Duratech V6 missljud identifiering

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
jgrnt
Nybörjare
Namn: Joakim Grahn
Kör: Ford Mondeo ST220

Duratech V6 missljud identifiering

Inlägg av jgrnt »

Hej,
är så att idag har jag fått ett tickande/knackande missljud från motorn. Vet inte om det varit där tidigare men om det har varit det så har jag inte märkt det förrän nu.

Skulle behöva hjälp med att identifiera vad det är som låter och vad som behövs göras samt om det fortfarande går att köra eller om jag ska slänga skiten i sjön?

Bifogar ett klipp av ljudet;

http://www.youtube.com/watch?v=vzMucuRC1IU

Är mycket nojjig just nu och ganska orolig...

Tackar extremt för all hjälp jag kan få!

Bilen är en Ford Mondeo ST220 -04

/Jocke

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Jag skulle leta felet i ventilmekanismen, tickandet låter som för mycket spel nånstans och det kan innebära att den behöver kamaxelbyte att börja med om den är det minsta av en typisk Ford-motor med överliggande kamaxel(ar) - ska sägas att jag är inte hemma alls på Duratec-linjerna mer än att vissa är Mazda-utvecklade med olika grad av Ford-härstamning eller ej och rakfemman är kusin med Volvos. Har den här motorn hydraulisk ventiljustering kan det vara utslitet och då även ventilsätet (troligen då en avgasventil), men inte mer än det kan uppfattas av videon tycker jag det låter som att en vippa glappar. Detta är en gissning utifrån gamla motorljudminnen, bara. Men pyser det inte väl mycket? Kolla slangarna också, tycker jag.

I övrigt låter den som att den varit med ett tag, är det 15K+ mil? Ingen onormal oljeförbrukning, avgaspuffar vid start eller vid avdrag? Det skvallrar om brända ventiltätningar och/eller slitna ventilstyrningar, kan även vara dåliga kolvringar. Hörs något metalliskt klingande ljud som av en koskälla ungefär så kan det vara fara å färde i bottendelen (en lös kolvbult t ex) om det inte är misständningar som hörs.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut

Inlägg av Lemon »

Sådär låter dom...:) iaf dom jag lyssnat på samt haft...

stänger man huven så hörs det KNAPPT nånting...

I mina öron är det normalt... det verkar inte heller vara ngt som följer varvtalet...

silverwolf
Erfaren
Namn: joel frykelius
Kör: st220 04

Inlägg av silverwolf »

så här lät min
http://www.youtube.com/watch?v=fhqpn3kuG8U&feature=plcp

felet var alla 4 vevlager slut vilket resulterade i en annan motor men jag tycker inte din låter lika allvarligt så tror mer på nåt i toppen

jgrnt
Nybörjare

Inlägg av jgrnt »

Eller hur, det knackande ljudet försvinner nästan vid högre varv, alltså det följer inte med ljudmässigt.

Har ingen aning vad det höga pys/sugljudet är precis vid gaspåslag heller, samt att det symaskinstickande, vad jag antar är ventilljud, är fruktansvärt irriterande.

Den har inte varit med speciellt länge, klockar över på 12k mil ganska snart.

Har hört funderingar på trasig grenrörspackning som kan orsaka tickande och möjligtvis det pysljudet vid gaspådrag som kanske skapas av något övertryck eller liknande.

Antar att en novis som mej själv är meningslös att skicka på felsökning och att verkstad är den lättaste utvägen. Vad pengen kommer hamna på är dock det jag är rädd för :/

jgrnt
Nybörjare

Inlägg av jgrnt »

Kan också påpeka att jag tycker min soppaförbrukning har ökat om man jämför med vad jag hade tidigare. Snål körning under den endlingen jag gör kunde jag få ner förbrukningen runt 0.75 medans en ännu snålare körning nu har svårt att ens få ner förbrukningen under 0.85 på exakt samma sträcka. Vet inte om det kan ha någon betydelse.

rs2600
Veteran
Namn: Mats B
Kör: Mondeo 2.0 och Mondeo ST200 + div annat

Tickande

Inlägg av rs2600 »

Låter som tickande från ventiler. Eftersom dom har hydrauliska lyftare kan skit ha kommit in i någon lyftare vilket gör att den inte lyfter som den ska. Billigaste och enklaste sättet är att slå i någon slags lyftarrengörare, antingen från Whynns eller Omega och sedan byta till rätt olja. Dessa motorer är ganska känsliga på oljan. Hade en 2.5 som lät likadant och den blev bättre efter dessa åtgärder.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Har med mekörat lyssnat ett flertal gånger av båda ljudfilerna och som sagt joakims fall låter det rätt normalt, kanske något högt ventilrassel och där kan det mycket väl räcka med ett oljebyte för att få bot på detta. Viss koppling kan med finna pga av detta till lite högre bränsleförbrukning.

Allternativt om detta inte hjälper som sagt satsa på någon form av rengörnings medel för just detta.

I joels fall låter det där emot klart som lageroljud till ram eller vevlager...

Skriv svar