Rost på S-Max ~900 mil
-
randal
- Veteran
- Namn: Rickard Lindfors
- Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, S-max tdci 10
Rost på S-Max ~900 mil
Då var det dags. Efter drygt 5 månader och 900 mil har jag tre rostbubblor på höger bakdörr längst ner där plåten sticker ut. Det borde absolut finnas en skyddsfilm där samt på tröskel nedanför. Utöver de tre rostbubblorna är lacken blästrad. Detsamma gäller den andra bakdörren. Det kan tilläggas att jag aldrig kör på grusväg. Bilen är en S-Max business TDCI 163hk MPS uttagen 2010-10-22.
På KVD:s annonser kan man läsa att i stort sett samtliga s-max är omlackade. Inte så konstigt.
Jag undrar om någon annan har samma problem? Karossen är väl identisk med förra generationens s-max så det bör finnas flera här med samma problem.
Hur som helst så blir det ett besök på Ford nu på måndag morgon. Då ska de även få ta en koll på bulten som fäster förarstolen i golvet som är rostig!
Så... är det någon annan som känner igen problemet?
På KVD:s annonser kan man läsa att i stort sett samtliga s-max är omlackade. Inte så konstigt.
Jag undrar om någon annan har samma problem? Karossen är väl identisk med förra generationens s-max så det bör finnas flera här med samma problem.
Hur som helst så blir det ett besök på Ford nu på måndag morgon. Då ska de även få ta en koll på bulten som fäster förarstolen i golvet som är rostig!
Så... är det någon annan som känner igen problemet?
Garaget: garaget.org/randal
-
SK Racing
Jösses
Detta måste väl vara tillräckligt för att kunna reklamera bilen o låta köpet gå tillbaka?
För inte fan ska en bil börja rosta på fem månader, det gjorde inte ens japanbilarna när dom kom hit på 70-talet, o var det något dom kunde så var det ju o just rosta
Jag hoppas verkligen att detta löser sig för dig och att denna historia får ett gott slut.
Detta måste väl vara tillräckligt för att kunna reklamera bilen o låta köpet gå tillbaka?
För inte fan ska en bil börja rosta på fem månader, det gjorde inte ens japanbilarna när dom kom hit på 70-talet, o var det något dom kunde så var det ju o just rosta
Jag hoppas verkligen att detta löser sig för dig och att denna historia får ett gott slut.
-
randal
- Veteran
Försökte ta några kort men det är inte så lätt att få dem tydliga. På den första oskarpa bilden kan man se 3 rostbubblor. På den andra bilden kan man tydligt se hur blästrad lacken är efter endast 900 mil.
[ATTACH]33221[/ATTACH] [ATTACH]33222[/ATTACH]
Problemet är att karossen sticker ut så mycket framför de bakre hjulhusen och att det inte finns någon skyddsfilm för lacken. De främre stänkskydden gör inte mycket nytta så långt bak på bilen.
[ATTACH]33221[/ATTACH] [ATTACH]33222[/ATTACH]
Problemet är att karossen sticker ut så mycket framför de bakre hjulhusen och att det inte finns någon skyddsfilm för lacken. De främre stänkskydden gör inte mycket nytta så långt bak på bilen.
- Bilagor
-
-
-
randal
- Veteran
Jag är visst inte ensam. Hittade en artikel till om en stackare som har fått ett otroligt korkat svar från Ford: http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... nsvar-1624
Imorgon ska jag visa upp bilen på skadecenter. Får se vad de säger...
-
S-max
- Erfaren
- Namn: Robert L
- Kör: VW Passat Alltrack, Focus 1,6 Trend kombi -02
Vad sa Skadecenter?randal skrev:Jag är visst inte ensam. Hittade en artikel till om en stackare som har fått ett otroligt korkat svar från Ford: http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... nsvar-1624
/Robban
-
randal
- Veteran
Jag var på skadecenter idag. De tog kort och skickade till Ford för bedömning. Jag får troligtvis svar på torsdag eller fredag.
Riktigt tråkigt är det när man köper en bil för > 300 000 och den börjar rosta inom ett halvår
Riktigt tråkigt är det när man köper en bil för > 300 000 och den börjar rosta inom ett halvår
-
randal
- Veteran
Jag är nyfiken på hur det ser det ser ut efter några år och XXX antal mil. Har du någon bild du kan lägga upp?S-max skrev:Har precis likadant på min...
-
S-max
- Erfaren
- Namn: Robert L
- Kör: VW Passat Alltrack, Focus 1,6 Trend kombi -02
Ja, min är en 07:a som gått 8000mil... blästrad på bakdörrarna men ingen rost än.. Har ingen bild men kan fixa. Däremot har jag lackat om nederkant av framskärmarna eftersom stänkskydden nött bort lacken, inget som Ford stod för hellerrandal skrev:Jag är nyfiken på hur det ser det ser ut efter några år och XXX antal mil. Har du någon bild du kan lägga upp?
- ErikJ
- Legend
- Namn: Erik Johansson
- Kör: VolvoV70N o Fabia RS. Chevrolet impala 60
- Medlemsnummer: 249
- Kontakt:
riktigt dåligt att det inte satt på dörrarna redan från början? dom har ju varit med förrut ford med blästrade dörrar... är glad för min v70n snart 10år gammal och inte blästrad nånstans
Pallbocksräsern:Ford Sierra Cosworth RWD->Cossien
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk
-
SK Racing
Pappa är inne på sin tredje Skoda och ingen av dom har givetvis INTE rostat, ganska konstigt med tanke på att dom alla ligger under 130.000 klassen...randal skrev:
Så Ford är då alltså inte bättre än Skoda
Hoppas verkligen detta löser sig till det bättre för alla inblandade
-
randal
- Veteran
Synd på en trevlig bil i övrigt. Hur som helst är foton skickade till Ford för bedömning via skadecenter i tisdags.SK Racing skrev:Pappa är inne på sin tredje Skoda och ingen av dom har givetvis INTE rostat, ganska konstigt med tanke på att dom alla ligger under 130.000 klassen...
Så Ford är då alltså inte bättre än SkodaKan ju vara värt o tänka på vid bilbyte
Hoppas verkligen detta löser sig till det bättre för alla inblandade
Jag återkommer med mer information så snart jag hör något.
-
randal
- Veteran
Lite sent men måste ändå komplettera tråden. Min bil fick ingen goodwill och det gick inte på garantin så det blev till att ta fram lackstiftet. Så ny är bakdörrarna och trösklar bättrade. Tyvärr var det inte samma nyans på färgen i lackstiftet. Var dessutom på rekondfirma och monterade skyddsfilm för att få skudda hjälpligt.
Ser inte snyggt ut med nyanskillnaden men så får det bli.
Ser inte snyggt ut med nyanskillnaden men så får det bli.
-
randal
- Veteran
Vår andrabil, en Mondeo 01:a som har gått ca 16000 mil har inte ens 10% så många stenskott som vår S-max nu drygt 1000 mil.
Btw. Killen på rekondfirman suckade och sa att "Du skulle satt på skyddfilmen när bilen var ny". Jo tack... om jag hade förutspått det här så...
Btw. Killen på rekondfirman suckade och sa att "Du skulle satt på skyddfilmen när bilen var ny". Jo tack... om jag hade förutspått det här så...