Hundgaller / Lastgaller

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active

Hundgaller / Lastgaller

Inlägg av Vispen74 »

Har precis köpt mig en Galaxy, nu undrar jag vad det finns för billiga men vettiga Hundgaller / Lastgaller till denna bil, passande årsmodell 2006 och framåt, MK3.

Vad har ni köpt? Original verkar bra, men så attans dyrt! Jag använder endast bilen som 5-sittsig.

Tags:

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Har till olika modeller använt både original som eftermarknadsbåde galler som grindar.
Men oftast har original varit tokdyra och dessutom i regel varit onödigt komplicerade att montera.

Jag rekommenderar iaf tex Jeppes lastgaller som iaf till Galaxy Mk I var busenkla att bara spänna fast. Tror inte ett sådant passa från den modellen annars har jag ett sådant,,,

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inlägg av Vispen74 »

Tackar!

Jeppes så finns dock Galaxy inte med, jag ska ringa och höra med dom. Det vore ju kanon om ditt galler, Peter H, skulle pass, även om det är föga troligt.

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Vänta nu,, det hund/lastgallret passar samtliga modeller av Galaxy/Sharan/Alhambra redan från 1996 till 2010 års modell då det är samma kaross mellan dessa.
Så då bör detta passa det jag har och är dessutom försett med genomgång för det tredje mittenbältet på mittenraden.

Rekommenderar vidare tex detta Jeppe galler som är betydligt enklare att montera än original ditot. Där med denna är snudd på löjligt enkelt som kläms på plats och dessutom mycket snyggt.

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inlägg av Vispen74 »

Peter H skrev:Vänta nu,, det hund/lastgallret passar samtliga modeller av Galaxy/Sharan/Alhambra redan från 1996 till 2010 års modell då det är samma kaross mellan dessa.
Så då bör detta passa det jag har och är dessutom försett med genomgång för det tredje mittenbältet på mittenraden.

Rekommenderar vidare tex detta Jeppe galler som är betydligt enklare att montera än original ditot. Där med denna är snudd på löjligt enkelt som kläms på plats och dessutom mycket snyggt.

Så hojta bara till om intresse finns då vi inte längre har behov av denna och är i nyskick.

http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... post544601
Hmm, kan det passa tro? Här är originalgallret till MK3:
Hundgallersystem

Det ser dystert ut tycker jag. Jeppe hade inte, och kunde inte tillverka något heller, då efterfrågan enligt uppgift är obefintlig.

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo misstänkte det med och det var densamma med lastgaller till VW Caravelle (T4) som tex Jeppe bara tillverkade dessa och även ett antal till Galaxy mfl under viss tid.
Denna länkade bild till Galaxy Mk III passar inte alls då disignen som utformningen är helt annan än till MK I/II.

Det är så lastgaller till MkI/II som gäller då du ju har en 06:a som är en Mk II själv hade jag detta lastgaller i både en Galaxy 02:a som nuvarande Alhambra 04:a som är karossmässigt helt identisk med din. :)

Jerkson
Erfaren
Namn: B-O Carlsson
Kör: Mondeo

Inlägg av Jerkson »

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inlägg av Vispen74 »

Aha, jag var nog lite otydlig. Min är en årsmodell 2011, som jag luddigt uttryckte "2006 och framåt". Men MK3 kanske kom senare än 2006? Kan ha fått det fel.

Mim´s galler ser ju riktigt nice ut! Ska jaga pris!

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Okey rena missuppfattningar från min sida utgick lite för snabbt för att du hade en 06.a,, men visst Mk 3 lär ju kommit -11 då den blev som helt ny modell.
Men då förstår jag att det med så pass ny bil är lite värre med att hitta passande galler och det enda att finna sådant på är så tex denna MIM galler som med säljs iaf av vissa Ford återförsäljare.

Ser som sagt med bra ut även dessa MIM galler och där är visst halvmodell till denna modell och som med borde vara billigare än ett helt och lättmonterat verkar det med vara...

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inlägg av Vispen74 »

Jo, kollade MIM precis! De har två kalasprodukter:
Galler
samt
Avdelare
Dessa löser allt för oss, ska bara hitta en bra (läs billig) återförsäljare!

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Du ser det ser ut att lösa sig i ditt fall med ju,,, och visst hör dig runt för jag vet av egna erfarenheter gällande galler att det kan variera en del mellan olika återförsäljare.

Denna avdelare är med en smart detalj man med kan efterkomlettera om detta behov finns med sådan.

Återkom sedan gärna med för hoppnings vis slutrapport i ämnet.

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inlägg av Vispen74 »

Det blev MIMs produkter via Ford. Svindyrt, men de var de enda som kunde leverera lasgaller samt avdelare till Galaxy.

Hade man nöjt sig med lastgaller så verkar denna sida riktigt bra:
Trav All

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo vet med av egna erfarenheter på området at tdet svider rätt bra med originalprylar.
Men med så pass ny bil får man oftast ta den smällen då eftermarknaden behöver några år och även efterfrågan på prylarna som styr...

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inlägg av Vispen74 »

Så här blev det med galler från MIM samt bagagerumsmatta från ebay:
Bild

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Snyggt och stillfullt... Även om det kostade en slant, men vet av erfarenhet att man får igen en hel del av dom vid eventuell framtida försäljning.

Skriv svar