ECU reset

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Användarvisningsbild
Chris1967
Erfaren
Namn: Chris
Kör: Ford Mondeo ST220 EST

ECU reset

Inlägg av Chris1967 »

Tjo på er!
Har hämtat ut bilen från verkstaden med ny koppling och ett leende på läpparna, fast plånboken gråter.

De har kopplat ifrån batteriet, så ECU:n blev nollställd. Detta var inga problem, då jag återställde fönsteröppning och klocka, navi och annat ganska lätt.

1. Däremot när jag skulle backa, så lät det inte helt normalt som förrut.
Ett kort pip, sedan ett ihållande lågt dovare pipljud, som verkar tala om att något är fel. Räcker det att koppla loss enheten ett par timmar och se om det hjälper tro? Någon som har nån erfarenhet om detta?

2. Sedan verkar värmen fått spelet, men AC fungerar som den ska och samma med "Auto inställningen". Men sätter jag 21-22C på displayen så är det ap-varmt tills jag kommer på motorvägen, så sjunker den. Ställer jag ner den på 18C så tar det en stund så blir det kallt. Den verkar inte fungera som den gjorde innan, utan det kommer full värme oavsett vad jag ställer in, när jag startat och kör iväg med bilen(kall eller varm). Man får göra stora utslag(I grader) för att det ska hända något verkar det som. Tilläggas bör att jag hade lite bubblande ljud när jag startade bilen innan verkstadsbesöket, och nu fick jag fylla på en hel del kylarvätska. Nivån är nu konstant efter 20 mils körning, och det bubblade ljudet är borta. Så jag antar att luften gått ur där.

3. Att nollställa ECU:n ska göra(bl.a.) att datorn lär sig körsätt osv. (Verkstaden har provkört bilen, så den har blivit körd innan). Har läst mig till att det kan ta allt från ett par timmar till en vecka. När jag kör nu på låg växel i konstant krypfart, så tycker jag den rycker lite vid gaspådrag och -släpp. Ju högre växel ju mindre märker man det såklart. Är detta ECU relaterat tro?

Hare gott!
//C
Lita aldrig på en blå banan.
http://www.garaget.org/?car=269013

Tags:

Användarvisningsbild
Chris1967
Erfaren

Inlägg av Chris1967 »

Uppdatering
Har kört en "Self Diagnostic test" på AC.n och inga felmeddelanden kommer upp.
Så jag gissar att det är luft i systemet, men verkar vara sabla tjurigt att få ut..

Svennas
Veteran
Namn: Danne S
Kör: Kuga PHEV

Inlägg av Svennas »

Chris1967 skrev:Tjo på er!
Har hämtat ut bilen från verkstaden med ny koppling och ett leende på läpparna, fast plånboken gråter.

De har kopplat ifrån batteriet, så ECU:n blev nollställd. Detta var inga problem, då jag återställde fönsteröppning och klocka, navi och annat ganska lätt.

1. Däremot när jag skulle backa, så lät det inte helt normalt som förrut.
Ett kort pip, sedan ett ihållande lågt dovare pipljud, som verkar tala om att något är fel. Räcker det att koppla loss enheten ett par timmar och se om det hjälper tro? Någon som har nån erfarenhet om detta?

2. Sedan verkar värmen fått spelet, men AC fungerar som den ska och samma med "Auto inställningen". Men sätter jag 21-22C på displayen så är det ap-varmt tills jag kommer på motorvägen, så sjunker den. Ställer jag ner den på 18C så tar det en stund så blir det kallt. Den verkar inte fungera som den gjorde innan, utan det kommer full värme oavsett vad jag ställer in, när jag startat och kör iväg med bilen(kall eller varm). Man får göra stora utslag(I grader) för att det ska hända något verkar det som. Tilläggas bör att jag hade lite bubblande ljud när jag startade bilen innan verkstadsbesöket, och nu fick jag fylla på en hel del kylarvätska. Nivån är nu konstant efter 20 mils körning, och det bubblade ljudet är borta. Så jag antar att luften gått ur där.

3. Att nollställa ECU:n ska göra(bl.a.) att datorn lär sig körsätt osv. (Verkstaden har provkört bilen, så den har blivit körd innan). Har läst mig till att det kan ta allt från ett par timmar till en vecka. När jag kör nu på låg växel i konstant krypfart, så tycker jag den rycker lite vid gaspådrag och -släpp. Ju högre växel ju mindre märker man det såklart. Är detta ECU relaterat tro?

Hare gott!
//C
1. Testa att lyssna nära varje sensor. det brukar höras ett knäppande ljud om de är ok. Alternativt kan man lägga fingertoppen lätt på och känna om det vibrerar.

2. Kolla om det är damm i sensorn som sitter ner till höger om ratten. Dett är som ett litet galler där. Sensorn innehåller bl.a en liten fläkt och med åren kan det bli ganska mycket damm där som stör sensorn. Cykelpump fungerar bra för rengöring om du inte har tryckluft.

3. På de gamla bilarna var det upp till 50 mil innan KAM tabellerna var fyllda har jag för mig. Har dock inte läst nåt om de nyare men tror inte att det är så jlångt idag.

Användarvisningsbild
Chris1967
Erfaren

Inlägg av Chris1967 »

Hej Svennas och stort tack för så utförligt svar!

1. Ska kolla, men märkligt att de slutar fungera när man hämtat dem på verkstaden..:-s

2. Ska kika igenom sensorn och blåsa rent där.

3. Har läst att det kan ta upp till en vecka, men ingen säker källa. Den går fint nu alltså, men har varit lite pytteryckig från låga varv jämn fart, och sen ska man gasa på lite te.x..

Skriv svar