Abs styrenhet????

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
ekke78

Abs styrenhet????

Inlägg av ekke78 »

Jag har just köpt em Mondeo -97, och har problem med att antispin lampan och abs lampan aldrig slocknar efter att bilen startat som dom ska göra? Funderar om det är styrboxen till abs som inte är som den ska. Men jag hittar den inte på bilen, är det någon som vet var den sitter? Tack på för hand ;)

PeterJ58
Erfaren
Namn: Peter Johansson
Kör: Mondeo -96

Inlägg av PeterJ58 »

I motorrummet, långt nere under bromsservot. Följ bromslednigarna från
huvudcylindern så hittar du den.

Iofs tror jag nog mer på att nå'n av givarna ute vid hjulen kan vara kass.
Dom sitter betydligt mera utsatta än styrenheten. Det ligger en Felsökningsguide - ABS
i FAQ - delen för Sierra och Scorpio som ser ut att vara användbar även för Mondeon.

/// Peter

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det är med min erfarenhet från ett antal mondeo och sådana lysande lampor att det där i regel brukar räcka med att gå över samtliga kuggsegment ringar för ABS:en vid varje hjul, där det med lite skit kan räcka med att tända denna lampa.

n-gatan
Veteran
Namn: Patrik Häggström
Kör: mondeo

Inlägg av n-gatan »

Jag hade sama problem på 97:an jag hadde tidigare . en givare vid ett hjul var sönder .
Det var dok enkelt att konstatera vilken då abs:fungerade på de övriga hjulen , Det var bara att bromsa på en grusväg så märktes det på en gång på hjulspåren vilket hjul som låste sig . Snö går ju naturligtvis lika bra =)

Skriv svar