Ford Focus RS mk2 2009
-
Gibson75
- Erfaren
- Namn: Bauer
- Kör: Focus RS
Låter intressant...VolvoTurbo skrev:Hej Peter
Jag kan tänka mig en "halvtrimmad" motor, typ runt 350 vevaxelhästar.
Vill helst inte ha mer avgasljud, det är kriminellt där jag bor... plus att jag vill kunna smyga omkring ibland...
Hur ser du på hårdvaran som kommer med Mountune-paketet?
Dvs luftburken, downpipen och den kraftigare bränslepumpen?
IC:n duger säkert...
Vad jag fattat så ingår inte större spridare, utan pumpen jobbar med högre tryck...?
Kan tänka mig att använda allt, eller delar, av "mountunes hårdvara", gillar tanken på att den är lite mer OEM.
Skulle du kunna fixa (dum fråga..) en mjukvara som är bättre än Mountunes?
...kan jag mycket väl tänka mig att handla sånt i Trollhättan.
Mvh
en annan Peter
- Peter 75
- Veteran
- Namn: Peter Carvall
- Kör: RS 2009
- Kontakt:
Hej.mAbZ skrev:Visst är det så, Peter.
Min plan är att uppgradera med Mountune om det bara går att behålla garantin
och sen åka till dig ändå när garantin gått ut.
Med andra ord: om Mountune paketet kommer till Sverige
så kommer du nog behöva ta fram ett uppgraderingspaket till det
Vi kommer ta fram en mjukvara för det kittet. Dels för att det är RS 500 delarna samt att kunna uppgradera bilar gjorda av montune i England när dom tröttnar på sin effekt.
IC har jag redan här, luftburken kommer jag få hit, likaså pumpen.
Mvh
Peter
- Peter 75
- Veteran
- Kontakt:
Hej.VolvoTurbo skrev:Hej Peter
Jag kan tänka mig en "halvtrimmad" motor, typ runt 350 vevaxelhästar.
Vill helst inte ha mer avgasljud, det är kriminellt där jag bor... plus att jag vill kunna smyga omkring ibland...
Hur ser du på hårdvaran som kommer med Mountune-paketet?
Dvs luftburken, downpipen och den kraftigare bränslepumpen?
IC:n duger säkert...
Vad jag fattat så ingår inte större spridare, utan pumpen jobbar med högre tryck...?
Kan tänka mig att använda allt, eller delar, av "mountunes hårdvara", gillar tanken på att den är lite mer OEM.
Skulle du kunna fixa (dum fråga..) en mjukvara som är bättre än Mountunes?
...kan jag mycket väl tänka mig att handla sånt i Trollhättan.
Mvh
en annan Peter
Vad menar du med bättre? Effekten är inga problem inte körbarheten heller.
Luftburken har jag inte kunnat titta på ännu så den kan jag inte ge något svar på. Downpipen skall inte spela någon roll, förutom katten, har inte koll på
motståndet i deras.
Jag skall titta närmare på pumpen hur mycket den flödar när jag får tag i en, för jag vet inte om den klarar 400hp på det trycket dom kör, vilket det nu är.
Detta sätt kör vi på Volvon men då finns det en styrenhet så vi kan programmera om trycket i pumpen hur vi vill, tex lägre tryck vid lätt last och öka trycket när vi behöver öka det.
Fordens system kräver stora spridare då det kör med konstant tryck dvs samma tryck oavsett laddtryck, till skillnad från de flesta äldre system som ökar bränsletrycket tillsammans med laddtrycket.
I min bil kör jag en Wallbro pga att orginal pumpen inte orkar flöda riktigt vid körning med etanol.
När man skall ta ut högre effekter vill man även byta bakre systemet för att minska mot trycket i avgasröret.
Nu har jag inte exakta siffror då dessa har varit "hemliga" tills Fast fords nästa nummer kommer ut.
Om jag är rätt informerad så har vi 40HP mer än Montunes kitt.
JMS 400R kitt som Jamsport har gjort har vi ca23hp mer.
Titta gärna i den tidningen när den kommer ut, det skall jag själv göra, allas broms diagram skall publiceras.
Den bilen som vi hade med hade bara en APC med laddad mjukvara i, inte en bil som vi haft i bänken för att plocka Max effekten för testets skull, utan en map framtagen först på min bil samt kör i bänk på en annan svensk kund för vi hade inget filterkitt på min bil samt att jag hade tagit av toppen på min för att byta vevstakarna.
Mvh
Peter
- mAbZ
- Veteran
- Namn: Martin B.
- Kör: Megane RS 330 Cup
Jag vet att schweizare är riktiga bilsporthatare, de har ju förbjudit motorbanorVolvoTurbo skrev:Vill helst inte ha mer avgasljud, det är kriminellt där jag bor... plus att jag vill kunna smyga omkring ibland...
