ford mondeo diesel
-
gnudde
ford mondeo diesel
Har en Ford Mondeo på min gård som vägrar starta, en -99 diesel. Enligt verkstan är det startspärren som har brutit, bilen stannade under färd.
Vet någon hur man kopplar förbi startspärren eller ännu hellre: Hur man TAR BORT startspärren.
Vet någon hur man kopplar förbi startspärren eller ännu hellre: Hur man TAR BORT startspärren.
- Järnkaminen
- Legend
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Medlemsnummer: 295
-
gnudde
-
gnudde
Det låter otroligt att det inte ska gå att ordna på något sätt , Bilen är ju inte värd så mycke.( Det är ju en ford mondeo diesel)Skinkis skrev:Om det är original startspärr (PATS) så går det inte då den ligger invävd i styrbox och system mm.
En ny nyckel och inkodning brukar ligga runt en 500ing lite beroende på vilken nyckel samt vilken verkstad du väljer.
-
Flupp
- Erfaren
- Namn: Leif Löthberg
- Kör: Mondeo 1,6tdci 2011
Focus 2007 - Ort: Sandviken
Hade samma bekymmer med min då volvo i gävle sa att du måste köpa två till nycklar för att dom skulle kunna programera om den !
Men jag åkte till wikmans bil i gävle istället så fixade dom det genom att använda nycklar från andra bilar med samma nyckelprofil samt att dom då skärmade av chippet på dom främmande nycklarna, systemet känner tydligen inte av om nycklarna verkligen stämmer före programeringen ...
Summan av kardemumman va att jag kunde ratta bilen hem
Men jag åkte till wikmans bil i gävle istället så fixade dom det genom att använda nycklar från andra bilar med samma nyckelprofil samt att dom då skärmade av chippet på dom främmande nycklarna, systemet känner tydligen inte av om nycklarna verkligen stämmer före programeringen ...
Summan av kardemumman va att jag kunde ratta bilen hem
- Baby blå
- Legend
- Namn: Martin R
- Kör: Transit
gnudde skrev:Har en Ford Mondeo på min gård som vägrar starta, en -99 diesel. Enligt verkstan är det startspärren som har brutit, bilen stannade under färd.
Tjena Gissar på att du har en 1.8 liters dissel i din bil ?
I så fall har du en enhet på själva dieselpumpen som innehåller PATS funtionen. Händer att den lägger av.
Läs ut felkoderna i bilen så går det att klura ut vad som har havererat.
Och precis som föregående talare sa går det att lura PATS systemet lite gran med hjälp av andra nycklar OM man vet hur man gör.
//
-
gnudde
ska till en verksta på tisdag så då hör jag av mig vad dom säga .Baby blå skrev:Tjena Gissar på att du har en 1.8 liters dissel i din bil ?
I så fall har du en enhet på själva dieselpumpen som innehåller PATS funtionen. Händer att den lägger av.
Läs ut felkoderna i bilen så går det att klura ut vad som har havererat.
Och precis som föregående talare sa går det att lura PATS systemet lite gran med hjälp av andra nycklar OM man vet hur man gör.
//
men kom gärna med förslag
-
gnudde
jag kan lära mig om du vill hjälpa mig på travenFlupp skrev:som jag sa tidigare så går de att lura systemet om man vet vad man gör och kan ford
så hör av dig
gnudde@telia.com
-
patrikke
- Erfaren
- Namn: Patrik
- Kör: olsson
Jag lägger mig i här lite grann då jag också har en mondeo.
Min bil startar hur bra som helst, men emellanåt så startar den till och lägger av efter bara en eller två sekunder, en gång startade den inte alls utom efter en stund...
Jag tippade på startspärren och ringde ford men de sade att är det den så går inte startmotorn runt alls, jag trodde att den bröt bränslet eller något:s
Kan man felsöka dessa själva, eller måste man till verkstad med en?
Hittar inget obd2 uttag på bilen.
Det är en mondeo med dieselsnurra-02
Min bil startar hur bra som helst, men emellanåt så startar den till och lägger av efter bara en eller två sekunder, en gång startade den inte alls utom efter en stund...
Jag tippade på startspärren och ringde ford men de sade att är det den så går inte startmotorn runt alls, jag trodde att den bröt bränslet eller något:s
Kan man felsöka dessa själva, eller måste man till verkstad med en?
Hittar inget obd2 uttag på bilen.
Det är en mondeo med dieselsnurra-02