Motor- och växellådsoljebyte på Scorpio 2.9 automat -89??

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Bushido
Nybörjare
Inlägg: 16
Blev medlem: tor dec 08, 2011 2:07 pm
Namn: Anton Lundahl
Kör: Ford Scorpio Ghia 2.9 automat.
Ort: Lund

Motor- och växellådsoljebyte på Scorpio 2.9 automat -89??

Inlägg av Bushido »

Hej allihop, Anton heter jag och är ny i församlingen:)
Köpte mig helt nyligen en Ford Scorpio Ghia med 2,9 l v6:a och automatlåda, och nu tänkte jag att pärlan (hon är faktiskt ovanligt fin för sin ålder, även om småfix såklart finns) skulle få sig en rejäl service innan hon ska ut på vägarna på allvar. Planen var väl rent spontant att byta olja i motor och växellåda, rätta till småfelen (bland annat läckande avgasrör) och annat diverse småpill, men hur jag än googlar och letar blir jag inte riktigt klok på vad det är för oljor jag ska ha. Har hittat diverse specs på olika fordsidor, men när man sen försöker hitta den föreskrivna oljan tar det stopp. Verkar ju inte finnas någon som säljer rätt typ av olja i det här landet, vare sig biltema, swedol eller någon annan har rätt klassificering. Vad kör ni i era bilar? Några tips om var man hittar rätt olja till ett billigt pris? Värt att nämna är att jag köpte bilen billigt för att ha något att pendla med i vinter och inte vill lägga ner några enorma summor på att bara serva den.

Sen har jag även hört att det är lite komplicerat att byta växellådsoljan på den här typen av bilar, att det inte ska finnas någon lämplig urtappningsplugg eller påfyllningsdito. Stämmer detta? Måste jag plocka av tråget på lådan för att få ur den gamla oljan, och var skickar jag isåfall i den nya? Tacksam för all hjälp jag kan få:)

Mvh Anton.

Tags:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

När det gäller motorn så hade jag kört med en SAE 15/40 Mineral, en 20 liters dunk på typ Lantmännen brukar gå på ca 700 kr.

När det gäller lådan så är ju lite osäker, men en ATF Dextron 3 har jag för mig att det ska vara, o jo det är sumpen du får plocka ner i samband med bytet, en bra idé är att byta silen i sumpen,(Ford hade nått kitt innan) den blir täppt o åker då in i lådan o resten kan vi ju gissa oss till.

Även ATF oljan handlas på dunk för att få till någorlunda vettigt pris.

Bakaxeloljan kör jag med en Hypoid 80/90, men där finns ingen avtappningsplugg, så att suga ut oljan är lämpligt.

Bushido
Nybörjare
Inlägg: 16
Blev medlem: tor dec 08, 2011 2:07 pm
Namn: Anton Lundahl
Kör: Ford Scorpio Ghia 2.9 automat.
Ort: Lund

Inlägg av Bushido »

SK Racing skrev:När det gäller motorn så hade jag kört med en SAE 15/40 Mineral, en 20 liters dunk på typ Lantmännen brukar gå på ca 700 kr.

När det gäller lådan så är ju lite osäker, men en ATF Dextron 3 har jag för mig att det ska vara, o jo det är sumpen du får plocka ner i samband med bytet, en bra idé är att byta silen i sumpen,(Ford hade nått kitt innan) den blir täppt o åker då in i lådan o resten kan vi ju gissa oss till.

Även ATF oljan handlas på dunk för att få till någorlunda vettigt pris.

Bakaxeloljan kör jag med en Hypoid 80/90, men där finns ingen avtappningsplugg, så att suga ut oljan är lämpligt.
Tack för svaret!

Ok, varför just en mineralolja? Grejen är att jag läste på en brittisk sida att man skulle ha en 5w30 olja av grad h eller högre samt en viss klassificering som jag inte lyckats hitta, men det kanske inte är så noga att jag måste stirra mig blind på klassificeringen? Jag har gammal hederlig syntetolja (5w40) hemma, skulle det funka tror du?

Förstår! Hur fyller man på den nya oljan då, genom oljestickhålet? :confused:

Tackar så mycket för tips och råd :)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag är av den gammla(fosil) skolan och är av den uppfattningen att allt utom F1 motorer som varvar 20k rpm och maskiner som sitter på sådana ställen som räknas till extrema och att man då har i labratorium skräddasytt en olja till just den maskinen.

Till en Ottomotor som arbetar i ett så brett register av värme/belastning som en fordonsmotor gör så hävdar jag att en bra mineralolja gör sig bäst, därmed inte sagt att jag har rätt.

Jag kör med en 20/50 på sommaren och en 15/40 på vintern i dom bruksbilar jag haft genom åren.

När det gäller klassningen på oljan enligt samtida böcker så kan jag konstatera att alla(finns säkert något undantag) nya oljor som säljs idag överskrider dom gammla klassningarna, många oljor som beskrivs i 30-40 åriga manualer, finns helt enkelt inte kvar idag.

Dom automatlådor jag bytt olja på så har påfyllnings/nivåplugg saknats o det har då blivit genom oljesticksröret, tänk bara på o köra igenom dom olika stegen i lådan så den fylls upp överallt innan du kollar nivån på stickan.

Bushido
Nybörjare
Inlägg: 16
Blev medlem: tor dec 08, 2011 2:07 pm
Namn: Anton Lundahl
Kör: Ford Scorpio Ghia 2.9 automat.
Ort: Lund

Inlägg av Bushido »

SK Racing skrev:Jag är av den gammla(fosil) skolan och är av den uppfattningen att allt utom F1 motorer som varvar 20k rpm och maskiner som sitter på sådana ställen som räknas till extrema och att man då har i labratorium skräddasytt en olja till just den maskinen.

Till en Ottomotor som arbetar i ett så brett register av värme/belastning som en fordonsmotor gör så hävdar jag att en bra mineralolja gör sig bäst, därmed inte sagt att jag har rätt.

Jag kör med en 20/50 på sommaren och en 15/40 på vintern i dom bruksbilar jag haft genom åren.

När det gäller klassningen på oljan enligt samtida böcker så kan jag konstatera att alla(finns säkert något undantag) nya oljor som säljs idag överskrider dom gammla klassningarna, många oljor som beskrivs i 30-40 åriga manualer, finns helt enkelt inte kvar idag.

Dom automatlådor jag bytt olja på så har påfyllnings/nivåplugg saknats o det har då blivit genom oljesticksröret, tänk bara på o köra igenom dom olika stegen i lådan så den fylls upp överallt innan du kollar nivån på stickan.
Jag förstår. Jag har fått för mig att helsyntet är the way to go, med tanke på att den sägs smörja lika bra som mineralolja fast att den gör så oavsett oljetemperatur... Fast jag kan ha fått helt galet för mig?

Ok. Jag hittade min info på en ford scorpio databas i storbritannien:
http://www.fordscorpio.co.uk/engdata12v.htm
http://www.fordscorpio.co.uk/a4lde.htm

Hittar ingen av de föreskrivna oljorna i svenska handeln. Det närmsta jag kommit är följande:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... ife-36913/
Och så kanske någon av dessa till lådan:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... p-G-36985/
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... lja-36831/
Men som sagt, ingen av dem överenstämmer ju med klassificeringarna till 100%...

Tack för tipset, ska göra så! Tar man då av tråget, växlar hela vägen upp och ned genom lådan ett par gånger, sätter tillbaka tråget, fyller på oljan, växlar upp och ned ett par gånger igen och sen är det klart om nivån är den rätta, eller måste jag fylla på olja på varje växel?

Tack för hjälpen:)
Mvh Anton.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Ja alltså det här med smörjning, eller Tribologi som den heter på fackspråk, försökte jag sätta mig in i för några årsedan, men det blev bara mer o mer koko ju mer jag läste om det.

Olja med syntetiska tillsatser är ju tillsatta för att ge oljan specifika spjutspets egenskaper vid extrema användningsområden, eller för att maximera bytesintervallerna för att spara pengar innom industrin ex-vis.

Att i en förbränningsmotor eftersträva långa bytesintervaller med en så pass många saker som förorena oljan får ju jag till att det är bara dumt.

Du ska alltså INTE köra lådan tom på olja utan tråg, utan jag menade att du vid påfyllningen ska gå igenom dom olika lägena för att fylla upp lådan, det finns till varje låda rek ang detta men jag har så sällan hållt på med aut-lådor så jag har inga specer på det, utan har vid varje tillfällen kollat upp respektive lådas rekomendationer.

JPStromberg
Veteran
Inlägg: 552
Blev medlem: tor sep 17, 2009 7:56 pm
Namn: Jan-Peter Strömberg
Kör: Scorpio 2.9 Ghia 90b, Ford Orion 86, Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85:a, Ford Escort 4x4 Cosworth
Ort: Stockholm

Inlägg av JPStromberg »

Hej
Egentligen kan man inte få ut all olja ur en automat om man inte spolar ur den med olja eller plockar ner lådan för att tömma ur momentomvandlaren. Det finns firmor som med hjälp av automatens oljekylningsrör kan spola runt automatlådans olja med ny olja och på det sättet lyckas byta all olja i automaten. Annars är alternativet plocka ur lådan för att tömma den på olja helt. Påfyllning körs bästa genom oljestick hålet för automaten. Håller också med Mats när det gäller mineraloljan kör själv en Scorpio Ghia V6 och tycker motorn låter och känns bättre med en riktig bra mineralolja. Dessutom så blir det då minst ett olje byte varje år. Denna bil var utrustad med automat, men den krånglade och läckte olja så jag och sonen byggde om den till en manuell bil istället.

Jan-Peter

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Absolut så kan man ju lossa ett rör för att få ut oljan, nämde inte det då bilar med några år på nacken så brukar ju div kopplingar rosta ihop fullständigt o inte lämpa sig för demontering.

En utav mina fordpolare gjorde så när han skulle byta olja i sin servostyrning, fungerade perfekt.

En sak jag kom på är ju att det är ju lämpligt att du om du har möjlighet när sumpen ändå är nere, att du helt sonika svetsar dit en avtappningsplugg, som underlätta framtida oljebyten, du bör/skall byta olja regelbundet på din lilla låda.

Har du en gammal oljesump till hands så skär ut den avtappningspluggen plus lite plåt, o svetsa in i aut-sumpen.

Bushido
Nybörjare
Inlägg: 16
Blev medlem: tor dec 08, 2011 2:07 pm
Namn: Anton Lundahl
Kör: Ford Scorpio Ghia 2.9 automat.
Ort: Lund

Inlägg av Bushido »

Tack för infon grabbar!

Var iväg och handlade olja igår, det blev biltema, mineralolja (10w30 dock, eftersom det var den viskositeten som stod angiven i de manualer och de fordspecifika sidor jag lyckats hitta) och dextron III till lådan:)

Däremot stötte jag direkt på patrull när jag skulle byta motoroljan idag, oiljepluggen sitter som berget... misstänker att den var så smått runddragen redan från början då hylsan knappt greppade alls innan den drog runt, och nu är den ganska så hyfsat rund... Jag har provat det mesta, värma runt pluggen och en isbit på pluggen, knacka på en mindre hylsa (funkade väldigt dåligt, fick inte på den ordentligt), polygrip (jag har starka nypor, men pluggen rör sig inte en millimeter...) och mutterknack (fick hylsan att greppa, men pluggen rörde sig inte trots hammareffekten). Inget funkar... Överväger att svetsa på ett plattjärn på bulten och dra för kung och fostervatten, men det känns omständigt... Några tips?

Oljetråget till lådan sitter ganska välåtkomligt, så förhoppningsvis mindre strul där. Däremot har jag blivit lite förvirrad angående själva tömningen... Hur får man ut största möjliga mängd olja ur lådan utan att spola lådan via oljekylet och sådär? Jag vill alltså skruva av tråget, hälla ut största möjliga mängd olja, skruva tillbaka tråget och fylla på den nya oljan via stickröret. Något speciellt att tänka på? Själv funderar jag på det där med att växla igenom lådans alla lägen innan man kollar nivån slutgiltigt. Jag hade inte tänkt köra igång motorn med tråget av och köra lådan tom på olja genom alla dess lägen, men kan det vara en idé att skruva av tråget och växla igenom lådan avstängd en gång innan man skruvar tillbaka tråget? Eller man kanske inte vinner något på det alls?

Mvh Anton.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Ja oljepluggar kan sitta så in i helve.., jag har inte dragit sönder någon sump ännu men jag har ju kompisar som gjort det...

Ta en stor, mycket stor mutter o smäll på skruven, svetsa sen så mycket du vågar, typ nära smältgränsen för sumpen, går du inte bort skruven då, ja då sitter den...

Ny plugg kostar några tior på Ford, innan typ 11 kr med packning.

Att dra igenomväxellägena med avstängd motor gör ingen skillnad, gör som du skrev, ner med sumpen o nöj dig med det, vill du så kan du ju byta olja igen efter en kortare körtid, då blir ju oljan bytt ordentligt.

Bushido
Nybörjare
Inlägg: 16
Blev medlem: tor dec 08, 2011 2:07 pm
Namn: Anton Lundahl
Kör: Ford Scorpio Ghia 2.9 automat.
Ort: Lund

Inlägg av Bushido »

SK Racing skrev:Ja oljepluggar kan sitta så in i helve.., jag har inte dragit sönder någon sump ännu men jag har ju kompisar som gjort det...

Ta en stor, mycket stor mutter o smäll på skruven, svetsa sen så mycket du vågar, typ nära smältgränsen för sumpen, går du inte bort skruven då, ja då sitter den...

Ny plugg kostar några tior på Ford, innan typ 11 kr med packning.

Att dra igenomväxellägena med avstängd motor gör ingen skillnad, gör som du skrev, ner med sumpen o nöj dig med det, vill du så kan du ju byta olja igen efter en kortare körtid, då blir ju oljan bytt ordentligt.
Bra tips, ska se om jag inte kan knacka dit en rejäl mutter och svetsa fast!

Ja, om man bara kunde få loss den befintliga så...:rolleyes: :D

Förstår, ska göra så! Har du någon aning om hur mycket olja som går i vid ett sånt här snabbyte? Köpte 8 liter då jag tänkte att man ju ändå inte kan få ut allt utan att spola lådan, det borde väl räcka till det första bytet åtminstone?

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Ja 8 liter bör ju räcka för ett första byte, själv när jag tömde ATF-olja sist så blev det väl en sisådär 40-60 liter :)

Var på en lastmaskin förvisso :D

Bushido
Nybörjare
Inlägg: 16
Blev medlem: tor dec 08, 2011 2:07 pm
Namn: Anton Lundahl
Kör: Ford Scorpio Ghia 2.9 automat.
Ort: Lund

Inlägg av Bushido »

SK Racing skrev:Ja 8 liter bör ju räcka för ett första byte, själv när jag tömde ATF-olja sist så blev det väl en sisådär 40-60 liter :)

Var på en lastmaskin förvisso :D
Isch, vill knappt ens tänka på vad en sån service kostar:eek: Jag som tyckte att det var illa nog att mina biltemaoiljor kostade nära tusenlappen:D

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Det är ju beroende på volymen, köper man i 200 L fat så blir det ju ett helt annat literpris än vad ockerfirmorna tar för oljan i hyllorna.

Går man även in o köper ett antal 20 L dunkar så blir ju priset lite annorlunda, men visst billigt är det ju inte o serva en traktor.

Till nyare Valtra så kostar ett filterkitt ca 8000 och ska du in på firma så kan den fakturan hamna på en 20-25000 vid en sk 1000 timmarsservice.

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ljusdal

Inlägg av fordmaffian »

Gutt att denna tråden hade kommit upp, pärlan är också i väntans tider om ett komplett oljebyte nu när mätaren precis slagit över 500000 :woohoo: med orginal motor och automat, men de som gett mig lite huvud bry är att jag hittar inga filter till automat lådan över huvud taget :confused: vart fanken får man tag i de?? obs! detta är en -96a
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Skriv svar