Tvärdöd mondeo -93

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Verdandi
Nybörjare
Namn: Anna J
Kör: Ford Mondeo 1,8i clx -93

Tvärdöd mondeo -93

Inlägg av Verdandi »

Min -93:a startade inte alls idag. Om jag lyssnar noga hörs ett mycket svagt surrande när jag vrider om nyckeln, försvinner efter 4-5 sekunder. Lampor osv funkar normalt, batteriet är fullt. Bilen har gått utmärkt sedan jag köpte den i somras, men någon enstaka gång har jag märkt en liten fördröjning när jag har vridit om nyckeln - tror att det har varit i samband med fuktigt väder. Har kollat runt här och provat att vrida på lyset och rucka på säkringar/reläer, men inget har hjälpt. :banghead:

Nån som har något förslag på vad det kan vara? Kan det vara startmotorn så där tvärt?

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jaha så det är inte ens ett klickljud från startmotorn ens? Som i bästa fall kan bero på dåliga kontakter vid batteripolerna till dess jordanslutning till kaross som plusmatning till bla startmotorn som är mycket viktiga att verkligen ha fullgod kontakt då det är mycket ström som skall till en aktiverad startmotor.

Men är detta kontrollerat så kan det vara så att startmotorn helt gett upp, det man möjligtvis som sista åtgärd kan pröva är att knacka lite på startmotorn under startförsök, är man sedan lite mer hema med en voltmätare så kan man kolla av att det verkligen finns ström till startmotorns röda grova kabel samt tillslags ström till dess tunnare kabel då startmotorn aktiveras och finns där spänning är diagnosen klart ställd till defekt startmotor.

Verdandi
Nybörjare

Inlägg av Verdandi »

Ok, tack Peter - jag ser att det är ett solklart fall för min tålmodiga mek... :^o

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det brukar i bland gå åt en sådan tålmodig bilmek,, har själv ett par grannbilar som man i bland får riktiga problemlösningar att ta tag i. :)

n-gatan
Veteran
Namn: Patrik Häggström
Kör: mondeo

Inlägg av n-gatan »

Prova att bogsera igång den . är det startmotorn så startar den ju då =)

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det knepet fick jag inte med,, men väl med att verkligen konstatera startmotorras.

Verdandi
Nybörjare

Inlägg av Verdandi »

Jo, vi får ju bogsera den till meken och det är en bit så jag tänkte se om vi får igång den då... Kunde ju vara skönt att kunna köra dit iaf!

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

Inlägg av mr Costin »

Är det inte automat så är det ju bara att bogsera i gång bilen, så slipper du bogsera hela vägen till meken. Vanligt att startmotorerna lägger av på Mondeo, har bytt flera.
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

Verdandi
Nybörjare

Inlägg av Verdandi »

Eller... så är det glapp i jordkabeln. Fick råd på tfn om att koppla en startkabel till minuspolen på batteriet och jorda, och ser man på, bilen startade! (Sorry Peter - det va ju det du sa... men det var aldrig något klick, så jag tror jag liksom gled förbi den meningen sen! :^o)

Tyvärr skulle jag inte iväg just då och stängde av bilen igen med tanken att nu visste jag ju hur... sedan dess får jag startmotorn att dra runt - även utan kabel - men sen beter den sig som den är sur... :banghead:

Nåja, tänkte jag skulle dela med mig av kabeltipset i alla fall! Får försöka komma till verkstad imorgon.

Verdandi
Nybörjare

Igen! Och igen...

Inlägg av Verdandi »

Ok, så jag tog bilen till verkstaden och fick startmotorn bytt - inga problem. Förrän efter tre veckor då allting gick i repris. Mek gjorde om "på garanti" och sa att det kunde ju ha varit otur med den beg startmotor han hade satt in, men den här var testad och trippeltestad. Allt frid och fröjd. Tills idag. När reprisen börjar igen...

Så, är det någon som vet om något speciellt problem som just "äter" startmotorer?

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Nä vad jag med känner till så håller startmotorerna på Mondeo ungefär som genomsnittet.

Men annars är just det vanliga oavsett modell på bil att dess jordkabel, alltså mellan batteriet och karossen brukar vara ge upp med tiden och tydligast brukar märkas med just startmotorn som kräver mängder med ström.

Verdandi
Nybörjare

Inlägg av Verdandi »

Mm, och det funkade ju med hjälpkabel första gången, men det har inte hjälpt varken gång två eller tre... och meken säger att det inte är något problem med jorden, men pratade också om spänningsfall.

Han hade också hört om någon som hade fått byta något relä för att få bukt med startproblem, men visste inte själv exakt vad... Och det är fel TID att få bilproblem!

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det är med baksidan att sådana typer av fel brukar dessvärre göra sig extra påminda den kallare/tristare tiden på året,, men som sagt är det inte helt otänkbart att det handlar om just spänningsfall och där gäller det att även plusmatningen mellan batteriet och startmotorn med är helfräsch minst sagt både i kabel som dess anslutningar.

Verdandi
Nybörjare

Inlägg av Verdandi »

Ok, tack Peter. Jag ska in med den imorgon igen, men meken är vid det här laget nästan lika rådlös som jag, så jag är tacksam för tips!

Uppdatering: vi bogserade igång bilen och jag körde till verkstan och jag stängde av. Meken tittade på mig och sa, "ok, vrid om nyckeln". Och då startade den. Gång på gång. Så startmotorn är iaf inte kaputt... Han tittade på kablar och kopplingar och säkringar men kunde inte hitta något problem. Däremot kom vi att prata om larmet som har varit lite underligt (inga stora problem, men tidigare slog det på direkt när man stängde en dörr - efter första reparationen har det funkat med fördröjning som det ska) och han sa att det mycket väl kunde vara boven. Någon som har några erfarenheter av det?

JPStromberg
Veteran
Namn: Jan-Peter G Strömberg
Kör: Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85,
Ford Sierra 2.0 GL 83 aut

Inlägg av JPStromberg »

Hej
Första frågan blir, är det ett Ford original larm? Aktivera och avaktiverar du larmet med nyckeln i låset eller på en knapp på nyckeln? På dessa bilar om du aktiverar med nyckeln så ska den först dras till låsa upp läget för att sedan låsa och larma bilen. På den jag hade så hördes då pip signal samt ett visst "rassel" i låsen på bilen. Hade liknade bekymmer som du på en 94'a som dessutom larmade på i och i otid. Dock efter ett byte lås cylindern på förardörren så försvann dessa fel.

Jan-Peter

Skriv svar