Tomgångs problem

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
AxxT
Nybörjare
Namn: Roy Perband
Kör: Mondeo ST220

Tomgångs problem

Inlägg av AxxT »

Ja, jag vet finns massor redan om detta.
Men har en enklare fråga, var köper man artnr 4461858?

Är det på Ford eller biltema... Vart?

Som tidigare har sagt. Tomgången kan lägga sig mellan 1200-3000 varv när jag kör. Speciellt när jag drar på, då kan den lägga sig på 2000-3000 när man frikopplar.
Stänger jag av bilen, och sätter på den så försvinner och kan köra normalt, även varven talen blir bättre efter en omstart..

Eller som ett tidigare inlägg:
Ibland när jag kör så fastnar varvtalet runt 2 - 3 tusen varv. släpper jag kopplingen sjunker varvtalet pga drivningen, men frikopplar jag igen stiger varvtalet till tidigare värde. Jag brukar starta om motorn då detta händer och det brukar lösa detta.

Fortfarance en slang som är boven?

Användarvisningsbild
Senti
Veteran
Namn: Braulio Torres
Kör: Ford Mondeo ST220

Inlägg av Senti »

AxxT skrev:Ja, jag vet finns massor redan om detta.
Men har en enklare fråga, var köper man artnr 4461858?

Är det på Ford eller biltema... Vart?

Som tidigare har sagt. Tomgången kan lägga sig mellan 1200-3000 varv när jag kör. Speciellt när jag drar på, då kan den lägga sig på 2000-3000 när man frikopplar.
Stänger jag av bilen, och sätter på den så försvinner och kan köra normalt, även varven talen blir bättre efter en omstart..

Eller som ett tidigare inlägg:
Ibland när jag kör så fastnar varvtalet runt 2 - 3 tusen varv. släpper jag kopplingen sjunker varvtalet pga drivningen, men frikopplar jag igen stiger varvtalet till tidigare värde. Jag brukar starta om motorn då detta händer och det brukar lösa detta.

Fortfarance en slang som är boven?
har du kollat om det inte är tomgångsventilen som spökar?har annars en splitterny tomgångsventil till en st220 liggandes här hemma om nu inte är en slang som är boven.

AxxT
Nybörjare

Inlägg av AxxT »

Ska kolla detta, nu till helgen.. Först kolla med startgas se om det finns någon tjuvluft, sen ska jag kolla tomgångsventilen, rengöra om det går.. Sen får vi se..

Men jag hör av mig till dig om det skulle vara den som krånglar!

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Låter som om just tomgångsmotorn (ventilen) står för dessa fenomen och är en god kandidat att kika närmare på.
Så väl som nämd vakumkoll på insugsidan...

AxxT
Nybörjare

Inlägg av AxxT »

har kört idag med bilen.. Och tomgången har inte alls krånglat.. Den går ner till 800varv, även när jag gasar på och sen frikopplar.. Skulle det vart slangen så skulle det väl inte sluta..
Det enda jag gjorde var att knackade lite lätt på tomgångsventilen igår kväll..
Så kanske är den som spökar.. jaja, får väl se till helgen, återkommer med resultatet..

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Vet at i vissa fall med kärvande tomgångsmotor kan man med få sådana sporadiska fenomen.
Men kolla av denna i alla fall så är den avklarad som trolig orsak iaf.

Användarvisningsbild
Senti
Veteran

Inlägg av Senti »

AxxT skrev:Ska kolla detta, nu till helgen.. Först kolla med startgas se om det finns någon tjuvluft, sen ska jag kolla tomgångsventilen, rengöra om det går.. Sen får vi se..

Men jag hör av mig till dig om det skulle vara den som krånglar!
ok.

Användarvisningsbild
V6-mannen
Veteran
Namn: Janne M
Kör: ST220

Inlägg av V6-mannen »

Vad är priset för tomgångsventilen?

Användarvisningsbild
Senti
Veteran

Inlägg av Senti »

V6-mannen skrev:Vad är priset för tomgångsventilen?
Har Skickat pm till dig, kolla din mailbox

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Runt 400:- för en bättre fungerande tomgångsventill denna motor hos dom flesta skrotar.

Skriv svar