får ge en åsikt om det.
Tycker det är kanon att dom inte prisdumpar den raritet RS är
Det behåller ju våra andrahandsvärden på bilen åxå
-
wolfbane196
- Veteran
Nu jävlar börjar det likna nåt nere på Nürburgring 
Raeder Motorsport kör den senaste projektbilen på Ringen, en Ford Focus RS med följande modifieringar:
- KW Clubsport inkl. topplagringar
- 9,5 x 18 OZ Alleggerita
- Dunlop Direzza 265/35-18
- ändrat avgassystem
Övrigt: 7.59 motsvarar ca 7.37 BTG. Motorn är EJ modifierad. Körningen var den första provturen efter ombyggnad och kan ses mer som en shakedown än en regelrätt time attack. Med lite finjusteringar här och var och mer körtid bakom ratten tros ca 10 sek till kunna hittas. Motortrim tillkommer, 401 hk har noterats i bänk men för livslängdens skull siktas det på ca 380 hk. Uppskattningsvis kapar man ca 10 sek till med den högre effekten.
Samtlig info kommer från Christoph Breuer direkt när han kom in i depån efter körningen. Kan tilläggas att han verkade ha vilopuls och inte en svettdroppe syntes i pannan...
http://www.youtube.com/watch?v=fQi0y6pPR_M
Raeder Motorsport kör den senaste projektbilen på Ringen, en Ford Focus RS med följande modifieringar:
- ändrat avgassystem
Övrigt: 7.59 motsvarar ca 7.37 BTG. Motorn är EJ modifierad. Körningen var den första provturen efter ombyggnad och kan ses mer som en shakedown än en regelrätt time attack. Med lite finjusteringar här och var och mer körtid bakom ratten tros ca 10 sek till kunna hittas. Motortrim tillkommer, 401 hk har noterats i bänk men för livslängdens skull siktas det på ca 380 hk. Uppskattningsvis kapar man ca 10 sek till med den högre effekten.
Samtlig info kommer från Christoph Breuer direkt när han kom in i depån efter körningen. Kan tilläggas att han verkade ha vilopuls och inte en svettdroppe syntes i pannan...
- Peter 75
- Veteran
- Namn: Peter Carvall
- Kör: RS 2009
- Kontakt:
wolfbane196 skrev:Nu jävlar börjar det likna nåt nere på Nürburgring
- ändrat avgassystem
Hej.
Nu lyfter vi på hatten
Mvh
Peter
-
Theres
Lite offtopic kanske
men TACK för kortet Fredrik Edelsvärd 
Och man får tacka tillbaka.
Mvh
Dan
Och man får tacka tillbaka.
Mvh
Dan
- Peter 75
- Veteran
- Namn: Peter Carvall
- Kör: RS 2009
- Kontakt:
Har tittat en del på filmen, han kan verkligen den banan och utnytjar i princip alla kurbsen man kan åka på. Har dock noterat en sak att tiden 7.59 stämmer inte utan det är närmare 8.06. Tittar man på filmen vart de startar tiden, så är det lite före svängen efter start och mål. Sedan slutar dom klocka i svängen in på start och mål, så den lilla rakan tar dom inte tiden på.Peter 75 skrev:Hej.
Nu lyfter vi på hattenSynd att man är så pissig chaufför. Skulle varit riktigt kul att se hur fort bilen kan gå på ringen till våren med någon som kan köra bil ordentligt.
Mvh
Peter
Fortfarande riktigt imponerad att dom kan åka den tiden på en bil som är "perfekt" från fabriken. Dock lite billigt att trolla bort 6-7sek, eller så räknade jag fel : )
Jag har kört 56 sek runt kullen och 1.12 på gelleråsen med Focusen ,samt 1.03 på gelleråsen med motorcykel om man räknar såhär
Mvh
Peter
- C
- Legend
Nu är Raeder Motorsport ett rätt seriöst företag så jag skulle gissa att de inte tar tiden från filmen utan har logg på det. Själv har jag märkt att youtube inte alltid spelar upp filmerna i rätt hastighet, kan ha med konverteringen att göra. Min logg och den faktiskta tidtagningen på mina repor på plats i den kortade superstage som kördes förra året stämmer som exempel inte med om man tar tid på filmerna. 
Så jag skulle gissa att tiden de skriver stämmer bra överens med verkligheten, men kanske inte filmen.
Peter: När kördes det 1,12 på Gelleråsen? Är ju riktigt bra! Vad avr det för motorsetup då?
mvh C
Så jag skulle gissa att tiden de skriver stämmer bra överens med verkligheten, men kanske inte filmen.
Peter: När kördes det 1,12 på Gelleråsen? Är ju riktigt bra! Vad avr det för motorsetup då?
mvh C
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS