Ford Focus RS mk2 2009

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Gibson75
Erfaren
Namn: Bauer
Kör: Focus RS

Inlägg av Gibson75 »

mAbZ skrev:Jag fick idag ett brev från Motorcentralen i Eskilstuna:

Säkerheten nämnde de inte tidigare som skäl att vägra sänka sätet,
så jag ringde upp LL och bad honom förklara.
Jag fick dra svar ur honom och han skyllde på diverse, från lägre airbag säkerhet, till "policy", till riktlinjer från Ford Sverige.
Hur en FABRIKS inställning skulle kunna försämra säkerheten hade han inget svar på, det var bara så.

Jag ringde upp Ford Sverige. De har en helt annan klass av kundbemötande! :thumb3d:
De bekräftade (så klart) inte det LL påstod.
De säger tvärtom, att det är en enkel inställning som alla verkstäder borde kunna göra, trixet är bara att använda värmepistol.
De var verkligen hjälpsamma och intresserade och kommer att försöka hitta
en verkstad i Sthlm området som kan utföra jobbet åt mig.

Men Motorcentralen - undvik! I alla fall så länge man har med LL att göra :thumbsdow
När jag bad Upplands Motor i Akalla om hjälp för att sänka stolen, då blev det nej… samma anledning som MC nämnt för dig. Blev lite förvånad! :confused:

Tacksam om du kunde meddela mig när du hittar en verkstad i Sthlm som kan utföra arbetet, vill också sänka min!

\Bauer

Användarvisningsbild
TS Edition
Erfaren
Namn: Tobias Sundqvist
Kör: Ford Focus RS 2010

Inlägg av TS Edition »

Slänger in en liten fråga till er som bytt olja på rsn...känns onödigt att starta upp en tråd för det...jo bilen har nu rullat snart 100mil och jag ska byta oljan från fabriken efter inkörning...Min fråga är om man tittar på "koppen" på oljefiltret så sitter det en pil...visar pilen åtragningsvarv eller lossningsvarv...har varit med att vissa bilar har "felgängade" oljefilter och det lär nog sitta en del så skulle ju vara fint om man tog i åt rätt håll:p
:eclipsee_ FOCUS RS 2010 WHITE EDITION

Användarvisningsbild
VolvoTurbo
Veteran
Namn: Peter M
Kör: Focus RS MkII 2009 Blå

Inlägg av VolvoTurbo »

TS Edition skrev:Slänger in en liten fråga till er som bytt olja på rsn...känns onödigt att starta upp en tråd för det...jo bilen har nu rullat snart 100mil och jag ska byta oljan från fabriken efter inkörning...Min fråga är om man tittar på "koppen" på oljefiltret så sitter det en pil...visar pilen åtragningsvarv eller lossningsvarv...har varit med att vissa bilar har "felgängade" oljefilter och det lär nog sitta en del så skulle ju vara fint om man tog i åt rätt håll:p
Öppna som vanligt, dvs som du öppnar en vattenkran eller ett skruvlock på en sillburk :)

Det ska räcka med en stark hand för dra loss locket, om du inte får tillräckligt grepp med bara handen, dra på en skinn- eller gummihandske. Jag blev själv förvånad hur lätt den lossnade, men det är ju plast, så den tål väl inte så mycke moment.

Jag bytte faktiskt bara filtret vid 100 mil, inte oljan, tyckte oljan var alldeles för snygg för att tappa ur. Jag sparar oljan tills den börjar se använd ut. ;)

Användarvisningsbild
TS Edition
Erfaren

Inlägg av TS Edition »

Tack för infon!.....Men "plast muttern" som sitter på locket ska alltså gängas av till vänster....dvs pilen som sitter på muttern visar åt vilket håll man drar åt....blev lite :Odd: när du skrev "dra" av...om jag har fattat det rätt så gängas muttern av och då lossnar kåpan?......Dumma frågor men bättre fråga en gång extra för att istället vrida sönder koppen till filtret

Staffe
Erfaren
Namn: Staffan Nilsson
Kör: Ford Focus RS

Inlägg av Staffe »

