Kvittrande rem
-
flygandeankan
- Nybörjare
- Namn: Anders Karlin
- Kör: Ford c-max -09
Kvittrande rem
Har precis köpt en c-max 1.8FFV -09 där remmen kvittrar i några minuter efter kallstart. Sedan försvinner ljudet mer och mer. Bilen har gått ca 7000mil.
Är det något jag borde åtgärda med det samma eller kan jag vänta typ 1år till det antagligen blir dags att byta olja mm.
Är det något jag borde åtgärda med det samma eller kan jag vänta typ 1år till det antagligen blir dags att byta olja mm.
-
Karjala
- Erfaren
- Namn: Timo Röyhkiö
- Kör: Fiesta ST och Focus RS Mk.2
Låter som att det skulle vara drivremmen till generatorn &/ AC. Det är väll inget akut direkt men ett år för att åtgärda det är lite väl långt. Det kommer inte bli bättre, och den kommer slira mer när det är blött och kallt. I värsta fall blir bilen stående utefter vägen för att batteriet inte fått laddning.
Rekommenderar att byta hyfsat snart.
Rekommenderar att byta hyfsat snart.
-
flygandeankan
- Nybörjare
- Namn: Anders Karlin
- Kör: Ford c-max -09
- Pida
- Veteran
- Namn: Peter Palmér
- Kör: Capri mkII, Granada Coupé 2.6
Jag fick en kvittrande rem på min Audi jag hade tidigare, slutade med att remmen gick av efter några mil, var remmen till generatorn, vattenpump och allt sånt där elände... Fick byta ett lagerhus oxå som hade gått sönder för att remmen dragit snett. Nu var ju inte detta en ford men jag lär aldrig mer fortsätta köra med en kvittrande rem igen hehe.
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Nu kan det vara med så att det är ett av dessa lager som med kan vara på gång som med kan ge ett kvittrande ljud.
Vanligen något löphjulslager som med demonterad drivrem är rätt lätt att konstatera om något känns konstigt.
Som i regel glappar och låter illa redan vid handrotation i sådana fall. Som oavsett märke både med ett skuret lager som brusten drivrem kan mer än väl ställa till det med dyra efter följder för ägaren...
Vanligen något löphjulslager som med demonterad drivrem är rätt lätt att konstatera om något känns konstigt.
Som i regel glappar och låter illa redan vid handrotation i sådana fall. Som oavsett märke både med ett skuret lager som brusten drivrem kan mer än väl ställa till det med dyra efter följder för ägaren...