Ford Focus RS mk2 2009

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Rambo3
Veteran
Namn: Marek P
Kör: Ferrari 430 F1 2009

Inlägg av Rambo3 »

Om du tar GPS då får du back kamera på köpet, tror jag. Vi blev överaskade att den var med faktiskt.

Användarvisningsbild
mAbZ
Veteran
Namn: Martin B.
Kör: Megane RS 330 Cup

Inlägg av mAbZ »

Greven skrev:Jag undrar också angående Autotechs små modifieringar. Är det steg III dom flesta gör som uppgraderar sin effekt överhuvudtaget?
Hur blir slitaget på bilen efter ett sådant ingrepp? Är det risk för att allt brakar ihop?

Jag vill verkligen ha en driftsäker bil som inte strular men ju mer effekt ju roligare ;)
Den verkar inte särskilt driftsäker redan som standard, tyvärr.
Nyaste felet är att insugsgrenröret exploderar:
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... stcount=95

Jag hoppas nåt tredjepartsföretag kommer snart med ett riktigt grenrör som ersätter denna plastleksak :Odd:
Megane RS 330 Cup

Yamdan
Veteran
Namn: Daniel Palmqvist
Kör: Focus RS 2010

Lusläst

Inlägg av Yamdan »

Jag vet inte jag håller med om det där med drifsäkerheten på våra bilar.

Efter tok lusläst alla forum världen över måste jag säga att det verkar vara enormt LITE problem med dessa bilar.
Att det finns problem är helt klart precis som vilken ny bil som helst men i förhållande till hur många som byggts verkar det vara väldigt lite bekymmer.
Motor är en Volvo stridsvagn och jag har fått redan på från Volvos serviceavd (huvudkontoret) att de har extremt lite bekymmer med denna motorn och den tåler bra med effekt med små medel.
Detta kan säkert Peter 75 berätta mer om som har så mkt erfarenhet av dessa motorer och trimmning av de.

Så jag "tror" vi har en i förhållandevis bra bil även kvalitetsmässigt.

Jag har högvis med bilar genom åren och jobbar med MC/Båt och vet hur det kan vara med garanti åtgärder på dessa!:Odd:

Jag tar och chansar med att åka upp till Peter och Autotech på torsdag för att ta steg 1 för att med tiden kunna bygga vidare med hjälp av de.
Vet att garantin ryker men det brukar alltid gå att lösa plus att jag "känner" att det "bör" inte inträffa några tråkigheter. (håll tummarna lol)

Kommer att gå igenom alla klämmor och slangar som kan ställa till det samt byta det som är rekomenderat till riktiga slangklämmor och nya slangar som inte kollapsar.

Vi får se hur det går.

Användarvisningsbild
VolvoTurbo
Veteran
Namn: Peter M
Kör: Focus RS MkII 2009 Blå

Inlägg av VolvoTurbo »

mAbZ skrev:Den verkar inte särskilt driftsäker redan som standard, tyvärr.
Nyaste felet är att insugsgrenröret exploderar:
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... stcount=95

Jag hoppas nåt tredjepartsföretag kommer snart med ett riktigt grenrör som ersätter denna plastleksak :Odd:
Jag tror att diverse trasiga slangar och plaströr har sitt ursprung i den "berömda plastflärpen", vattenavvisaren framför insugsintaget.

När/om den täpper till insuget ordentligt, då blir det kraftigt vacuum på hela insugssidan. Normalt lär det hända i typ Autobahn-hastigheter, när det fartvinden trycker mycket luft mot fronten samtidigt som motorn jobbar/suger massor med luft. Då kan plastflärpen kollapsa och orsaka vacuum som får diverse plaströr att implodera/knäckas. Dessutom kan en varningslampa tändas, typ motorstyning, vet int exakt vad den heter.

Man kan tycka att Ford borde veta detta och sätta in rätt åtgärd, dvs byta alla gamla plastflärpar mot den nya som finns framtagen. (Se längre bak i tråden)

Så egentligen är det inte så många fel på bilen... bara en plastflärp.
Min ligger i en påse i garderoben, tror den gör minst skada där :)

Hmmm, tittade närmare på bilden, och såg så småningom vad som var paj,
självaste plenumet, och det står ju under tryck när turbon jobbar och borde därför inte krascha pga av en plastflärpsstrypning av insuget...

Kollade hur Volvos (C30 T5) motsvarighet ser ut... den är exakt lika...

Greven
Veteran
Namn: Marcus
Kör: Focus RS om några månader

Inlägg av Greven »

Finns det någonstans information om vad de olika extra tillbehören kostar, back kamera, vita fälgar m.m.

Jag har gjort en förfrågan på en Vit RS med 1a, 1b samt däcktryckskontroll och vita fälgar till och priset på den skulle bli 319 000:-

Vill gärna veta så jag har koll på vad som är rimligt.

Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!

Inlägg av Skinkis »

Yamdan skrev:
Jag tar och chansar med att åka upp till Peter och Autotech på torsdag för att ta steg 1 för att med tiden kunna bygga vidare med hjälp av de.
Vet att garantin ryker men det brukar alltid gå att lösa plus att jag "känner" att det "bör" inte inträffa några tråkigheter. (håll tummarna lol)

Kommer att gå igenom alla klämmor och slangar som kan ställa till det samt byta det som är rekomenderat till riktiga slangklämmor och nya slangar som inte kollapsar.

