Ford Focus RS mk2 2009
-
Yamdan
- Veteran
- Namn: Daniel Palmqvist
- Kör: Focus RS 2010
Verkar som Superchip har lyckats lösa detta redan... :-)Peter 75 skrev:Hej igen.
En annan nyhet för er RS åkare.
Ford har enligt rykten släpp en ny mjukvara som heter CH.
Om den laddas i bil stängs porten i styr enheten av som vi på eftermarknaden använder oss av och om den stängs av ordentligt kan den ALDRIG mer aktiveras, vilket betyder att programering enbart kan ske genom OBD vilket ingen lyckats knäcka fullt ut ännu.
Så om ni har planer på att trimma bilen uppdatera INTE till den senaste mjukvaran.
Mvh
Peter
lastest news, and its good news - bluefin is enabled on my CH ECU - (I haven't done the final load from my handset yet) although it meant driving upto superchips today (very helpful) showed me around the factory, and the actual changes between the CH and CG, in hex and graph wise - and indeed on the offical ford CH they have made the engine run slightly richer on lower RPM. (funny enough almost copying the superchip code the lower RPM)
Although its cost me a tank of petrol getting all this done, the service I got from SCC and superchips - you cannot fault Jamie at superchips phoned him this morning, and wanted me to come up this afternoon to sort the error out.
Also Rob at SCC for his time and patience of trying to bluefin enable my CH chip. (hmmm I think it was one and a half days...!) a
Whether Superchip are going to release a CH version of the bluefin - I didn't ask, I would guess as the changes mentioned above have already been isntalled in the bluefin versions before.
What surprises me the most is that still although superchips and SCC are updating there software it get the latest updates, CH still isn't available for download, and I've had CH running for 7/8 weeks, so god only knows where my local ford delaer got it from!
Anyway Superchips and SCC have the CH software now from my car, so they have seen the code and shouldn't be anymore problems.
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
Peter: Har ni lust att ta fram ett främmre bromsskive kitt med PFC med separat bell så vet jag iallafall en som kommer att köpa snabbare än ni hinner lyfta på luren.Peter 75 skrev:Hej.
Körde väldigt mycket lungt med ökande bromsning efter hand.
Det var först nere på ringen typ 300mil efter monteringen som jag började använda bromsarna., Men shit happens bara bita i det sura äpplet och köpa nytt istället för en semester resa,
Jag behåller Oken från mitt GGR kitt, beläggen har tyvärr inte klarat värmen utan ser ut som bak skivorna på standard bromsarna, samt att skivorna har små sprickbildningar.
Vi håller nu på med att ta fram nya adapters och bellhous till PFC skivor för att få ett kitt till på marknaden.
AP själva håller på att göra om sitt kitt till RS men varför är det ingen som vill berätta. Åkte med en kille från Kroatsien i hans RS han hade APs kitt och han hade haft problem med vibrationer i början , sedan bytte han från DS2500 till Carbon lorraine( kan ej beteckningen) så blev det bättre.
Mvh
Peter
mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
- Peter 75
- Veteran
- Namn: Peter Carvall
- Kör: RS 2009
- Kontakt:
Om jag förstod dig rätt vill du ha till orginal ok?C skrev:Peter: Har ni lust att ta fram ett främmre bromsskive kitt med PFC med separat bell så vet jag iallafall en som kommer att köpa snabbare än ni hinner lyfta på luren.Lär även sälja bra i tex UK. Eller Alcon om det är bättre att samarbeta med Selholm på den punkten? Mig kvittar det vilken av de skivorna det blir, bara det är separat bell, inte en billig skiva och passar OEM bromsok.
mvh C
Mina PFC blir till AP oken, men vi har även funderat på skiva till org ok
Peter
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
Det är korekt uppfattat. Orginal bromsok fast med PFC eller Alcon skiva med separat bell. Orginalskivorna är såpass breda så det borde inte vara några problem att finna en PFC eller Alcon skiva som passar.Peter 75 skrev:Om jag förstod dig rätt vill du ha till orginal ok?
Mina PFC blir till AP oken, men vi har även funderat på skiva till org ok
Peter
Jag hinner inte fixa någon som ritar och sedan gör ett par bells för mig på hemmamarknad så fixar ni ett kitt med två skivor, två bells och bultar plus muttrar så har ni minst en köpare här. Gärna oxå ett urval, kanske tre olika, av eftermarknadsbelägg som Stack eller Selholm har erfarenhet av att de funkar bra med de skivor ni väljer. Så det inte blir gnistregn så som med PCS belägg och Mitzu EVO VI skiva. (ja jag vet att det var länge sedan det hände ett par bilar men det är ett bra exempel.)
