Ford Focus RS mk2 2009

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Maffa
Erfaren
Namn: Marcus Olsson
Kör: Ford focus RS 10

Inlägg av Maffa »

Hej folket!

Nu när vintern kommer tänker jag ställa av rs'en och de jag undrar är om man ska koppla ur batteriet och underhålls ladda det, eller pallar bilen att bara stå och samla damm i kanske 4 månader? Om man kopplar ur batteriet någe speciellt man ska tänka på eller som kan/händer hända?

/Mvh Marcus

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

Maffa skrev:Hej folket!

Nu när vintern kommer tänker jag ställa av rs'en och de jag undrar är om man ska koppla ur batteriet och underhålls ladda det, eller pallar bilen att bara stå och samla damm i kanske 4 månader? Om man kopplar ur batteriet någe speciellt man ska tänka på eller som kan/händer hända?

/Mvh Marcus
Det är oftast inte bra att låta en såhär modern bil strömlös. Vet inte exakt hur det är med RS:en men bilar med CANBUS brukar inte gilla det. Ibland så startar de inte sedan, ibland får man konstiga felkoder och lampor som lyser, ibland går det bra. Jag hadde pallat upp den för däckens skull och sedan köpt en C-tech laddare och satt den på det inkopplade batteriet. Då är larmet (om du har det) oxå igång under vintern. Köp inte en billig C-tech tex från Jula utan köp en av de senaste, det är stor skillad på dem, du kan läsa mer på deras hemsida. Den billiga funkar bra men de dyrare är väldigt mycket mer utvecklade och funkar på alla sätt bättre.

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
dibbe
Erfaren
Namn: Stefan Karlsson
Kör: Focus RS mkII

Inlägg av dibbe »

Frågade samma fråga när jag hämtade min rs i våras och då skulle det inte vara nått problem att ta ur batteriet och låta den vara strömlös under vintern enligt säljaren. Men min plan var som C säger köpa en c tech laddare och underhållsladda batteriet medans det är kvar i bilen.

Focus RS
Legend
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

Det verkar som om RS:ens insug är en liten flaskhals där det finns utrymme för en del förbättringar. De första "eftermarknadsinsugen" verkar nu börja dyka upp ute på marknaden... :thumb3d:

Bild

Bild
Focus RS inlet manifold resultsSo having done some direct back to back testing of the standard Focus RS inlet manifold and the Sitech Racing inlet manifold, I am pleased to say that on 2 cars running a JS400 tune we saw a 46bhp increase.

Standard manifold 397bhp
Sitech Racing manifold 443bhp
Mer info på Sitech Racing => LÄNK

Verkar vara Sitech's insug som Pumaspeed säljer => LÄNK

Sedan ser det också ut som om Mountune Performance är på G med en egen variant *drool* => LÄNK

Bild

/Per-Anders.

Användarvisningsbild
dannemare
Erfaren
Namn: Frederik Dannemare
Kör: RS MKII, ATM420
Kontakt:

Inlägg av dannemare »

rubank
Veteran
Namn: Anders S
Kör: Focus RS

Inlägg av rubank »

det ser onekligen ut som de ger en hel del effekt. frågan är väl om det är rimligt med 50häst till bara med insuget. eftersom styrenheten är adaptiv kommer förmodligen siffran att minska en hel del men låter ju helt klart intressant. Peter - har du köpt in nåt för test?

Yamdan
Veteran
Namn: Daniel Palmqvist
Kör: Focus RS 2010

Inlägg av Yamdan »

rubank skrev:det ser onekligen ut som de ger en hel del effekt. frågan är väl om det är rimligt med 50häst till bara med insuget. eftersom styrenheten är adaptiv kommer förmodligen siffran att minska en hel del men låter ju helt klart intressant. Peter - har du köpt in nåt för test?
Jag kommer köpa någon av dessa men vill se vad Mountune presenterar på fredag först...

