Termostat

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
nikodemus2
Erfaren
Namn: Niclas F
Kör: Mondeo

Termostat

Inlägg av nikodemus2 »

Hej! Temperaturen har svårt att komma upp till normalt i min Focus 06:a så jag tänkte byta den. Men när jag söker på de stora reservdels firmorna verkar det inte finnas där. Finns det bara Ford original till dessa??
Mvh Niclas

Svennas
Veteran
Namn: Danne S
Kör: Kuga PHEV

Inlägg av Svennas »

nikodemus2 skrev:Hej! Temperaturen har svårt att komma upp till normalt i min Focus 06:a så jag tänkte byta den. Men när jag söker på de stora reservdels firmorna verkar det inte finnas där. Finns det bara Ford original till dessa??
Mvh Niclas
På de första årsmodellerna är konstruktionen sådan att tempmätarens visare står 2-3 gånger visarens bredd till vänster om mittläget vid lägre utetemperaturer. Känns det igen eller är visaren lägre?

nikodemus2
Erfaren

Inlägg av nikodemus2 »

Alltså den kommer upp i rätt temperatur så småning om men när det är -20 så tar det nästan 2 mil även fast jag har haft motorvärmare. Jag har även en Mondeo 02:a men den blir varm på 3km utan motorvärmare.

krekrulle

Inlägg av krekrulle »

Jag har exakt samma problem med min C-max -07. Jag tycker tempmätaren beter sig som om termostatet behöver bytas ( tempmätaren går ner när man vrider på högsta värme). Hoppas på svar från någon kunnig:starter:

nikodemus2
Erfaren

Inlägg av nikodemus2 »

Det råder ingen tvivel om att termostaten behöver bytas. Men min fråga var om det inte finns termostater hos"piratfirmorna"? Jag blev lite förvånad för termostaterna brukar ju annars höra till vanliga pirat delar. Men man får väl masa sig ner till Ford då.

krekrulle

Inlägg av krekrulle »

Ja det verkar så, jag har också letat utan framgång. Jag hittar till min Mondeo men inte till C-max:en. Kan det kanske ha att göra med att det är en flexifuel, är din bil det?

n-gatan
Veteran
Namn: Patrik Häggström
Kör: mondeo

Inlägg av n-gatan »

Alltså , ja vet inte , men jag har för mig att det är ett mindre xxxxxxx att byta termostaten på dessa . klart intresant tråd då jag har misstankar på att min är på g så att säga

,Kollade på meca , där finns den till min bil i alla fall 07 flexi . endast 1097 kr ,,,,,,,

Svennas
Veteran
Namn: Danne S
Kör: Kuga PHEV

Inlägg av Svennas »

nikodemus2 skrev:Det råder ingen tvivel om att termostaten behöver bytas. Men min fråga var om det inte finns termostater hos"piratfirmorna"? Jag blev lite förvånad för termostaterna brukar ju annars höra till vanliga pirat delar. Men man får väl masa sig ner till Ford då.
Har du en 1,6 (100hkr) så sitter det en konventionell termostat innanför termostathuset.

Har du en 1,6VCT (115hk) har du en elektriskt styrd termostat som är lite speciell. Kanske därför den inte går att hitta hos andra än Ford.

Har du en 1,8 eller 2.0 så sitter en konventionell termostat integrerad i termostathuset. (Termostathus och termostat är en enhet.)

nikodemus2
Erfaren

Inlägg av nikodemus2 »

Är det någon som har en bild på vart den sitter eller spränskiss eller nåt. Tacksam för all hjälp jag kan få inför bytet.
Mvh Niclas

svda
Nybörjare
Namn: Sven D
Kör: Focus 1,8 FFV

Inlägg av svda »

nikodemus2 skrev:Är det någon som har en bild på vart den sitter eller spränskiss eller nåt. Tacksam för all hjälp jag kan få inför bytet.
Mvh Niclas
Jag har precis samma problem med min Focus -06. Det var kanske en batch termostater blev dåliga. Termostaten är svår att lokalisera, men jag tror att jag hittat den under insugningsgrenröret till vänster på blocket framifrån sett. Insugningsröret (i plast) måste bort för att komma åt. Frågan är hur. Hittar inga skruvar.

svda
Nybörjare

Inlägg av svda »

Inte så mycket jhälp, men ganska kul tråd, eller vad sägs om:

"Jag hade också en liknande situation med diesel, min Mercedes i början efter ett par dagar senare, ofta inte vill röka på morgonen"

http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=se

svda
Nybörjare

Inlägg av svda »

Beskrivningen nedan gäller Mondeo med i princip samma motor vad jag förstår.

http://www.fordwiki.co.uk/index.php?tit ... eplacement

Här en mer utförlig textvariant:

http://www.fordwiki.co.uk/index.php?tit ... oldid=3552

Kollade på min Focus och det bör gå att fixa efter att ha tagit loss höger strålkastare även på denna, men enkelt är det inte.

Finns det någon som testat detta?

svda
Nybörjare

Inlägg av svda »

Var inne på Fordverkstad. De tror inte att det är något fel. På dessa bilar tar det tid innan tempmätaren visar normal temperatur.

En skillnad mot många andra bilar är att mätaren börjar röra sig först då temperaturen överstiger 60C. På min Volvo startar mätaren vid ca 30 C. Ett byte skulle kosta 2200 kr, men de tror som sagt inte att det gör någon skillnad. Volvo har f.ö. rationaliserat bort mätaren på senare årsmodeller. Ett skäl är att dagens oljor anses så bra att de smörjer tillfredsställande även vid relativt låga temperaturer.

krabba
Nybörjare
Namn: Kristoffer Sundström
Kör: Ford Focus 1.8 FFV

Inlägg av krabba »

Fick du någon rätsida gällande den låga motortemperaturen svda?
Köpte precis en Focus 1,8 FFV som andrabil till familjen och det som slog mig var också den "låga" motortempen. Mätarnålen når inte högre än c:a 1/4 av mätaren och när jag kopplar upp mig via OBD2 så visar temperaturen max 70gr. (Detta efter lång motorvägskörning c:a 10mil, sedan stadskörning till bostaden.)

wissel
Veteran
Namn: Freddie Wisselgren
Kör: XC 90 2,5 T

Inlägg av wissel »

svda skrev:Var inne på Fordverkstad. De tror inte att det är något fel. På dessa bilar tar det tid innan tempmätaren visar normal temperatur.

En skillnad mot många andra bilar är att mätaren börjar röra sig först då temperaturen överstiger 60C. På min Volvo startar mätaren vid ca 30 C. Ett byte skulle kosta 2200 kr, men de tror som sagt inte att det gör någon skillnad. Volvo har f.ö. rationaliserat bort mätaren på senare årsmodeller. Ett skäl är att dagens oljor anses så bra att de smörjer tillfredsställande även vid relativt låga temperaturer.
Hej Sven. Syns här åxå. ;-) Min dotters Focus 1,8 Flex visar runt 60-65 grader på mätaren. Rackarns att Ford kör med helt Termostathus vid byten....har du åtgärdat något eller låter du det vara ?
Den ger värme verkar det som, så kan mätaren vara "lat" ?
Freddie
Min dotters bil:
Ford Focus 2006. Kombi
18800 mil. 1,8. Bensin/Etanol
Manuell Låda.

Skriv svar