Vi får se hur det går.
Tycker jag du gör helt rätt i! Man skall lita på magkänslan, och dessutom så håller det faktiskt tills det går sönder! Hade inte heller orkat vänta i tre långa år innan man börja trimma... Man hinner ju byta bil tre gånger under den tiden!
;)

Användarvisningsbild
root
Veteran
Namn: Ulf Skogström
Kör: Focus RS mk3 -16, Focus RS mk2 -09, Volvo 855 -94
Medlemsnummer: 21

Inlägg av root »

Greven skrev:Finns det någonstans information om vad de olika extra tillbehören kostar, back kamera, vita fälgar m.m.

Jag har gjort en förfrågan på en Vit RS med 1a, 1b samt däcktryckskontroll och vita fälgar till och priset på den skulle bli 319 000:-

Vill gärna veta så jag har koll på vad som är rimligt.
Jag gick in på ford.se -> 'bygg din egen bil'
Står iofs inte så mycket men följande tillbehörsprislista fick jag fram:

19" vit aluminiumfälg, RS Kr 5.950,00
Komfortpaket 1B Kr 14.000,00
Komfortpaket 1A Kr 12.500,00
Navigation DVD med 7" pekskärm Kr 24.200,00
Navigation DVD 7" + Bluetooth & USB Kr 28.200,00
Isofix-fästen bak Kr 0,00
Sony CD + Bluetooth &USB Kr 4.000,00
Däcktrycksövervakning - DDS Kr 300,00
Vindruta - eluppvärmd (Quickclear) Kr 1.500,00

Tror inte backkameran går att välja separat utan den ingår i "Navigation DVD".

/ulf

Användarvisningsbild
mAbZ
Veteran
Namn: Martin B.
Kör: Megane RS 330 Cup

Inlägg av mAbZ »

Skinkis skrev:Tycker jag du gör helt rätt i! Man skall lita på magkänslan, och dessutom så håller det faktiskt tills det går sönder! Hade inte heller orkat vänta i tre långa år innan man börja trimma... Man hinner ju byta bil tre gånger under den tiden!
;)
Det är 2 års garanti på Ford.
Megane RS 330 Cup

Sedicivalvole
Erfaren
Namn: Rickard Heedman
Kör: Focus RS -09

Inlägg av Sedicivalvole »

Angående insug, så är det samma som på alla andra nya Volvo-5or. Vad jag vet har inget gått sönder så
på dom. Det verkar bara vara RS som råkar ut för detta. Insuget tål bra mycket mer tryck än vad som laddas.
Det är inte laddtrycket som förstör, mer troligt att bränsle exploderat i insuget instället för avgasröret, eller
nått med vakuum. Tror inte man behöver vara onödigt orolig för att nått ska hända.
Kan lika gärna vara nått annat som havererar först ;).
//Rickard

Greven
Veteran
Namn: Marcus
Kör: Focus RS om några månader

Inlägg av Greven »

Tack root. Då blir en bil med 1a,b, vita fälgar, däcktryck 331 150:-

Då känns ju det inte som jag blir blåst på 319 000:- iaf .

Yamdan
Veteran
Namn: Daniel Palmqvist
Kör: Focus RS 2010

Inlägg av Yamdan »

Hmmm, tittade närmare på bilden, och såg så småningom vad som var paj,
självaste plenumet, och det står ju under tryck när turbon jobbar och borde därför inte krascha pga av en plastflärpsstrypning av insuget
Angående insug, så är det samma som på alla andra nya Volvo-5or. Vad jag vet har inget gått sönder så
på dom. Det verkar bara vara RS som råkar ut för detta. Insuget tål bra mycket mer tryck än vad som laddas.
Det är inte laddtrycket som förstör, mer troligt att bränsle exploderat i insuget instället för avgasröret, eller
nått med vakuum. Tror inte man behöver vara onödigt orolig för att nått ska hända.
Kan lika gärna vara nått annat som havererar först .
Men kan det inte ligga något i detta ändå?? Nu är jag ingen mekaniker men om tillluften stryps tack vare flarpen kan det inte bli så att på något sätt bränslet kommer att hamna i insuget och sedan antänds tack vara att förhållande bränsle/luft ändras?
Det pumpas in mer bränsle men då det inte kommer samma mängd luft som det borde kanske det ställer till det??!

Eller är jag helt ute och cyklar?

Användarvisningsbild
VolvoTurbo
Veteran
Namn: Peter M
Kör: Focus RS MkII 2009 Blå

Inlägg av VolvoTurbo »

Peter 75 skrev:Hej

Det vart tyvärr en liten miss.
Fälgen jag kan få fram är Team dynamics 8.5x18 ET 55.

Återkommer med pris

Mvh
Peter
Hej Peter

märket är ju Team Dynamics, men vad heter modellen?
Vad väger en sån?

wolfbane196
Veteran
Namn: Jerker
Kör: Superbil

Inlägg av wolfbane196 »

VolvoTurbo skrev:Hej Peter

märket är ju Team Dynamics, men vad heter modellen?
Vad väger en sån?
Troligtvis är det Pro Race 1.2 som Peter har,
Vikt lite över 9kg i 18tum

wolfbane196
Veteran
Namn: Jerker
Kör: Superbil

Inlägg av wolfbane196 »

Pro Race 1.2 är den fälg Peter har på sin bil

Användarvisningsbild
dannemare
Erfaren
Namn: Frederik Dannemare
Kör: RS MKII, ATM420
Kontakt:

Wideband

Inlägg av dannemare »

Någon som har installerat en AFR wideband mätare? Jag vet det är mycket vanligt att dessa installeras på t.ex. Evo p.g.a. problem med AFR även på bilar som inte är modifierade. Jag är övervaknings-freak och önskar att ha koll på alla aspekter av betydelse för bilens väl och ve. Jag giller att RS'en har 3 mätare redan från fabriken och kanska en wideband inte är särskilt nödvänlig på en FRS, eller hur?

Skriv svar