Service på C-max 1.8 FFV -09

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
flygandeankan
Nybörjare
Namn: Anders Karlin
Kör: Ford c-max -09

Service på C-max 1.8 FFV -09

Inlägg av flygandeankan »

Har tidigare frågat här på forumet om min kvittrande drivrem och funderar nu på vilken mer service som kan vara bra att få gjord när man ändå lämnar in bilen.

Till att börja med ville Kindvalls ha 3100:- för att byta remmarna vilket lät lite dyrt. Eller rättare sagt ena remmen kostade 1300:- och andra ca 400:- varför priset blev lite högt. Kan han ha läst fel eller tar de så olika för två olika remmar till samma bil?

Någon AC genomgång är inte gjord enligt serviceboken så det antar jag är aktuellt. Fick pris på ca 2000:- för det jobbet.

Bromsoljan verkar inte heller vara bytt vilket de tog 800:- för.

Den vanliga årliga servicen gjordes av tidigare ägaren i februari så det behöver jag inte göra nu. Den planerar jag att göra själv för övrigt i framtiden. Byta olja, luftfiler, oljefilter, tändstift mm e ju inte särskillt svårt. Kindvalls ville ha 6000-7000:- för den servicen annars beroende på vad som ska ingå i den.

Hur som helst undrar jag vad ni tycker att jag borde göra för servicar och vad ni tycker om priserna. Kindvalls är alltså FORD aktoriserade.

Tycker att bränsleförbrukningen är lite hög (ca 1.2l/mil) E85 blandad köring enligt färddatorn. Ska även räkna på det vid nästa tankning. Har det kommit några betydande uppdateringar av mjukvaran som man borde få fixade?
Är det något man kan fixa själv med grejer från internet? Kindvalls ville ha ca 1000:- för jobbet.

Bilen har förresten gått ca 7400mil.

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

Ring runt!

Jag kollade upp vad de fyra första servicarna kostade på alla Ford Åf i Mälardalen och den billigaste (Bilia) tog 13,000 kr. Den dyraste tog 23,000! Skiljde 10,000 kr på samma service med samma delar. Jag kollade upp så det var samma serviceprogram (det finns olika). Annars hade det inte varit rättvist. Så ring runt!

Råkar man ha vänner tex i Västerås så är det billigare att göra ett besök där och serva bilen samtidig än att lämna i Sthlm. Finns säkert fler exempel på det så ring runt som sagt. Finns tusenlappar å tjäna.

Sedan kan jag rekomendera att Kolla lite längre ner på allmänt forumet om det bolaget du kollat med. Vet inte hur det är med det bolaget idag men det har varit stormigt där nyss.

Med vänlig hälsning, C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

Ang. remmarna, det sitter 2 st remmar, en som driver allt utom AC-kompressorn o en mindre som bara sitter mellan AC-kompressor o vevaxelremskiva, så man byter båda

AC-genomgång hade ju jag inte gjort om jag inte visste att AC ej fungerar.. fullständigt meningslöst annars då det inte ger dig ett skit om nu din AC funkar

Bromsvätska byts vid varannan service o om din nästa service är vid 8000 mil så ingår det där

OM där e gjort alla servicar enligt schemat så ska där va bytt stift o luftfilter osv vid 6000 mil, så det behövs inte heller

1.2 liter per mil blandad körning på etanol e inte överdrivet mycket om du frågar mig

Mjukvaruuppdateringar e inget du kan göra själv utan du måste ha Fords dator annars kommer det gå rätt så dåligt kan jag säga dig

flygandeankan
Nybörjare

C skrev:Ring runt!

Jag kollade upp vad de fyra första servicarna kostade på alla Ford Åf i Mälardalen och den billigaste (Bilia) tog 13,000 kr. Den dyraste tog 23,000! Skiljde 10,000 kr på samma service med samma delar. Jag kollade upp så det var samma serviceprogram (det finns olika). Annars hade det inte varit rättvist. Så ring runt!

Råkar man ha vänner tex i Västerås så är det billigare att göra ett besök där och serva bilen samtidig än att lämna i Sthlm. Finns säkert fler exempel på det så ring runt som sagt. Finns tusenlappar å tjäna.

