RS 09 med elektronikproblem!
-
Frikk
- Erfaren
- Namn: Rikard Fridell
- Kör: Focus Rs 09
RS 09 med elektronikproblem!
Jag köpte en grön 09:a i Oktober. Nu har jag problem med luftmassemätaren. Den har varit på Ford 2 gånger. De har bytt ut givaren och nollat ut felkoderna 2 gånger. Nu har det dykt upp en 3:e gång. Någon som har koll. Givetvis kommer jag nu reklamera bilen för ja e less på att bilen står på verkstad mer än ja har den att ratta. Men e det vanligt fel? Min har gått 4 4oo mil!
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
Har faktiskt aldrig hört talas om det och mig ringer rätt måga när de vill har råd om problem med RS.
Vad är det för givare de byter ut? Är det hela LuftMasseMätaren eller är det något annat? Är det 100% rent i slangar och luftfilterbox innan LMM? Gillar du att köra fort (över 200)? har du den nya eller gamla plastbiten framför luftintaget till luftfilterboxen? Exakt vad för felkoder får de fram?
mvh C
Vad är det för givare de byter ut? Är det hela LuftMasseMätaren eller är det något annat? Är det 100% rent i slangar och luftfilterbox innan LMM? Gillar du att köra fort (över 200)? har du den nya eller gamla plastbiten framför luftintaget till luftfilterboxen? Exakt vad för felkoder får de fram?
mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
Frikk
- Erfaren
Jag vet bara att de bytte luftmassemätaren och så sa dem att det saknades en liten bricka? Sen ja köpte bilen har det max gått i 170 ett par gånger. Det har ju varit vinterC skrev:Har faktiskt aldrig hört talas om det och mig ringer rätt måga när de vill har råd om problem med RS.
mvh C
-
Yamdan
- Veteran
- Namn: Daniel Palmqvist
- Kör: Focus RS 2010
Jag tror jag har läst om något liknande på RS klubbvns forum i UK. Ska se ifall jag hittar det igenFrikk skrev:Jag vet bara att de bytte luftmassemätaren och så sa dem att det saknades en liten bricka? Sen ja köpte bilen har det max gått i 170 ett par gånger. Det har ju varit vinter. Ingen aning vad felkoderna heter och ja har inte vågat skruva något själv på bilen. Men som jag ser det har Ford misslyckats med problemet 3 gånger redan. Kanske ska tillägga att Oljetämpmätaren dör och oljetrycksmätaren går bara ner till 4,5 bar ( vilket ja tror beror på att oljetempen visar 0). Lite tråkigt när man köper en bil man gillar och så blir det bara skit!
I vilket fall som så be de lägga in den senaste mjukvaran...!!
-
Frikk
- Erfaren
Ja mjukvaran kan de inte ha gjort något åt.Läste något om tankvolym och att de gjort en miss på de första bilarna. Jag får aldrig i mer än 48 liter när mätaren e i botten. Och det kan ju inte stämma då det e 62 l tank? Men vi får se vad som händer nu. Vill ju behålla bilen. Men att den står på verkstaden 1 gång i månaden e inte acceptabelt.Yamdan skrev:Jag tror jag har läst om något liknande på RS klubbvns forum i UK. Ska se ifall jag hittar det igen
I vilket fall som så be de lägga in den senaste mjukvaran...!!
Vet inte om det beror på att den gått som referensbil på Ford som det e massa knas :P
-
Yamdan
- Veteran
- Namn: Daniel Palmqvist
- Kör: Focus RS 2010
Framför allt så gör senaste mjukvaran att bilen verkligen ger de där 300hk som de ska...Frikk skrev:Ja mjukvaran kan de inte ha gjort något åt.Läste något om tankvolym och att de gjort en miss på de första bilarna. Jag får aldrig i mer än 48 liter när mätaren e i botten. Och det kan ju inte stämma då det e 62 l tank? Men vi får se vad som händer nu. Vill ju behålla bilen. Men att den står på verkstaden 1 gång i månaden e inte acceptabelt.
Vet inte om det beror på att den gått som referensbil på Ford som det e massa knas :P
-
Frikk
- Erfaren
Om ja ska vara ärlig så tror ja att min bil levererar 300++. När ja skulle få lampan åtgärdad på Bilia i Nyk ville de inte ta i bilen för att de påstod att den va trimmad? Så det blev så illa att ja fick åka till ÅF som sålt bilen för att få det åtgärdat. Och eftersom det bara e Ford Sverige som ägt bilen innan mig verkar det lite mysko! Och ja åker ju ifrån tamifan alltYamdan skrev:Framför allt så gör senaste mjukvaran att bilen verkligen ger de där 300hk som de ska...
-
sengstr
- Veteran
- Namn: Stefan Engström
- Kör: Ford Focus RS -10
- Kontakt:
Kankse är dags att åka och uppgradera till den senaste programvaran alltsåFrikk skrev:Om ja ska vara ärlig så tror ja att min bil levererar 300++. När ja skulle få lampan åtgärdad på Bilia i Nyk ville de inte ta i bilen för att de påstod att den va trimmad? Så det blev så illa att ja fick åka till ÅF som sålt bilen för att få det åtgärdat. Och eftersom det bara e Ford Sverige som ägt bilen innan mig verkar det lite mysko! Och ja åker ju ifrån tamifan allt.
-
Frikk
- Erfaren
Tänkte bara ja skulle dela med mig av vad som händer med min RS. Fick besked i förra veckan att det var Katén som brunnit denna gång och att de skulle byta den. Men för mig låter det konstigt att det skulle ta 3 veckor att byta en katalysator? Men men. Ja hoppas snart det blir ordning på min "baby" så den får komma hem
. 4 veckor utan bil är för lång tid :/. Någon som vet något om mjukvaru uppdateringarna? Det borde väl en Ford Åf göra automatiskt?
