Ford Focus RS mk2 2009
-
krickan
Avgassystem och kat kan förändra en delChristian Hamme skrev:Man pressade upp effekten i en Golf Gti 2009 från 200 hk till drygt 240 hkr genom att byta insuget (luftfilter) och ett komplett sportavgassystem inkl. racekat. Testet utfördes av Bilsport (se senaste numret) och verkade seriöst gjort men Dyno mätning osv.
Att insuget är kasst i Focus RS:en och att det finns diverse botemedel mot det har ju ältats i denna tråden ordentligt. Billiga och dyra lösningar finns ju uppenbart...
Men hur är det med original avgassystem? Är det lika restriktivt som på Golfen eller är det även här en rejäl effektökning att vänta genom att byta det?
Hursomhellst så tycker jag att en effektökning på 20% låter mycket genom att byta luftfilter och avgassystem...
Min gamla M3 286hk byte till katersättare och luftfilter sen bänka jag den och hade fått 311hk på bakhjulen
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
Det finns mycket effekt att hämta på en Focus RS genom enskilda byten. Har hört siffror på runt 10 Hk för bara catback avgas ensamt. Runt 15 Hk för en GGR luftfilterbox ensamt. Downpipe + racekat ensamt har jag fått höra ska ge runt 8 Hk. Nu går det ju inte att plusa ihop dessa om man byter alla saker men det ger iallafall en fingervisning av att det finns mycket att hämta. Tror säkert Autotech och kanske TG kan fylla i litegranna i denna frågan.
mvh C
mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
Yamdan
- Veteran
- Namn: Daniel Palmqvist
- Kör: Focus RS 2010
Jag har ju som ni vet bytt det mesta redan.C skrev:Det finns mycket effekt att hämta på en Focus RS genom enskilda byten. Har hört siffror på runt 10 Hk för bara catback avgas ensamt. Runt 15 Hk för en GGR luftfilterbox ensamt. Downpipe + racekat ensamt har jag fått höra ska ge runt 8 Hk. Nu går det ju inte att plusa ihop dessa om man byter alla saker men det ger iallafall en fingervisning av att det finns mycket att hämta. Tror säkert Autotech och kanske TG kan fylla i litegranna i denna frågan.
mvh C
Men bara för att fylla i lite så har ni sett hur orginal luftburk ser ut på insidan???
Jösses... inte konstigt den har problem att få luft!
Jag gick en annan väg när det gäller luftburken.
Ska se ifall jag kan lägga in lite kort vid tillfälle.
Har lagt till ett 3" luftintag från botten av burken och en slang som går framför IC´n så den bara får kall luft.
Plus även modifierat burken invändigt då den är helt galet konstruerad på insidan.
Och KN filter så klart.
Så nu får den gott om luft och det märks framför allt när man närmar sig de riktigt höga hastiheterna då den inte har problem längre.
Avgassystemet ska oxå vara väldigt restriktivt men det kan säkert Peter förklara mer ang.
-
Focus RS
- Legend
- Namn: Per-Anders G
- Kör: Ford
- Medlemsnummer: 3
Halvbåge från KBT Safety AB
Hej!
KBT Safety AB i Köping har tagit fram en halvbåge till Ford Focus RS. Bågen består av crommolly rör för att uppnå maximal styrka. Huvudbåge med dimension 45 X 2,5 och övriga rör 40 X 1,5. Bågens bakre kors är förstärkt med så kallade "gussets". Bågen levereras färdigsvetsad och pulverlackerad för montage i bil med monteringssats.
Ordinarie pris: 9.500kr
Klubbpris för egen montering: 7.990kr
Pris inklusive montering av KBT: 12.990kr
Alla priser är inklusive moms. Eventuell frakt tillkommer.
/Per-Anders.
KBT Safety AB i Köping har tagit fram en halvbåge till Ford Focus RS. Bågen består av crommolly rör för att uppnå maximal styrka. Huvudbåge med dimension 45 X 2,5 och övriga rör 40 X 1,5. Bågens bakre kors är förstärkt med så kallade "gussets". Bågen levereras färdigsvetsad och pulverlackerad för montage i bil med monteringssats.
/Per-Anders.
- Bilagor
-
-
-
- mAbZ
- Veteran
- Namn: Martin B.
- Kör: Megane RS 330 Cup
Intressant. Vilket catback, Mongoose?C skrev:Det finns mycket effekt att hämta på en Focus RS genom enskilda byten.
Har hört siffror på runt 10 Hk för bara catback avgas ensamt.
Runt 15 Hk för en GGR luftfilterbox ensamt. Downpipe + racekat ensamt har jag fått höra ska ge runt 8 Hk.
Nu går det ju inte att plusa ihop dessa om man byter alla saker men det ger iallafall en fingervisning av att det finns mycket att hämta.
Tror säkert Autotech och kanske TG kan fylla i litegranna i denna frågan.
Megane RS 330 Cup
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
Kommer inte ihåg om det var Mongoose eller Miltech tyvärr. Är bara ungefärliga siffror då jag bara minns (skrev inte upp) vad som sades. Detta ska vara mätt i England så det borde kanske gå att hitta bromsningarna i någon av tidningarna eller på något av forumena?
mvh C
mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
Focus RS
- Legend
- Namn: Per-Anders G
- Kör: Ford
- Medlemsnummer: 3
Lite mer info...

Brembo Focus RS Mk2 Gran Turismo Brake Kit
• 4 Piston Monoblock Caliper
• 365 x 29 Drilled Rotors
• Fully Floating
• Pads , Fluid , Brackets & Stainless Steel Hoses All Supplied
• Prestigious Brand
• Product Quality of the Highest Standard
* This kit uses a very large caliper OEM wheels may need adapters to suit , please see here, or if after market wheels are being installed please consider using a lower offset than OEM for clearance
Price: £3013.88 inc VAT

Brembo Focus RS Mk2 Gran Turismo Brake Kit
• 4 Piston Monoblock Caliper
• 365 x 29 Drilled Rotors
• Fully Floating
• Pads , Fluid , Brackets & Stainless Steel Hoses All Supplied
• Prestigious Brand
• Product Quality of the Highest Standard
* This kit uses a very large caliper OEM wheels may need adapters to suit , please see here, or if after market wheels are being installed please consider using a lower offset than OEM for clearance
Price: £3013.88 inc VAT
- Peter 75
- Veteran
- Namn: Peter Carvall
- Kör: RS 2009
- Kontakt:
NiceFocus RS skrev:Hej!
/Per-Anders.
Peter
- Peter 75
- Veteran
- Namn: Peter Carvall
- Kör: RS 2009
- Kontakt:
Hmm det kan man undramAbZ skrev:Finns det NÅN som tycker att det är värt att betala nästan 40.000 kr för ett par bromsar?
När standard ändå är så pass bra. Jag bara undrar. Men fina är de.
Jag köpte GGRs kitt, skrotade dom efter 5 varv på ringen av någon anledning och få igenom någon garanti på bromsar går inte så det är bara att köpa nytt.
Går tyvärr inte att påvisa vems felet är och varför.
Dock vibrerar det så man tror att hela bilen skall trilla isär när man bromsar.
Så jag är uppe runt 50´000kr nu
samma med koenigsegg, får ett par porschar för de pengarna jag helre hade köpt
Mvh
Peter
-
wolfbane196
- Veteran
- Namn: Jerker
- Kör: Superbil