TS Edition skrev:Tack för infon!.....Men "plast muttern" som sitter på locket ska alltså gängas av till vänster....dvs pilen som sitter på muttern visar åt vilket håll man drar åt....blev lite :Odd: när du skrev "dra" av...om jag har fattat det rätt så gängas muttern av och då lossnar kåpan?......Dumma frågor men bättre fråga en gång extra för att istället vrida sönder koppen till filtret
Mutter och kåpa är ett stycke,
Lossas som alla vanliga skruvar och muttrar dvs. mot klockans gång.
Lossar lättast med en 36mm hylsa och en förlängare som är ledad i änden
sen spärrskaft,
Ska typ spännas 15-20nm, kan inte det exakt i huvudet.
..::Staffan::..

pat
Erfaren
Namn: Patrik W
Kör: Focus RS MKII

Inlägg av pat »

TS Edition skrev:Tack för infon!.....Men "plast muttern" som sitter på locket ska alltså gängas av till vänster....dvs pilen som sitter på muttern visar åt vilket håll man drar åt....blev lite :Odd: när du skrev "dra" av...om jag har fattat det rätt så gängas muttern av och då lossnar kåpan?......Dumma frågor men bättre fråga en gång extra för att istället vrida sönder koppen till filtret
"Muttern" sitter ihop med kåpan, det är ett stycke. Bara att vrida som du öppnar en kran för att lossa det.

Edit: Staffe va snabbare :S

Användarvisningsbild
TS Edition
Erfaren

Inlägg av TS Edition »

:thumb3d:

Tincker1

Inlägg av Tincker1 »

Upptäckte idag att det är larm på bilen :P

Någon som vet hur man låser utan att den ska larma? eller stänga av rörelse sensorn i bilen,

Jobbigt att lämna hunden i bilen som det är nu.

Användarvisningsbild
MikaelST
Veteran
Namn: Mikael norén
Kör: Focus mk3 1.5 st line, Tidigare:Focus RS Mk2

Inlägg av MikaelST »

mitt larm är inte riktigt friskt heller, jag har bara slitit ut kabeln till tutan. :)

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

Tincker1 skrev:Upptäckte idag att det är larm på bilen :P

Någon som vet hur man låser utan att den ska larma? eller stänga av rörelse sensorn i bilen,

Jobbigt att lämna hunden i bilen som det är nu.
Tyvärr går det inte att stänga av larmet. Den går på vid första låsningen redan så det spelar ingen roll om du låser den bara en gång så den låser som vanligt eller om du låser två gånger så även innre handtagen är satta ur funktion. De som kör kupeuttag med kupefläkt på vintern har råkat ut för detta me. Sensorerna sitter vid fämmre takkonsollen, ser ut som två mickar. Små svarta eltapebitar som tätar de hålen löser det hela. Då funkar skallarmet fortfarande men inte rörelsedeckarna innuti. Så bryter någon upp dörren, huv, bagagelucka, försöker starta på något sätt så går larmet men inte om en ruta smashas.

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Tincker1

Inlägg av Tincker1 »

Det jag inte förstår är hur en hund kan låta som att en ruta går sönder?

Får bli att koppla ur sladdarna till mickarna.

Användarvisningsbild
Cossy_Calle
Legend
Namn: Carl-Johan Andersson
Kör: RS Ford

Inlägg av Cossy_Calle »

Tincker1 skrev:Det jag inte förstår är hur en hund kan låta som att en ruta går sönder?

Får bli att koppla ur sladdarna till mickarna.
Det sitter en glaskrosssensor samt en Rörelsesensor,

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

Precis som Calle skriver har jag förstått att det är. Ultraljud borde det vara som används så "rör" man på sig i kupen eller låter så går larmet.

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
Cossy_Calle
Legend
Namn: Carl-Johan Andersson
Kör: RS Ford

Inlägg av Cossy_Calle »

C skrev:Precis som Calle skriver har jag förstått att det är. Ultraljud borde det vara som används så "rör" man på sig i kupen eller låter så går larmet.

mvh C
Skulle sätta mina kort på att Glaskrossen jobbar med tryck förändring i kombination med ett ljud av en ruta som krossas.

Användarvisningsbild
MikaelST
Veteran
Namn: Mikael norén
Kör: Focus mk3 1.5 st line, Tidigare:Focus RS Mk2

Inlägg av MikaelST »

Än om larmet är bort kopplat ska det ju inte gå att starta bilen utan sändaren.

Skriv svar