Sedan så får vi se om det blir en ny tripp till Autotech igen :)

Maffa
Erfaren
Namn: Marcus Olsson
Kör: Ford focus RS 10

Inlägg av Maffa »

C skrev:Det är oftast inte bra att låta en såhär modern bil strömlös. Vet inte exakt hur det är med RS:en men bilar med CANBUS brukar inte gilla det. Ibland så startar de inte sedan, ibland får man konstiga felkoder och lampor som lyser, ibland går det bra. Jag hadde pallat upp den för däckens skull och sedan köpt en C-tech laddare och satt den på det inkopplade batteriet. Då är larmet (om du har det) oxå igång under vintern. Köp inte en billig C-tech tex från Jula utan köp en av de senaste, det är stor skillad på dem, du kan läsa mer på deras hemsida. Den billiga funkar bra men de dyrare är väldigt mycket mer utvecklade och funkar på alla sätt bättre.

mvh C
Har funderingar på denna http://www.ctek.com/sv/consumer/mxs-4003.aspx

Har bara hört bra saker om ctek så blir troligtvis en sådan, hitta en för 649 på http://www.mc-online.se/shop/

/Mvh Marcus

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

Maffa skrev:Har funderingar på denna http://www.ctek.com/sv/consumer/mxs-4003.aspx

Har bara hört bra saker om ctek så blir troligtvis en sådan, hitta en för 649 på http://www.mc-online.se/shop/

/Mvh Marcus
Den där är senaste generationen. Bara att slå till! :)

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
Peter 75
Veteran
Namn: Peter Carvall
Kör: RS 2009
Kontakt:

Inlägg av Peter 75 »

Yamdan skrev:Jag kommer köpa någon av dessa men vill se vad Mountune presenterar på fredag först...

Sedan så får vi se om det blir en ny tripp till Autotech igen :)
Hej.

Vi har provat ett i Bänk i England idag, dock med större turbo än idag.Skall göra ett prov til i nästa vecka därefter skall vi testa i sverige med org turbo, vi håller även på med ett eget.
Inget test är officiellt ännu men det kommer.

Tänkte passa på att uppdatera lite.
Jag bromsade 432HP på driven för några veckor sedan : )

Mvh
Peter

Yamdan
Veteran
Namn: Daniel Palmqvist
Kör: Focus RS 2010

Inlägg av Yamdan »

Peter 75 skrev:Hej.

Vi har provat ett i Bänk i England idag, dock med större turbo än idag.Skall göra ett prov til i nästa vecka därefter skall vi testa i sverige med org turbo, vi håller även på med ett eget.
Inget test är officiellt ännu men det kommer.

Tänkte passa på att uppdatera lite.
Jag bromsade 432HP på driven för några veckor sedan : )

Mvh
Peter
Så jäkla coolt!
Ni e grymma.....

Vill du avslöja ifall det är värt att satsa på et insug eller inte? :cool:

rubank
Veteran
Namn: Anders S
Kör: Focus RS

Inlägg av rubank »

låter intressant, är ju helt klart med på inköpslistan om det visar sig vara stabilt och bra.

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske

Inlägg av Mullis »

Håller med Lange på den laddaren, Maffa...

Har den själv och mycket nöjd, kan till och med starta med den om man har kopplat in den på batteriet, har jag upptäckt...
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

Focus RS
Legend
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

Lite mer info om insuget från Mountune...
Bild

Bild

Bild

The highly-skilled engineers at Mountune identified an obvious performance and aesthetical improvement to all I5 engine’s through the creation of a cast inlet plenum.

Extensive CAD and CFD work allowed an improvement to be made - particularly around the port entrance to each inlet as well as to increase the volume of the plenum itself to a more appropriate size for the 2.5-litre engine.

The inlet comes supplied with the required hardware for installation; fitting takes less than 30-minutes on a Focus RS and approx 90-minutes on a Focus ST (due to the need to remove the standard induction assembly).

Substantial performance gains can be expected on all I5 engines - some example graphs can be seen here showing the typical improvement to a Mountune Focus RS MP350, and also a Mountune Focus ST MP260. ( We will add graphs from our own conversions as soon as testing is completed)

Output improvements will vary on non-Mountune upgraded vehicles dependent on specification of tune, calibration and boost level being run.

Due in stock mid-November, placing a pre-order secures one of these highly sort after plenums with the intial stock being allocated on a first-come, first-served basis.

Användarvisningsbild
mAbZ
Veteran
Namn: Martin B.
Kör: Megane RS 330 Cup

Inlägg av mAbZ »

Lite svårt att se, men Sitech/Pumaspeed verkar ge större ökning inom mindre intervall
och har en ordentlig dipp (här JS400 paket, bhp på hjulen)
Bild

Focus RS skrev:Lite mer info om insuget från Mountune...
Bild
Megane RS 330 Cup

Skriv svar