Ford Focus RS mk2 2009
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
Jag förstår inte riktigt heller. Översatte texten med google translate och fick fram detta:wolfbane196 skrev:Vad är det videon visar ?
Revolutions STS dansar i fokus på grund av HKS BOV,
när bilen revolutionen, blåser luft genom MAF som berättar motorn hur mycket gas släppa mängd luft beroende Dela ... men när man går från slangen, en del av att luften går in i atmosfären av HKS, sedan in i motorn ger en rik blandning av bensin och låg i luften, vilket ger "fart" och knaster i röret över acausa bensin i bilen så att det ger dig "flodhäst" och ser att revolutionerar ett försök att återgå till viloläge, ...
Antar att det kanske handlar om att det blir något fel när man stoppar på en öppen dumpventil och det är ju inte så konstigt med tanke på att det handlar om en bil med luftmassemätare. Har Yamdan en öppen dump på sin RS?
mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
- C
- Legend
Ok, om bilen är orginal så är det bara att lämna in den på garantin. Så ska det ju inte vara såklart. Du kanske har lekage någonstanns i en vacumslang eller likande?Yamdan skrev:När han trycker in kopplingen vid tex ett stop så tappar den tomgången och den går ner till ca 500 för att sedan studsa upp till 1200 och sedan ner igen och detta ett par ggr innan den lugnar sig på ca 800...
Min bil lider av just detta, Den går fantastisk bra nu men just det här med varför den inte kan hålla tomgången när men kommer fram till ett stopp och trycker in kopplingen är knepigt....
Bara när den är i rullning inte om du "torrgasar". Inte heller om du ligger i tex 90 och trycker in kopplingen. Då går den direkt ner på rätt tomgångsvarv.
Tex om du är och kör i stadstrafik är det en pina då det händer hela tiden..
Små gaspådrag och mkt stopp tycker den inte om alls..
mvh C
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
Yamdan
- Veteran
- Namn: Daniel Palmqvist
- Kör: Focus RS 2010
Detta har även jag och haft sedan den var ny... verkar som de flesta lider av detta mer eller mindre...sengstr skrev:Konstigt.. Själv har jag ett vinande ljud när man trycker på gasen bara lite grann. Vet inte om det är dumpen som inte släpper ut tillräckligt varav då detta ljud uppkommer..
Vissa har till och med fått bytt turbo för verkstäderna trott att det varit den men har alltid slutat med att de inte hittat något fel utan sagt att det e normalt...
Så nog inget att oroa sig för
-
Yamdan
- Veteran
- Namn: Daniel Palmqvist
- Kör: Focus RS 2010
Tjaaa e ju bara haken att jag har steg 3 på den som sagt så garanti kan jag se mig i himlen efter...men det visste jagC skrev:Ok, om bilen är orginal så är det bara att lämna in den på garantin. Så ska det ju inte vara såklart. Du kanske har lekage någonstanns i en vacumslang eller likande?
mvh C
Men Peter på Autotech skulle se på måndag ifall han kunde hitta en lösning på vad det kan vara.
Men i övrigt går bilen fantastiskt bra, så jäkla rolig att köra.
-
wolfbane196
- Veteran
- Namn: Jerker
- Kör: Superbil
Du får ta en film snutt när du gasar på lite åxå så man får se lite hur den går nuYamdan skrev:Fast då borde jag märkt det även när bilen står still och jag "torrgasar"..
Det händer som sagt bara när jag kommer till stopp när jag e ute och kör..
Svårt att förklara så ska ta en filmsnutt på det imorgon..
För övrigt så har min inga problem med att varvet sjunker ner när jag trampar in kopplingen, prova nu på morgonen på väg till jobbet
-
wolfbane196
- Veteran
- Namn: Jerker
- Kör: Superbil
- C
- Legend
Det är precis så det ska vara. Vid kallstart så ska motorn lägga sig lite högre. Bland annat för att få upp bra oljetryck i hela motorn direkt, för att öka cirkulationerna på olja och vatten ifall det sammlats slagg någonstanns medans den stått still och några andra smågrejer till. Dessutom går bilen fruktansvärt leant just då oxå för att få lite avgastemp så fort som möjligt. Så fort man fjuttar till på gasen eller belastar motorn med att börja köra så avbryts prosessen. Det är bara bra att låta bilen köra programmet helt och sedan börja rulla när varvet sjunkit till normalt.sengstr skrev:Är era att när bilen stått ett tag. T ex över natten osv. Så går tomgången upp emot 1500 varv för att efter 30 sek någonting falla ner till 800 varv.. är det normalt?
mvh C
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
Focus RS
- Legend
- Namn: Per-Anders G
- Kör: Ford
- Medlemsnummer: 3
Älgtestet – resultat bil för bil

Läs hela artikeln på Teknikens Värld => LÄNKTeknikens Värld har gjort undanmanövertester enligt samma modell i snart 30 år. 1997 fick vi stora rubriker när Mercedes A-klass välte under ett sådant test och plötsligt visste alla vad ett älgtest var. Tack vare Internet fick vi troligtvis ännu större rubriker 2007 då vi fick upp Toyota Hilux på två hjul (bilden till höger). Förarens skicklighet hindrade en rundslagning i det här fallet. Det som i konbanan resulterar i några välta koner motsvaras i verkligheten av att man okontrollerat sladdar ut i mötande trafik. Bra bilar klarar drygt 70 km/h, de riktigt bra strax över 80 km/h. Konbanan sätts upp enligt ett utarbetat mönster och provet körs på torr asfalt, med vissa undantag (nedan märkta med "våt bana"), och med så många passagerare bilen tar samt tyngder i bagaget upp till maxlast.