- mAbZ
- Veteran
- Namn: Martin B.
- Kör: Megane RS 330 Cup
Nej, uppdateringarna får man inte automatiskt.
Försök att pumpa mer när det slår ifrån första gången.
Gör du så och det är det fortfarande samma skillnad så kan det vara fel på givaren i bränsletanken.
Den hade bytts på min och nu får jag in 55 liter när mätaren står på absolut noll.
Det finns alltså minst 7 liter kvar när bilen påstår sig ha helt tom tank.
Det ska tydligen vara en Ford feature och inget att göra åt, tyvärr.
Jo, tanken är 62 liter men att du får in 14 liter mindre är lite för konstigt.Frikk skrev:Läste något om tankvolym och att de gjort en miss på de första bilarna. Jag får aldrig i mer än 48 liter när mätaren e i botten. Och det kan ju inte stämma då det e 62 l tank?
Försök att pumpa mer när det slår ifrån första gången.
Gör du så och det är det fortfarande samma skillnad så kan det vara fel på givaren i bränsletanken.
Den hade bytts på min och nu får jag in 55 liter när mätaren står på absolut noll.
Det finns alltså minst 7 liter kvar när bilen påstår sig ha helt tom tank.
Det ska tydligen vara en Ford feature och inget att göra åt, tyvärr.
Megane RS 330 Cup
- C
- Legend
Det stämmer att Ford medvetet valt att låta bilen tro att det bara är 55L tank i bilen fats den i själva verket är 62L lite drygt. (med tankrör fyllt) pröva att köra tills den hostar om ni vill bekräfta det. Det gjorde jag med en dunk i bagaget. De kommer inte att ändra på den inställningen i färddatorn inframtida uppdateringar utan de tycker att det ska vara så. Tycker själv att det är rätt skönt å veta att jag kommer 8 mil till efter den står på noll i datorn. Använder mig rätt ofta av ett par L extra utöver 55L när man bara ska till jobbet fram och tillbaka å inte hinner tanka för man e tidsoptimist. 
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
Frikk
- Erfaren
Grymma svar, men nu har bilen stått på verkstad i 5 veckor. Det dem klarat av att göra är att byta lamdan med. De får ingen styrsel på bilen och svaret ja fick på mejl ifrån verkstaden varC skrev:Det stämmer att Ford medvetet valt att låta bilen tro att det bara är 55L tank i bilen fats den i själva verket är 62L lite drygt. (med tankrör fyllt) pröva att köra tills den hostar om ni vill bekräfta det. Det gjorde jag med en dunk i bagaget. De kommer inte att ändra på den inställningen i färddatorn inframtida uppdateringar utan de tycker att det ska vara så. Tycker själv att det är rätt skönt å veta att jag kommer 8 mil till efter den står på noll i datorn. Använder mig rätt ofta av ett par L extra utöver 55L när man bara ska till jobbet fram och tillbaka å inte hinner tanka för man e tidsoptimist.
"Vi har bytt katalysator pga dålig effekt (därför lampan lyser nu)
Vid kontroll visar sig även lambasond främre defekt och behöver bytas, denna finns ej i Sverige men är beställd sedan några dagar och är på väg hem."
Och en vecka senare kom detta
"Vi har bytt lambdasond men den vill inte reglera riktigt som den skall, har fått lite tips på kontroller från Ford som vi skall testa idag"
Efter ytterligare en vecka skickade ja ett mail och nu väntar dem på någon flying doktor?
Tar det verkligen 5 veckor att byta en lamda och en kat?
Känns inge bra alls det här. Får ja inte hävt köpet åker den ut med alla andra på blocket :P..
- C
- Legend
Den där flygande doctorn är värd att vänta på. Han e väldigt duktig på det han gör. Eftersom han kommer så vet varesig verkstaden eller support/hjälpcenter i göteborg hur man ska lösa problemen med din bil. För att få det riktigt gjort så rekomenderar jag dig att låta dem lösa detta på detta sätt, det går nog snabbast på det sättet oxå. Vill du lugna dig själv lite så begär lite snällt att få vara med när killen från FoMoCo kommer dig och få prata lite med honom. Man brukar bli lugnare då. 
Eftersom detta är ett garantijobb (?) så har du väl ersättningsbil från verkstaden iallafall? (jag vet att det suger men tänk på de 40kr/mil du sparar och lägg dem på RSen sedan när du fått tillbaka den)
Eftersom detta är ett garantijobb (?) så har du väl ersättningsbil från verkstaden iallafall? (jag vet att det suger men tänk på de 40kr/mil du sparar och lägg dem på RSen sedan när du fått tillbaka den)
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
rubank
- Veteran
- Namn: Anders S
- Kör: Focus RS
Du förstår väl att på en auktoriserad fordverkstad så gör man inte felsökningar på annat än det som står att man får göra med bilen va? allting skall följas av den rutin man har tagit fram, finns felet inte dokumenterat eller servicebrev från ford så kommer de med största sannolikhet inte hitta roten till det onda.
Vill du ha kvar bilen och framförallt ha den optimal så skall du vända dig till en firma som har lagt ned sina egna pengar på att förstå hur bilen är uppbyggd och hur man optimerar den. (läs Autotech...)
Vill du ha kvar bilen och framförallt ha den optimal så skall du vända dig till en firma som har lagt ned sina egna pengar på att förstå hur bilen är uppbyggd och hur man optimerar den. (läs Autotech...)