Kupéfläkt lägger av…
-
janisvikmanis
- Erfaren
- Namn: Janis Vikmanis
- Kör: Ford Galaxy -96
Kupéfläkt lägger av…
…efter 10 sekunder. Som om man vrider av en vattenkran, sådär lite långsamt under 5-7 sekunder. Inte snäpp av, bar.
För något år sedan böt jag en så kallad RESISTOR, tror jag det hette. Den satt i en av luftkanalerna för att kylas. Sedan var det bra. Men då var läge 3 och 4 borta helt. Nu dalar kraften under 5 sekunder och är borta.
Jag rev isär så man kunde se lite på fläktmotorn, där under handskfacken. Så murrade den lite på läge 4 för att sedan lägga av helt.
Man vänter 1-2 minuter, och så funkar läge 4 igen. Men bara i 10 sekunder igen. Läge 3 fungerar lite längre, för att lägga av på samma sätt. Läge 2 ännu länge.
Alla säkringar hela.
Vad är detta? Samma resistor? Något relä som är paj? Eller vad?
En 2,0 liters Galaxy av 1996-års mådischang.
Usch för alla engelska menyer på portalen.
:-/
Mycket tacksam för svar.
Janis
För något år sedan böt jag en så kallad RESISTOR, tror jag det hette. Den satt i en av luftkanalerna för att kylas. Sedan var det bra. Men då var läge 3 och 4 borta helt. Nu dalar kraften under 5 sekunder och är borta.
Jag rev isär så man kunde se lite på fläktmotorn, där under handskfacken. Så murrade den lite på läge 4 för att sedan lägga av helt.
Man vänter 1-2 minuter, och så funkar läge 4 igen. Men bara i 10 sekunder igen. Läge 3 fungerar lite längre, för att lägga av på samma sätt. Läge 2 ännu länge.
Alla säkringar hela.
Vad är detta? Samma resistor? Något relä som är paj? Eller vad?
En 2,0 liters Galaxy av 1996-års mådischang.
Usch för alla engelska menyer på portalen.
:-/
Mycket tacksam för svar.
Janis
-
janisvikmanis
- Erfaren
Kupéfläkt lägger av…
Nej. Det var inte fläktmotståndet. Jag köpte nytt och satte dit.
Vad är detta??? As-mysko!
Vad finns det mera att gå på? Datorenheten bilen?? Vredet på instrumentpanelen?
Jag tog bort fläktmotorn och borstade fläktbladen tillsammans med dammsugare.
Det är alltså full spätta på fläkten när man drar på läge 4. Sedan, efter en 10 sekunder dalar fläktverkan lite sakta i 5 sekunder, för att sedan lägga av helt. Man stänger av en minut och drar på. Samma sak. Funkar i 10 sek.
Takfläkten funkar. Den som är där bak för passagerarna. Inga problem så.
Har ingen annan haft detta problem?
Vad är detta??? As-mysko!
Vad finns det mera att gå på? Datorenheten bilen?? Vredet på instrumentpanelen?
Jag tog bort fläktmotorn och borstade fläktbladen tillsammans med dammsugare.
Det är alltså full spätta på fläkten när man drar på läge 4. Sedan, efter en 10 sekunder dalar fläktverkan lite sakta i 5 sekunder, för att sedan lägga av helt. Man stänger av en minut och drar på. Samma sak. Funkar i 10 sek.
Takfläkten funkar. Den som är där bak för passagerarna. Inga problem så.
Har ingen annan haft detta problem?
-
janisvikmanis
- Erfaren
Kupéfläkt lägger av…
Nu har jag mätt med voltmeter. När fläkten dalar, har jag mätt över säkringen, ifall dess voltantal också dalar. Men icke. Antagligen är det enda som det kunde vara, är fel på fläktvredet på instrumentpanelen.
Har någon sådant vred till salu?
Jag har ännu ett fläktmotstånd jag kan sälja till någon med Galaxy. Nypris 434 kr. Säljes för 300 inklusive porto mot förskottsbetalning.
Jag har ännu ett fläktmotstånd jag kan sälja till någon med Galaxy. Nypris 434 kr. Säljes för 300 inklusive porto mot förskottsbetalning.
- GT-Mange
- Veteran
- Namn: Magnus E:sson-Wasa
- Kör: Saab 9000 CS 1995
Hejjanisvikmanis skrev:Nu har jag mätt med voltmeter. När fläkten dalar, har jag mätt över säkringen, ifall dess voltantal också dalar. Men icke. Antagligen är det enda som det kunde vara, är fel på fläktvredet på instrumentpanelen.
Lär du utan större problem hitta på närmaste skrot, mycket är ju VW komponenter i dessa och därmed torde det säkerligen sitta lika reglage i fler VW modeller än just Sharan.
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Jo som vi med i går samtalade om så ligger felet mycket troligt i reglaget till fläkten som ger dessa fenomen och så sant detta är ju nära på 100% VW i dessa bilar på kaross/elsidan så delar torde inte vara några problem och såg att sådana reglage betingar ett värde på från 300:- för bättre begagnat.