Vet att det är väldigt mycke mindre intressant att fixa ett kitt med bakre skivor oxå men hade det funnits hade jag köpt det me om de är likadana som främmre kittet.
mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
wolfbane196
- Veteran
- Namn: Jerker
- Kör: Superbil
Det finns i dagsläget inget piano lackstift hos Ford vad jag vet varken i tyskland eller England.MikaelST skrev:Okey, tack för svaret.
finns pianolacken att beställa/köpa eller är det bara att chansa på en blank blanksvart burk & hoppas det blir bra.
Skulle tro att blanksvart skulle fungera. Prova på undersidan som test lite försiktigt.
- Peter 75
- Veteran
- Kontakt:
C skrev:Det är korekt uppfattat. Orginal bromsok fast med PFC eller Alcon skiva med separat bell. Orginalskivorna är såpass breda så det borde inte vara några problem att finna en PFC eller Alcon skiva som passar.
Jag hinner inte fixa någon som ritar och sedan gör ett par bells för mig på hemmamarknad så fixar ni ett kitt med två skivor, två bells och bultar plus muttrar så har ni minst en köpare här. Gärna oxå ett urval, kanske tre olika, av eftermarknadsbelägg som Stack eller Selholm har erfarenhet av att de funkar bra med de skivor ni väljer. Så det inte blir gnistregn så som med PCS belägg och Mitzu EVO VI skiva. (ja jag vet att det var länge sedan det hände ett par bilar men det är ett bra exempel.)
Vet att det är väldigt mycke mindre intressant att fixa ett kitt med bakre skivor oxå men hade det funnits hade jag köpt det me om de är likadana som främmre kittet.
mvh C
Återkommer med info.
Peter
- Peter 75
- Veteran
- Kontakt:
Hej.Yamdan skrev:Verkar som Superchip har lyckats lösa detta redan... :-)
lastest news, and its good news - bluefin is enabled on my CH ECU - (I haven't done the final load from my handset yet) although it meant driving upto superchips today (very helpful) showed me around the factory, and the actual changes between the CH and CG, in hex and graph wise - and indeed on the offical ford CH they have made the engine run slightly richer on lower RPM. (funny enough almost copying the superchip code the lower RPM)
Although its cost me a tank of petrol getting all this done, the service I got from SCC and superchips - you cannot fault Jamie at superchips phoned him this morning, and wanted me to come up this afternoon to sort the error out.
Also Rob at SCC for his time and patience of trying to bluefin enable my CH chip. (hmmm I think it was one and a half days...!) a
Whether Superchip are going to release a CH version of the bluefin - I didn't ask, I would guess as the changes mentioned above have already been isntalled in the bluefin versions before.
What surprises me the most is that still although superchips and SCC are updating there software it get the latest updates, CH still isn't available for download, and I've had CH running for 7/8 weeks, so god only knows where my local ford delaer got it from!
Anyway Superchips and SCC have the CH software now from my car, so they have seen the code and shouldn't be anymore problems.
Man skall aldrig vara säker, kan vara en PR kupp med.
Varför skall dom lyckats finna en kund som har haft filen i 7 veckor när ingen annan i sverige eller UK har fått den?
Enligt min ford mekaniker finns det ingen ådanuppgradering till mig.
Mvh
Peter
-
Yamdan
- Veteran
Nä det är sant..Peter 75 skrev:Hej.
Man skall aldrig vara säker, kan vara en PR kupp med.
Varför skall dom lyckats finna en kund som har haft filen i 7 veckor när ingen annan i sverige eller UK har fått den?
Enligt min ford mekaniker finns det ingen ådanuppgradering till mig.
Mvh
Peter
Vi får se vad som händer...
-
wolfbane196
- Veteran
-
wolfbane196
- Veteran
-
Yamdan
- Veteran
Peter 75 skrev:Ne det vet jag:av-26:
Tänkte bara jag skulle kika på den beryktade spärren som dom skall ha lagt in.
Mvh
Peter
Ingen blygsamhet här inte
Fast kan iofs bara instämma ..... körde hem sent häromkvällen ca 12grader och lite "fuktigt" ute... jösses vad bilen gick bra!
Körde nog ALLA omvägar som var möjligt för att komma hem ha ha ha