Justering av handbroms Mondeo -01

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
olof
Nybörjare
Namn: Olof Lindqvist
Kör: Mondeo -01 Kombi

Justering av handbroms Mondeo -01

Inlägg av olof »

Hej

Jag ska byta mina bromsok bak på bilen och sitter och funderar på den automatiska justeringen som sitter i handbromsspaken.

Vad jag förstår så ska man släppa en spärr och dra tillbaka vajern, men var sitter spärren måste jag in under bilen eller går det att släppa spärren in ne någonstans?

Sen en fråga till SKA man byta bromsvätska eller BÖR man göra det vid bromsoks byte?

Mvh Olof

dajo
Veteran
Namn: Daniel Jönsson
Kör: Mondeo

Inlägg av dajo »

olof skrev:Hej

Jag ska byta mina bromsok bak på bilen och sitter och funderar på den automatiska justeringen som sitter i handbromsspaken.

Vad jag förstår så ska man släppa en spärr och dra tillbaka vajern, men var sitter spärren måste jag in under bilen eller går det att släppa spärren in ne någonstans?

Sen en fråga till SKA man byta bromsvätska eller BÖR man göra det vid bromsoks byte?

Mvh Olof

Man byter bromsvätska var 2-3 år.
Är det dags så är ju bormsoksbyte ett utmärkt tillfälle att byta då man ändå måste lufta systemet.
Kör: Mondeo HGV 2.0 -06

olof
Nybörjare

Bromsok utbytta.

Inlägg av olof »

Bytte ok bak igår kväll inga större problem med själva bytet.
Efter byte av bromsvätska samt luftning så tar bromsarna längre ner på bromspedalen.
Jag kan inte heller pumpa upp tryck i bromsarna som man brukar kunna gör när det behövs luftas.
Hand bromsen tar i stort sett ingenting förrens på sista två hacken.

Vad har blivit tokigt har jag missat någonting en justering eller vad har hänt?

Mvh Olof

olof
Nybörjare

Inlägg av olof »

Finns det ingen med ett förslag?

Jag har läst igenom dom gamla trådarna som finns men inte hittat något nytt att testa:confused:

Finns det en justering i själva handbromsspaken med?

Mvh Olof

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Man får skruva loss mittkonsolen, då kommer man åt att "resetta" justeringen. Det är en metallpigg som fjädern som styr självjusteringen stoppar mot, den piggen kan man böja lite för att ändra grundläget också.

Jag tyckte Mondeon var halvsvår att lufta bak när jag bytte ok, det funkade inte bra med att trycksätta behållaren som jag brukar göra.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

olof
Nybörjare

Inlägg av olof »

therealpinto skrev:Man får skruva loss mittkonsolen, då kommer man åt att "resetta" justeringen. Det är en metallpigg som fjädern som styr självjusteringen stoppar mot, den piggen kan man böja lite för att ändra grundläget också.

Jag tyckte Mondeon var halvsvår att lufta bak när jag bytte ok, det funkade inte bra med att trycksätta behållaren som jag brukar göra.

/Gustaf

Jag hade en kompis som bromsade medans jag luftade så det borde inte vara problemet men jag får väl testa igen med luftningen.

Det känns lite som om rörelsen på kolven är för stor, att den behöver så lång sträcka på sig att nå fram.

Jag ska plocka ner mittkonsolen, får skaffa mig en verkstads handbok först.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det kan vara en bra idé att se till att kolven ligger nära belägget/skivan i "viloläge", dvs att du inte behöver justera ut kolven med parkeringsbromsen.

För att få ut luften fick jag köra manuellt, dvs en person som sätter tryck på systemet med bromspedalen, sedan lossa luftnippeln...och vi körde rätt länge.

/Gustaf

olof
Nybörjare

Inlägg av olof »

therealpinto skrev:Det kan vara en bra idé att se till att kolven ligger nära belägget/skivan i "viloläge", dvs att du inte behöver justera ut kolven med parkeringsbromsen.

För att få ut luften fick jag köra manuellt, dvs en person som sätter tryck på systemet med bromspedalen, sedan lossa luftnippeln...och vi körde rätt länge.

/Gustaf

Hur gör jag för att justera kolven så den ligger nära skivan?
Trodde att det ordnade sig automatiskt när man bromsade eller drog i handbromsen.

Hade en kompis som bromsade/trycksatte medans jag luftade och det kommer bara vätska kan det finnas luftfickor i systemet tror du?

//Olof

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Man får skruva ut kolven manuellt, som man gör när man skruvar in, eller så tar man en polygrip och drar ut p-bromsarmen på oket.

Det kan finnas luftfickor, men har man kört igenom typ en halvliter bromsvätska är det knappast luft kvar i ledningarna. Man kan också behöva knacka på oket för att få ut det sista.

/Gustaf

F.d Z3
Veteran
Namn: Mats Landh
Kör: Mondeo hgv 2,0 -98

Inlägg av F.d Z3 »

Tjuvar expertisen i tråden.
Therealpinto: Du nämner längre upp i tråden att man ska lossa mittkonsollen för att komma åt justeringen. Har du lust att berätta var jag hittar skruvarna som håller konsollen?
Piggen du pratar om, kan du utveckla det lite mer, Hur göra?
Sitter nämligen i sitsen att jag ska få spaken att bli lite mer effektiv, oken bytta (se min tråd om extra fjäder till handbroms)
Tack för hjälp!

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Konsollen sitter med 4-5 skruvar. En på varje sida i framkant, man får dra loss panelerna på "kardantunneln" där man har fötterna. En skruv under askkoppen, och en eller två i förvaringsfacket. Man får lossa kablarna till cigarettändaren också.

Piggen är en metallvinkel, kanske 2-3 cm lång i bakkant av spaken. Man ser att en av fjädrarna som drar i vajersegmentet tar stöd mot den, det är svårt att beskriva utan bilder...men hyfsat självklart när man ser det. Böj den försiktigt med en polygrip.

/Gustaf

F.d Z3
Veteran

Inlägg av F.d Z3 »

Tacksamt!
Panelerna som man drar loss sitter med såna plastclips antar jag som dörrpaneler o likn brukar sitta med?

Ska nog hitta plåtbiten/hur göra när jag väl fått upp konsollen. Det borde räcka med din info till och med för mig. Toppen!

F.d Z3
Veteran

Inlägg av F.d Z3 »

Hittade denna. Kanske hjälper någon som ska ta bort mittkonsollen. http://fordwiki.co.uk/index.php?title=Center_Console_Removal

Skriv svar