Sedan kan jag rekomendera att Kolla lite längre ner på allmänt forumet om det bolaget du kollat med. Vet inte hur det är med det bolaget idag men det har varit stormigt där nyss.

Med vänlig hälsning, C
Tack, jag lär ringa runt och kolla vad andra tar. Tänkte först kolla vad andra har fått betala för samma service. Bra förslag att hålla sig utanför Stockholm, där priserna lär vara något lägre.

flygandeankan
Nybörjare

Bruno skrev:Ang. remmarna, det sitter 2 st remmar, en som driver allt utom AC-kompressorn o en mindre som bara sitter mellan AC-kompressor o vevaxelremskiva, så man byter båda

AC-genomgång hade ju jag inte gjort om jag inte visste att AC ej fungerar.. fullständigt meningslöst annars då det inte ger dig ett skit om nu din AC funkar

Bromsvätska byts vid varannan service o om din nästa service är vid 8000 mil så ingår det där

OM där e gjort alla servicar enligt schemat så ska där va bytt stift o luftfilter osv vid 6000 mil, så det behövs inte heller

1.2 liter per mil blandad körning på etanol e inte överdrivet mycket om du frågar mig

Mjukvaruuppdateringar e inget du kan göra själv utan du måste ha Fords dator annars kommer det gå rätt så dåligt kan jag säga dig
På Mekonomen har de 2st remmar till min bil för ca 300:-/st varför jag tyckte det måste vara fel om han fick den ena till att kosta ca 1300:-

Så man kan inte göra någon underhållande service på acn utan kör till den pajar?

Okej, jag förstår att man inte kan göra uppdateringen med egen dator, men har det. Kommit någon viktig uppdatering till min bil sedan den tillverkades? Kanske något som får ner förbrukningen?

flygandeankan
Nybörjare

Har hittat en felsökningsguide för att ta reda på vad det kan vara som gör att det kvittrar om drivremmen. Fick fram följande:
• ANM. Kvitter definieras som ett pipande, ofta intermittent missljud
Kvitter från hjälpaggregatsystemet *
Felaktig inpassning av remskivor (kan ofta märkas på tomgång).
*
KONTROLLERA att hjälpaggregatens drivrem löper mitt på de plana remskivorna. Kontrollera att systemet fungerar normalt.
*
KONTROLLERA remskivorna beträffande kraftigt axialspel och böjda flänsar.
*
Låt motorn gå på tomgång, och använd ett stetoskop för att fastställa källan till missljudet. BYT komponenter efter behov. KONTROLLERA att systemet fungerar normalt.
Om man tolkar det rätt så lär inte ett par nya remmar hjälpa, eller?
Är det något man kan fixa själv?
Efter att ha hittat servicehandbok för bilen så är jag inte rädd för att byta remmarna i alla fall. Ser inte särskilt svårt ut. Men frågan är om det avhjälper problemet.

Arthursson
Erfaren
Namn: Bo Arthursson
Kör: volvo v60 D6 -15

Inlägg av Arthursson »

[quote="flygandeankan"]Har hittat en felsökningsguide för att ta reda på vad det kan vara som gör att det kvittrar om drivremmen. Fick fram följande:

Om man tolkar det rätt så lär inte ett par nya remmar hjälpa, eller?
Är det något man kan fixa själv?
Efter att ha hittat servicehandbok för bilen så är jag inte rädd för att byta remmarna i alla fall. Ser inte särskilt svårt ut. Men frågan är om det avhjälper problemet.[/Q

Ac remmen saknar spännare på dessa motorer så skrikande remmar är ganska vanligt. En monteringssats medlevereras Fords och ADs remmar.
Priserna skiljer inte så mycket lite billigare på AD centern. Bilen er en Ford
så det är bara att byta och se glad ut.
MVH Bosse

flygandeankan
Nybörjare

Då borde det räcka med att byta bara ac remmen men jag antar att det är lika bra att byta båda när man ändå håller på.

Så det är oftast ac remmen som ligger bakom oljud på remmarna? Oavsett om det kvittrar eller tjuter?

flygandeankan
Nybörjare

Oljebyte

Har kollat i FordEtis IDS men har inte hittat någon beskriv hur man kommer åt oljefiltret lättast.

Finns den beskrivningen där och var hittar jag den i så fall?

Skriv svar