Startproblem- inget bränsle-var felsöka?
-
jimiboy
Startproblem- inget bränsle-var felsöka?
Scorpio 2.0 DOHC -93
Startar, går 20 sek, dör, startar inte igen.
Gnista, ej bränsle.
Kommer soppa när man losssar bränsleledningarna och drar på tändningen, men stiften torra, även efter fulla spjäll vid startförsök (vill mer då man gasar)
Ska man förmoda att pumpen är okej, och filtret ej är igensatt... men var söka sedan? finns det ngt i elväg, givare etc, eller relän som brukar fara på dessa bilar? tror ej det är ngt mekaniskt... Ska man testa byta lufttemp givare, bränsle temp givare & motortemp givare?'
Känns som mkt arbete i onödan att komma åt spridar kontakterna etc...
Hjälp & tips emottages tacksamt!
Startar, går 20 sek, dör, startar inte igen.
Gnista, ej bränsle.
Kommer soppa när man losssar bränsleledningarna och drar på tändningen, men stiften torra, även efter fulla spjäll vid startförsök (vill mer då man gasar)
Ska man förmoda att pumpen är okej, och filtret ej är igensatt... men var söka sedan? finns det ngt i elväg, givare etc, eller relän som brukar fara på dessa bilar? tror ej det är ngt mekaniskt... Ska man testa byta lufttemp givare, bränsle temp givare & motortemp givare?'
Känns som mkt arbete i onödan att komma åt spridar kontakterna etc...
Hjälp & tips emottages tacksamt!
- fordmaffian
- Legend
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
-
jimiboy
Det sjuka är att jag plockade ut batteriet på laddning så det går inte
Gnista finns, nya stift
Men soppan rinner inte ned till cylindrarna vad det verkar (snustorra stift)
Brukar bränsle reläet gå på dessa bilar? eller boxen under handsfacket ("styrning till vad det nu var..bensin styrning/spridare eller vad det nu stod i boken?"
Gnista finns, nya stift
Men soppan rinner inte ned till cylindrarna vad det verkar (snustorra stift)
Brukar bränsle reläet gå på dessa bilar? eller boxen under handsfacket ("styrning till vad det nu var..bensin styrning/spridare eller vad det nu stod i boken?"
-
jimiboy
Du menar brytaren som ska finnas i skuffen som kan lösa ut vid ev. krock?
Nej, för jag har ju fått han till att gå på tomgång varefter han självdör efter några sekunder.. (då kan det inte vara den eller?) var sitter den på en kombi?
(Om jag lossar bränsleldeningen så kommer soppa när man vrider på tändningen)
Nej, för jag har ju fått han till att gå på tomgång varefter han självdör efter några sekunder.. (då kan det inte vara den eller?) var sitter den på en kombi?
(Om jag lossar bränsleldeningen så kommer soppa när man vrider på tändningen)
- fordmaffian
- Legend
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
på sedan och combi cupe sitter den brevid skuff låset på vänster sida. kombin så har jag för mig att den sitter bakom luckan på höger sida i skuffen längst bakjimiboy skrev:Du menar brytaren som ska finnas i skuffen som kan lösa ut vid ev. krock?
Inofficiell scorpio expert 
-
jimiboy
hur mäter man trycket, var hittar man en sån mätare? vad ska trycket ligga på?
Det är ju som att den inte öppnar spridarna/ ger soppa från spridar röret alls, hur kollar man funktionen på bränsle trycks regulatorn?
Om nu brytaren löst, ska den inte bryta pumpen helt då? (får ju som sagt soppa ur slangen då jag vrider på tändningen)
Det är ju som att den inte öppnar spridarna/ ger soppa från spridar röret alls, hur kollar man funktionen på bränsle trycks regulatorn?
Om nu brytaren löst, ska den inte bryta pumpen helt då? (får ju som sagt soppa ur slangen då jag vrider på tändningen)
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Om krockbrytaren löst så går inte soppapumpen så då ska du inte få soppa alls, inte när du lossar ledningarna.
Jag har hört flera Sierra/Scorpio DOHC med liknande problem, där det hjälpt att byta VR-givaren. Den verkar kunna balla ur så man inte får varvtalssignal till boxen och då öppnar ju inte spridarna.
Bränsletrycket ska ligga på 2,5-3 bar nånstans men det är knappast det som är felet här, tror jag.
/Gustaf
Jag har hört flera Sierra/Scorpio DOHC med liknande problem, där det hjälpt att byta VR-givaren. Den verkar kunna balla ur så man inte får varvtalssignal till boxen och då öppnar ju inte spridarna.
Bränsletrycket ska ligga på 2,5-3 bar nånstans men det är knappast det som är felet här, tror jag.
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
jimiboy
Nu börjar det låta intresssant, vad är "VR"givaren för ngt och var sitter den?therealpinto skrev:Om krockbrytaren löst så går inte soppapumpen så då ska du inte få soppa alls, inte när du lossar ledningarna.
/Gustaf
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
-
jimiboy