Ford Focus RS mk2 2009
-
Sedicivalvole
- Erfaren
- Namn: Rickard Heedman
- Kör: Focus RS -09
Mountune MP350
Nu har jag fått lite mer info. Ford Sverige har inte skrivit på papper med Mountune. Det finns i dagsläget
ingen Mountune-certifierad mekaniker i Sverige. Därför finns inte Sverige med på deras lista. Ford Sverige säger
att det är ok att beställa MP350, om Mountune vill sälja. Därav finns det i Etis. Ingen visste nu om/när Sverige blir certifierat.
Ställde fråga till Fordförsäkring/IF om uppgradering. Svaret: "Det är ingen skillnad i ersättning vid eventuell skada om du gör uppgraderingen hos en Auktoriserad verkstad för Ford.
Om du utför chippning hos icke Auktoriserad verkstad så ersätter vi inte eventuella maskinskador."
ingen Mountune-certifierad mekaniker i Sverige. Därför finns inte Sverige med på deras lista. Ford Sverige säger
att det är ok att beställa MP350, om Mountune vill sälja. Därav finns det i Etis. Ingen visste nu om/när Sverige blir certifierat.
Ställde fråga till Fordförsäkring/IF om uppgradering. Svaret: "Det är ingen skillnad i ersättning vid eventuell skada om du gör uppgraderingen hos en Auktoriserad verkstad för Ford.
Om du utför chippning hos icke Auktoriserad verkstad så ersätter vi inte eventuella maskinskador."
//Rickard
- MikaelST
- Veteran
- Namn: Mikael norén
- Kör: Focus mk3 1.5 st line, Tidigare:Focus RS Mk2
cossiejeppe skrev:har någon haft problem med ac i sin rs? vi var ute en sväng med bilarna igår och jag åkte bakom min bror som körde min rs o varje gång han gasa på så kom det vita rökmoln underifrån bilen, sedan när vi stannade så sa han att ac:n inte funkade o det stämde...
Har haft en spjällmotor som slutade fungera på passagerar sidan.
-
Sedicivalvole
- Erfaren
- Fredin
- Legend
- Namn: Daniel Fredin
- Kör: Otroligt snabbt
- Medlemsnummer: 59
Då jag åker renå blev jag intresserad nu. Vart har du läst detta? Aldrig sett/hört. Motorn har ingen kedja, men däremot kan kamxelhjulet skramla vid start har jag hört. Inredning, nja inte mer än vad Fordarna skrammlar.mAbZ skrev:Det där sista behövde du inte skriva, din...
Måste dock tillägga att min RS fyller snart 2 år och det känns ändå ganska tryggt att garantin går snart ut.
Speciellt om man jämför med ettåriga Megane RS som jag läst om på annat forum:
raserade växellådor (ettan eller femman som inte går i), rasslande kamkedja, gnisslande inredning...
Känns bra att jag inte köpt Renault iställettrots att den sägs vara 18 sek snabbare på Ringen (265 Trophy)
Jo den är snabbare, men inget som vi vanliga kan skilja på. Bilarna är så jäkla lika. Vill påstå att dom är exakt lika snabba på vilken bana som helst i sverige med samma chauför.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
*070-449 2884*
- mAbZ
- Veteran
- Namn: Martin B.
- Kör: Megane RS 330 Cup
Ok, kanske kamxelhjulet då.
Cup chassit är ganska likt ja, men upplevelsen i övrigt ligger långt, långt efter när det gäller
motorljudet, vridet (särskilt 2:an är klen), kvaliteten på stolarna (mjukare och sämre material)
och framför allt just växellådan!
Har läst om problemen bl.a. på ett utländskt racing forum, men även känt det själv på 2 fakbriksnya Megane.
Båda hade skap i växellådan vid snabbväxling - oacceptabelt i nya "sport" bilar. Men typiskt franskt?
Cup chassit är ganska likt ja, men upplevelsen i övrigt ligger långt, långt efter när det gäller
motorljudet, vridet (särskilt 2:an är klen), kvaliteten på stolarna (mjukare och sämre material)
Har läst om problemen bl.a. på ett utländskt racing forum, men även känt det själv på 2 fakbriksnya Megane.
Båda hade skap i växellådan vid snabbväxling - oacceptabelt i nya "sport" bilar. Men typiskt franskt?
Megane RS 330 Cup
- Fredin
- Legend
- Namn: Daniel Fredin
- Kör: Otroligt snabbt
- Medlemsnummer: 59
Ojdå. Jo vridet och framför allt ljudet saknar jag lite. Men den är ju inte nåt långsammare än Forden i acceleration. Har du provat 2 standard bilar mot varandra? Lådan tycker jag känns bättre i Renån, lite trögare och goare växellägen. Och styrning är mycket bättre känsla i renån. Dock bättre bakvagnsfäste i Forden. Och lika snabba på bana.mAbZ skrev:Ok, kanske kamxelhjulet då.
