Mondeo=osäljbar?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Användarvisningsbild
Beppe6
Erfaren
Namn: Bengt Alexandersson
Kör: Ford Mondeo ST200 kombi

Mondeo=osäljbar?

Inlägg av Beppe6 »

Oj visste inte jag köpt på mig en iskall bil....Dålig sittställning och stor bensintörst gjort jag börjat spana på andra bilar men märker då fort min bil är ISKALL!!! Och de ST200 man ser på blocket tycks osäljbara också?
Min med 6 ägare, 16200mil och välservad och påkostad tycks bara värd 10-15 tusen???
Tragiskt lägga ner stora pengar på en osäljbar bil....:banghead:

Vet ej "varför" Ford Mondeo är så iskall sälja?
Vet ni??

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

Beppe6 skrev:Oj visste inte jag köpt på mig en iskall bil....Dålig sittställning och stor bensintörst gjort jag börjat spana på andra bilar men märker då fort min bil är ISKALL!!! Och de ST200 man ser på blocket tycks osäljbara också?
Min med 6 ägare, 16200mil och välservad och påkostad tycks bara värd 10-15 tusen???

Vet ni??
behöver jag säga mer? ;)

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983

Inlägg av mondeo »

Beppe6 skrev:Oj visste inte jag köpt på mig en iskall bil....Dålig sittställning och stor bensintörst gjort jag börjat spana på andra bilar men märker då fort min bil är ISKALL!!! Och de ST200 man ser på blocket tycks osäljbara också?

Vet ni??
Dålig sittställning kan jag inte hålla med om, tycker man sitter ovanligt bra i dem. Finns ju justering av både ratt och säteshöjd för att man ska kunna finna en bra körställning. Bilar med stor bränsletörst går dock inte hem i dagens miljöbilsamhälle. ST200 är ju även en lite uddabil som få känner till.

Användarvisningsbild
Beppe6
Erfaren

Inlägg av Beppe6 »

Jomen mina recarostolar går ej tillräckligt lågt tycker jag samt ger dåligt stöd höger ben. Elstolen har stannat i lägsta läget enligt verkstan. Sen småkörningar fast man kör lungt verkar den ta bra bit över litern mil!!! Och trots 205hk så är den rätt slö och klen vid normal körning är den tydligen 12 ventilare en högvarvsmaskin som vaknar vid högre varv och då blir 24ventilare . Inget man har användning av vid normal körning bara slrplar soppa:O( ....Nä ej nöjd med bilen tyvär

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Mondeon är svårt att sälja främst för att det är en V6a.
Sen är det inte så många som vet vad en ST200 är och därför bryr dom sig inte heller att kolla närmare.
Det är en realtivt tung bil med en V6a och en lågt växlad låda = drar soppa!

Är bilen misskött (utseende mässigt) så är det inte många som vill ha den.
Jag fick sålt min väldigt fort pga att den var välskött, såg bra ut och jag berättade för han som köpte den vad som var fel och vad jag tyckte borde bytas (dock är ajg rätt petig).
Jag skulle ALDRIG köpa en ST om den var "risig".
Det är dock inte lätt att veta om man inte kan dessa bilar.

SGA (ST200) och SEA (170 Hk V6) använder sig av variabla insugsventiler.
Under ca 3500 Rpm är det en 12V för att få vridmomentet och över 3500 rpm är det en 24V för att få rappheten och toppeffekten.
/Keller

Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
Mr C
Veteran
Namn: Christoffer
Kör: Mondeo 3.0
Medlemsnummer: 179

Inlägg av Mr C »

Men ska du inte behålla den nu när du har lagt ned en massa pengar på den? Har du lagt ut den på annons?

Användarvisningsbild
vr00mfondel
Veteran
Namn: Jimmy Söderstjerna
Kör: Mustang Mach E
Medlemsnummer: 60

Inlägg av vr00mfondel »

En 10+ år gammal bil (som är en grundkonstruktion från början av 90-talet). Det har kommit två generationer nyare Mondeo, och en tredje är bara runt hörnet.
Så bränsletörstig så få vill ha det som enda/huvud-bil. Och vem väljer en kombi till andra/cruising/ban bilen?

Varför skulle den vara värd mer?
Sierra XR4i -84 | Scorpio Cosworth -93 | Mondeo V6 -98 | Fiesta ST -05 | Mondeo 2.0 -04 | Mondeo V6 -05 | Fiesta 1.4 -04 | Mondeo TDCi -07 | Mondeo TDCi -15 | Mustang V8 -15 | Mondeo TDCi -18 | Mustang Mach E AWD -21

Användarvisningsbild
Beppe6
Erfaren

Inlägg av Beppe6 »

De ST200 som finns på blocket ligger i 25-30 tusen ungefär men de tycks ej gå sälja är för höga priser!!!
Min välservad och påkostad men har rost på några ställen förra ägaren slipat och laggt blymönjefärg över ser ej bra ut rött mot blått men ingen allvarlig rost. Bilen bara gått 16200mil och 6 ägare . Men bilen stog stilla i 3 år och det har kostat mig pengar åtgärda. Jag sitter ILLA i bilen och den är törstig den som ger mig 16 tusen kr får ta den rakt av!!! Laggt ner över 30tusen på den redan.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Som vanligt gäller det bara att finna rätt köpare så kan man sälja precis allt... :)

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983

Inlägg av mondeo »

Beppe6 skrev:De ST200 som finns på blocket ligger i 25-30 tusen ungefär men de tycks ej gå sälja är för höga priser!!!
Min välservad och påkostad men har rost på några ställen förra ägaren slipat och laggt blymönjefärg över ser ej bra ut rött mot blått men ingen allvarlig rost. Bilen bara gått 16200mil och 6 ägare . Men bilen stog stilla i 3 år och det har kostat mig pengar åtgärda. Jag sitter ILLA i bilen och den är törstig den som ger mig 16 tusen kr får ta den rakt av!!! Laggt ner över 30tusen på den redan.
Jag hade behållit bilen tror att du kommer att vänja dig vid sittställningen. Det brukar ta ett tag innan man riktigt kan trivas i en nyinköpt bil, det är iallafall min uppfattning. Du måste lägga på så mycket pengar för att få nåt likvärdigt eller bättre. 16000 får man inte mycket till bil för idag.

Användarvisningsbild
Beppe6
Erfaren

Inlägg av Beppe6 »

Inget stöd höger ben och jävligt trångt ta sig i å ur bilen!!! Sen denna soppatörst!!! Kör lungt men i å för sig kortkörningar den verkar ta kanske 1,2-1,3 per mil trots jag ej gasar!!

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Om man kör lugnt och den ändå drar 1,2-1,3 liter per mil så skulle jag misstänka att något inte står helt rätt till.

Varför köpte du bilen om det som stör dig mest att den är trång? Om den inte funkade vid köp kunde du ju inte veta något om förbrukningen eller hur bra bilen går, men provsitta kunde du ju gjort...?
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

sen e det kanske inte så bra "marknadsföring" att bara klaga på allt du ogillar med bilen som t.ex hög förbrukning? blir inte lättare o sälja bilen då..

Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut

Inlägg av Lemon »

Kan byta rakt av mot en 945 turbo-97 :) 37000 mil.

Användarvisningsbild
Mr C
Veteran
Namn: Christoffer
Kör: Mondeo 3.0
Medlemsnummer: 179

Inlägg av Mr C »

Börja med att snygga till rostlagningarna, måla över grundfärgen. Sen kan du ju prova att sätta ut den på annons. Som Järnkaminen säger kanske något är fel på den, om den drar 1,2 + vid lugn småstadskörning.

Skriv svar