Hjälp med byte huvudbromscylinder Scorpio.
-
essohasse
- Nybörjare
- Namn: Hasse Esso
- Kör: Scorpio 2.0 -94
Hjälp med byte huvudbromscylinder Scorpio.
Hej!
Jag skall byta huvudbromscylinder på en Scorpio -94.
På behållaren är två plaströr anslutna och jag har svårt att få ur dem.
På denna bild ser man rören borttagna, och på denna bild är de avklippta.
Någon som har erfarenhet av detta moment och kan tipsa?
Kanske jag skall lossa behållaren från cylindern (hur man nu gör det?) och sedan byta cylinder för att slippa lossa slangarna?
Tacksam för svar.
Jag skall byta huvudbromscylinder på en Scorpio -94.
På behållaren är två plaströr anslutna och jag har svårt att få ur dem.
På denna bild ser man rören borttagna, och på denna bild är de avklippta.
Någon som har erfarenhet av detta moment och kan tipsa?
Kanske jag skall lossa behållaren från cylindern (hur man nu gör det?) och sedan byta cylinder för att slippa lossa slangarna?
Tacksam för svar.
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
-
essohasse
- Nybörjare
Ja, det är en sprint rakt igenom som sticker ut på båda sidor. Det sitter ett öra på varje sida, ena sidan syns på mina länkade bilder.
Sprinten är ur, och behållaren avplockad. Den satt jävligt hårt.
Nu är problemet att få ner behållaren korrekt i den cylinder jag bytt till.
Provat med gummitätningarna på behållaren och försökt trycka ner alltihop - ingen chans.
Provat med gummitätningarna på plats i cylindern och försökt trycka ner behållaren på plats - går bättre men vill inte hoppa ner sista biten.
Känns fortfarande som det hade varit lättare att få upp behållaren och cylindern på arbetsbänken, men då är jag tillbaka på min första frågeställning: hur lossar man slangarna ur behållaren?
Sprinten är ur, och behållaren avplockad. Den satt jävligt hårt.
Nu är problemet att få ner behållaren korrekt i den cylinder jag bytt till.
Provat med gummitätningarna på behållaren och försökt trycka ner alltihop - ingen chans.
Provat med gummitätningarna på plats i cylindern och försökt trycka ner behållaren på plats - går bättre men vill inte hoppa ner sista biten.
Känns fortfarande som det hade varit lättare att få upp behållaren och cylindern på arbetsbänken, men då är jag tillbaka på min första frågeställning: hur lossar man slangarna ur behållaren?
-
essohasse
- Nybörjare
Fixat!
Jag plockade ur tätningarna, gjorde ren dem från bromsolja och torkade rent i bromscylindern. De sväller tydligen litet av bromsolja.
Efter ett tag när de dragit ihop sig igen monterades de tillbaka, smordes in med litet vanlig olja och då ploppade behållaren ner så snällt. Detta utfördes på plats och behållaren skiljdes aldrig från de anslutna slangarna. Avslutade med att slå i sprinten, skruvade fast cylindern och anslöt bromsrören.
(Det är svårare att få behållaren på plats när bromscylindern är monterad, behållaren tar i servot).
/Hasse
Jag plockade ur tätningarna, gjorde ren dem från bromsolja och torkade rent i bromscylindern. De sväller tydligen litet av bromsolja.
Efter ett tag när de dragit ihop sig igen monterades de tillbaka, smordes in med litet vanlig olja och då ploppade behållaren ner så snällt. Detta utfördes på plats och behållaren skiljdes aldrig från de anslutna slangarna. Avslutade med att slå i sprinten, skruvade fast cylindern och anslöt bromsrören.
(Det är svårare att få behållaren på plats när bromscylindern är monterad, behållaren tar i servot).
/Hasse