4x4 Cossie -90 Time Attack
*070-449 2884*
*070-449 2884*
- VolvoTurbo
- Veteran
- Namn: Peter M
- Kör: Focus RS MkII 2009 Blå
Fullt ös i trimstugan
SportAuto har nu lagt ut sin Supertest av Raeder Motorsports Focus RS,
dvs tuning på högsta tänkbara nivå.
dvs tuning på högsta tänkbara nivå.
- mAbZ
- Veteran
- Namn: Martin B.
- Kör: Megane RS 330 Cup
Akta för fabriksmuttrar, de är svaga och gängan försvinner som på bilden (vänster)
Jag har aldrig haft de löst sittande, det är jag säker på.

Uploaded with ImageShack.us
Jag har aldrig haft de löst sittande, det är jag säker på.

Uploaded with ImageShack.us
Megane RS 330 Cup
-
Sedicivalvole
- Erfaren
Svar: NejColding skrev:Grabbar!
Är den här tråden 293 sidor fel eller? Jag som en dag tänkt skaffa en mk2 till samlingen hehe..
Detta är tråden där man hittar allt om Focus RS MKII. Både positivt och negativt.
Mina upplevelser är mycket bra. Lite fel som åtgärdats på garanti.
Tack till alla som håller tråden vid liv med all info vi behöver.
//Rickard
-
Sedicivalvole
- Erfaren
Däck
Vad kör ni med för däck?
Jag köpte Pirelli P-Zero nu. Corsa fanns inte i rätt storlek som assymetriskt till bak.
Kan det funka med Corsa ifram å P-Zero ibak?
Jag tycker det är stor skillnad mellan P-Zero och orginaldäcken. Kan köra med ESP off och det är som Continentaldäcken med ESP on.
Visst kan det vara jag som lärt mig hantera bilen bättre nu. Men upplever bilen mer stabil, bra drag ur kurvor utan hjulspinn.
Bakänden är inte lika benägen att sticka ut, vilket ibland är tråkigt men ofta skönt. Inga större bekymmer när det är blött heller, något mer understyrd bara.
Men det är väl inte så konstigt.
Mer synpunker på däck är intressant, även R-däck.
Jag köpte Pirelli P-Zero nu. Corsa fanns inte i rätt storlek som assymetriskt till bak.
Kan det funka med Corsa ifram å P-Zero ibak?
Jag tycker det är stor skillnad mellan P-Zero och orginaldäcken. Kan köra med ESP off och det är som Continentaldäcken med ESP on.
Visst kan det vara jag som lärt mig hantera bilen bättre nu. Men upplever bilen mer stabil, bra drag ur kurvor utan hjulspinn.
Bakänden är inte lika benägen att sticka ut, vilket ibland är tråkigt men ofta skönt. Inga större bekymmer när det är blött heller, något mer understyrd bara.
Men det är väl inte så konstigt.
Mer synpunker på däck är intressant, även R-däck.
//Rickard
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
Man får försöka komma ihåg hur org däcken var när de var nya i en jämförelse med andra sulor. Gjorde en sådan tankevurpa förut när jag gick från en RS med 2mm kvar på ett par conti sport contact 5 och våran bil som då hade 100 mil gamla/nya org däck. Fan va mycket mer grepp vi hade i våran bil tänkte jag då. Sedan slog det mig att det kanske var däcken, ringde upp ägaren och fråga om dem å ja, det var bara 2mm kvar fram. Inte så konstigt Mao. Ibland tänker jag inte efter. Hehe.
(nu säger jag inte att p zero är skit, de e bra däck, men vår rs500 spinner inte på ettan i en korsning på rull om solen ligger på asfalten och däcken e varma.)
(nu säger jag inte att p zero är skit, de e bra däck, men vår rs500 spinner inte på ettan i en korsning på rull om solen ligger på asfalten och däcken e varma.)
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
Dhermansson
- Erfaren
- Namn: David Hermansson
- Kör: Ford Focus RS MKII
Jag kör med Toyo R888 och är grymt nöjd med dom. Greppet på torr asfalt är enormt, och det är näst intill omöjligt att få hjulspinn, om du inte våldar med kopplingen på stillastående då. Sen får man ju tänka efter när man kör på vått underlag. Jag och polaren var ute och testade häromdagen när det hade regnat ett tag. Låg på 4an i 90km/h och körde igenom en mycket lätt ansamling vatten på vägen, hjulspinn så fort man börjar gasa.