Men är ljudnivån verkligen ett problem?
Jag har tagit reda på hur mycket Milltek avgas låter och det är inte mycket:
85 bB med mellandämpare och 89 dB utan.
Megane RS 330 Cup
-
Yamdan
- Veteran
- Namn: Daniel Palmqvist
- Kör: Focus RS 2010
Jag kör idagsläget med Peters steg 1 kit och kan bara uttala mig ang det men det är större skillnad än jag trodde det skulle bli jämfört med orginal.Skulle du kunna fixa (dum fråga..) en mjukvara som är bättre än Mountunes?
Det som imponerar är hur mkt jämnare den drar! Starkt men inte minsta tendens till tvekan vid vissa register vilket jag tyckte orginal hade.
Ska bli enormt skoj att få på Steg 3 kittet :-)
- Peter 75
- Veteran
- Kontakt:
Daytona skrev:Vad rekommenderar du då?
Hej.
Det jag menade var att Montune kör med org bakre system, om jag är rätt informerad: medans vi kör 3" för att minska avgasmotryck i avgasröret.
Om amn lyssnar noga på en RS mot avgasröret när man kör fullt så hör man ett väsande ljud, det är när det börjar bli trångt som dessa ljud uppstår.
Inte säkert att ni alla hör det, det är en yrkes skada som en annan har : )
Ungefär som en bilplåtslagare ser bucklor i alla bilar på en parkering
Mvh
Peter
- VolvoTurbo
- Veteran
- Namn: Peter M
- Kör: Focus RS MkII 2009 Blå
Jag vet inte vad jag menar, har ju ännu inte läst trimtestet i FastFord...Peter 75 skrev:Vad menar du med bättre?
...men i alla fall inte sämre
Ja, det är troligen ett problem, de sa vid besiktningen (i Schweiz) att RS:n ligger nära gränsen, dvs som div Ferrarisar mm. De har hårdare gränsvärden...mAbZ skrev:Jag vet att schweizare är riktiga bilsporthatare, de har ju förbjudit motorbanor
Men är ljudnivån verkligen ett problem?
Jag har tagit reda på hur mycket Milltek avgas låter och det är inte mycket:
85 bB med mellandämpare och 89 dB utan.
Jag får väl fixa en bypass som öppnar vid 4500 varv
typ som italienarna gör för att både kunna hålla ljudnormerna och inte
- Peter 75
- Veteran
- Kontakt:
Hej.VolvoTurbo skrev:Jag vet inte vad jag menar, har ju ännu inte läst trimtestet i FastFord...
...men i alla fall inte sämre![]()
Ja, det är troligen ett problem, de sa vid besiktningen (i Schweiz) att RS:n ligger nära gränsen, dvs som div Ferrarisar mm. De har hårdare gränsvärden...
Jag får väl fixa en bypass som öppnar vid 4500 varv![]()
typ som italienarna gör för att både kunna hålla ljudnormerna och inte
Är det bara den årliga kontrollen så får du sätta i insatser i slutröret som vi får göra på hojarna för att få träna på Anderstorp
Mvh
Peter
- VolvoTurbo
- Veteran
- Namn: Peter M
- Kör: Focus RS MkII 2009 Blå
hmmm, jag minns det som igår (tidigt 80-tal)... det var en gul Ferrari 365 GTB/4 (Daytona) på Falkenberg som körde med två pipor rakt ut under förardörren, en från varje cylinderbank, .Focus RS skrev:Ja, se till att håll koll på Era respektive bilars ljudnivå. På våra banträffar så är det max 95dB som gäller och mätningar görs kontinuerligt av både oss som arrangör och av banägaren under träffarna, så det är ingen idé att försöka mörka...
/Per-Anders.
Det var bättre förr - ju förr desto bättre. Ursäkta lite OT.
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
org Ford Focus RS enligt regbeviset och typgodkännandet som slutar på 02.
Ljudnivå stilla 83
varvtal st 3750
Ljudn körning 75
En ökning på 3 dB är en fördubbling av ljudet. Dvs 85 bB på en Miltec med mellandämpare är nästan en fördubbling av ljudet och 89 dB utan mellandämpare är två fördubblingar av ljudet.
Dock är det väldigt lågt till de gränser vi har på banträffarna.
mvh C
Ljudnivå stilla 83
varvtal st 3750
Ljudn körning 75
En ökning på 3 dB är en fördubbling av ljudet. Dvs 85 bB på en Miltec med mellandämpare är nästan en fördubbling av ljudet och 89 dB utan mellandämpare är två fördubblingar av ljudet.
Dock är det väldigt lågt till de gränser vi har på banträffarna.
mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS