Fiesta ST150 tråden

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
Användarvisningsbild
Colding
Veteran
Namn: Rasmus Christensen
Kör: Golf GL mk1, BMW 2002 Touring
Medlemsnummer: 245

Inlägg av Colding »

Kviborg skrev:
En annan fundering, är det skadligt för en bil att stå helt strömlös i ca 3 månader? Kan det bli någon låsning på nåt system eller nåt? Någon som har koll?

Mvh Robban
Tjena Robban!

Min Focus RS från 03 med nyköpt originalbatteri står hela vintrarna på strömlöst. Slänger ur batteriet och låter det sitta i en underhållsladdare. Lämnar dock självklart bilen olåst och sådär, nyckeln brukar förövrigt sitta i..
BMW 2002 Touring '72
VW Golf GLS '83

Kviborg
Erfaren
Namn: Robert Kviborg
Kör: Fiesta St150

Inlägg av Kviborg »

Colding skrev:Tjena Robban!

Min Focus RS från 03 med nyköpt originalbatteri står hela vintrarna på strömlöst. Slänger ur batteriet och låter det sitta i en underhållsladdare. Lämnar dock självklart bilen olåst och sådär, nyckeln brukar förövrigt sitta i..
Hej,

Då är det lugnt med strömlöst då! Men jag undrar vad du menar med "lämnar självklart bilen olåst och sådär". Min står i ett flerbilsgarage så det är inte aktuellt för mig.

Någon aning om problemet som jag beskrev i min första fråga?

Tack för svaret!

/Robban

Kviborg
Erfaren

Inlägg av Kviborg »

Kviborg skrev:Hallå,

Va nere och skruvad lite igår. Tog av spjällhuset och gjorde rent den invändigt. Jag har länge haft väldigt orolig tomgång och googlade fram att smuts i sojällhuset var den sannolika boven. Det gick väldigt lätt och det var rejält med skit i spjällhuset.

Monterade tillbaka spjällhuset och vips var tomgången super stabil på ca 900rpm.
Men när jag provade att vara upp motorn och sedan snabbt släppa gasen så stannar den liksom till på ca 1500rpm i någon sekund eller två för att sedan lägga sig på tomgångsvarv.

Vad kan detta bero på? Det ska tilläggas att bilen är avställd och stått utan ström i ca en månad? Kan det vara så att ecu´n måste ställa in sig igen? Alternativt justera in sig nu när det kanske flödar bättre i spjällhuset?

Kan jag som har extremt lite mekvana ha gjort nåt fel typ dragit åt bultarna till spjällhuset för löst/hårt?
Jag tror inte att jag gjorde någon klantgrej för det va faktiskt skit lätt att göra?

Vad tror ni?

En annan fundering, är det skadligt för en bil att stå helt strömlös i ca 3 månader? Kan det bli någon låsning på nåt system eller nåt? Någon som har koll?

Mvh Robban
Svarar på min fråga själv.
Självklart så var det min mekaniska inkompetens som var boven i dramat :banghead: Jag hade i min iver dragit fast det fyra bultarna som håller spjällhuset på plats mot insuget med ska vi säga väldigt olika kraft. Så motorn drog in tjuvluft. Gjorde om allt men nu så drog jag bara ett varv åt gången på varje mutter(lite tålamod var det ända som behövdes). Startade upp och varvet sjönk som en sten ner till tomgång när jag släppte av på gasen:)

Vad vill jag säga med det här? Jo livet är hårt som total amtör hobby skruvare men skam den som ger sig!

Kviborg
Erfaren

Inlägg av Kviborg »

Tänkte kolla med er som har kört bana. När det gäller bromsbelägg, räcker det att byta fram till ett värre belägg och köra med original bak?

Mvh Robban

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Namn: Johan
Kör: Audi A4 Ts -07
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

Hur skulle man annars lära sig? :) / en som gjort många
//Johan

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

Beror på hur hårt du tänkt satsa :) har åkt bana med standard grejer och det har funkat sålänge man inte nitar bromsarna i sista stund utan släpper av i god tid, gott om kyltid på rakorna med.
//Johan

Kviborg
Erfaren

Inlägg av Kviborg »

Papillon skrev:Beror på hur hårt du tänkt satsa :) har åkt bana med standard grejer och det har funkat sålänge man inte nitar bromsarna i sista stund utan släpper av i god tid, gott om kyltid på rakorna med.
Det blir ju mitt första försök så jag får väl ta det lugnt :wheelchai

Men då kör jag med orignal bak, de har bara gått 800 mil så känns ju rätt onödigt att byta.

Kan ju bli ett bra kvitto på att man börjar köra hårt att beläggen bak smälter, då är man redo!

Kviborg
Erfaren

Inlägg av Kviborg »

:racesmileNu har jag gått all in på pumaspeeds hemsida och köpt följande:

Goodridge Hose Kit St150 & Mk6 (with R/ Discs)
Zero Sixty ST 280mm Performance Grooved Discs
Mintex M1144 ST150 & ST170 Front Brake Pads
Powerflex Fiesta Mk6 lower Engine stabilizer kit
Milltek Sport ST150 EVO SPORT CATALIST
Denso Iridium High Power Spark Plugs Duratec-HE
RED Magnecor Plug Leads Fiesta ST150 (Red 8.5mm)

Ska bli jävligt kul att få på det på bilen inom snar framtid.

Nu är det bara att borra ner huvet och jobba över tills det blöder för att få in slantar till r-däck, chip, vätskor och monteringskostnaden.:av-26:

rcmike
Erfaren
Namn: Mikael Gemrud
Kör: Ford Focus ST -04

Inlägg av rcmike »

Kviborg skrev::racesmileNu har jag gått all in på pumaspeeds hemsida och köpt följande:

Goodridge Hose Kit St150 & Mk6 (with R/ Discs)
Zero Sixty ST 280mm Performance Grooved Discs
Mintex M1144 ST150 & ST170 Front Brake Pads
Powerflex Fiesta Mk6 lower Engine stabilizer kit
Milltek Sport ST150 EVO SPORT CATALIST
Denso Iridium High Power Spark Plugs Duratec-HE
RED Magnecor Plug Leads Fiesta ST150 (Red 8.5mm)

Ska bli jävligt kul att få på det på bilen inom snar framtid.

Nu är det bara att borra ner huvet och jobba över tills det blöder för att få in slantar till r-däck, chip, vätskor och monteringskostnaden.:av-26:
bra satsat ! skall själv satsa på ett par bättre belägg fram snart. monterade idag powerflex nedre motorfäste, känns att motorn sitter lite tajtare nu , men problemen med att få i trean i vissa lägen kvarstår !

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

Trevlig shopping där :) funderar på att ev uppgradera till 300mm skivor och mondeo ok nån gång i framtiden, verkar vara en bolt on installation också.

Det blir inga jobbiga vibrationer med powerflexen?
//Johan

Kviborg
Erfaren

Inlägg av Kviborg »

Papillon skrev:Trevlig shopping där :) funderar på att ev uppgradera till 300mm skivor och mondeo ok nån gång i framtiden, verkar vara en bolt on installation också.

Man tackar! Var sugen på 300mm kittet jag med men så bestämde jag mig att köra på 15" och då får det inte plats har jag läst.

Nu håller jag på att jaga däck. Det lutar åt toyo r1r ett semi r-däck. Kommer nog att passa mig bäst då jag har tänkt att bara köra på ett sett däck under en säsong. Blir ju första gången jag kommer att köra bana det här året och då ska jag kanske inte åka på ett rent r-däck som jag inte kan hantera.
Bra pris med tyckte jag, 195-50 går på ca 850 styck.

rcmike
Erfaren
Namn: Mikael Gemrud
Kör: Ford Focus ST -04

Inlägg av rcmike »

Papillon skrev:Trevlig shopping där :) funderar på att ev uppgradera till 300mm skivor och mondeo ok nån gång i framtiden, verkar vara en bolt on installation också.

nej, inga som helst vibrationer. läste nånstans att materialet som powerflex använder absorberar vibrationer mycket bättre än gummi , så även om de är hårdare så fortplantas nog inte vibrationerna ändå. är sugen på att byta till powerflex i resten av bilen + whiteline krängninghämmare bak. skulle nog tajta upp bilen !

Kviborg
Erfaren

Inlägg av Kviborg »

Hej,

Skulle behöva hjälp med att hitta en oljeplugg med oljetempgivare? Någon som vet var den kan finnas att köpa?

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

Ta med din plugg till en hydralfirma så kan de knåpa ihop en åt dig alternativt borra och gänga orginalet.
//Johan

Kviborg
Erfaren

Inlägg av Kviborg »

Kviborg skrev:Hej,

Skulle behöva hjälp med att hitta en oljeplugg med oljetempgivare? Någon som vet var den kan finnas att köpa?
Hittade på ebay så jag omformulerar frågan. Någon som vet vad det är för storlek på gängan?

Skriv svar