Inget åtal efter dödsskjutningen av hunden Brutus

En avdelning avsatt till Off Topic diskussioner och vardagliga frågor. Här kan du diskutera "allt mellan himmel & jord". Men var snäll och håll det på en rimlig nivå och inom Ford Club Swedens regler och ramar. PS. Poster i detta forum räknas ej. DS.
SK Racing

Inlägg av SK Racing »

.

Användarvisningsbild
blixte
Veteran
Namn: Robin blixte
Kör: Ford

Inlägg av blixte »

Näe de är inte konstigt att folk hatar poliser!

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Tycker det är för jävligt!!

Nu vet ju eg bara ägaren och polisen som sköt vad som eg. hände. Men en 10 årig New Foundland med höftproblem.. även OM den skulle gjort utfall så har han INGEN rätt att skjuta hunden!
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Namn: Mikael S
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Man ska nog vara medveten om att det är Aftonbladet man läser. Kan aldrig tänka mig att en Polisman skjuter en hund helt utan anledning.

Holma
Veteran
Namn: Fredrik H
Kör: Mondeo, S-max, Granada och Dodge
Medlemsnummer: 406

Inlägg av Holma »

SK Racing skrev:och hade han/hon haft djur med sig så hade jag behandlat den/dom likadant som mitt/mina hade blivit.
Du menar inte det där va?
Vad ägaren/föraren gör ska inte drabba det oskyldiga djuret...

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Vad skulle man förvänta sig? Tragiskt..

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Holma
Veteran
Namn: Fredrik H
Kör: Mondeo, S-max, Granada och Dodge
Medlemsnummer: 406

Inlägg av Holma »

SK Racing skrev:Hrrm, nee ser nu att det är nog lite felformulerat, jag menade: Om ett djur anfaller något av mina djur/familj så skyddar jag dom med dom medel som behövs och som finns till hands.

Jag skulle inte godtyckligt ta livet av någons hund/katt etc som kommer in på min tomt, då hade vi där jag bor haft väldigt dålig stämmning, då här finns mycket katter och hundar i byn o vår tomt är välbesökt av div djur.

Skulle däremot något djur annfalla någon i familjen, på vår tomt så skulle det sannolikt inte överleva om jag fick tag i det och djurets ägare skulle få sig en uppsträckare helt gratis.
Det lät bättre:)
Jag trodde det var en felformulering också (eller feltolkning av mig eftersom ingen annan reagerat).

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Ja, det blev ju en alldeles för stor självmotsägelse där om man läste Mats kommentar exakt som den var formulerad, så det var ju bra med ett förtydligande. För övrigt håller jag helt med (okay, ordningstänkande är iofs inte min bästa gren, men man får försöka :p). Faan, vilken historia - sedan må det vara hur det vill med hur AB vinklat det i nån artikel för att få mer säljande rubrik att sätta, den där... hundföraren...:rolleyes: måste ha drabbats av någon tillfällig åkomma, annars finns det nog ingen förklaring som kan motivera att han får behålla nuvarande tjänst i stället för att delegeras till skrivbordsjobb :mad:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Plump
Veteran
Namn: Tim J
Kör: Mer å mer Ford
Medlemsnummer: 262

Inlägg av Plump »

Detta är grymmt tragiskt. Skulle bli skogstokig om de hade vart min hund.

Sen tyckte inte håg att polismannen var särskilt smart.
Säg nu tex att hunden reagera.
Hur konstigt är det egentligen? Det kommer enligt hunden in en vilt främmande människa med en hund in på hans revir. Konstigt att hunden reagerar?
Det tycker jag ju att polismannen som ska ha vana och förstå hur hundar fungerar borde gå förstått och därmed ha backat ut situationen och lämnat tomten.
Sierra "Flygel" T5

Användarvisningsbild
HEA
Nybörjare
Namn: Hans-Eric Andersson
Kör: Ford Scorpio 2.9 -94 SED

Inlägg av HEA »

Med risk för att bli mobbad...

Enligt polismannens utsaga påstår han själv försökt få de två hundarna åtskilda, att förloppet blev rörigt, när så tomt-hunden naffsade efter armen och han kände något ont i benet, först då sköt han...

Å andra sidan påstår kvinnan att hon yrvaken eller nyvaken komm till fönstret och såg hur polisen kallmodigt sköt ner hunden...

Jag såg bilder på hunden, den verkar ju snäll och mycket trevlig, men vi vet ju alla att även i de finaste kostymer kan det dölja sig fula fiskar.

Vad jag vill säga är, ingen vet vad som hände riktigt, man måste lita på den ena eller andra sidan, det kanske inte är läge att döma någon?

Vet själv hur det är med djur, hur goa och tama de än verkar, vi hade en häst en liten en, barn red på den, den var go att kela med... En dag gick jag in till den (vilket jag gjort förut) dumt nog stod jag så att jag hade en laduvägg på ena sidan, och stengär med taggtråd ovanför på andra sidan. Utan någon förvarning vänder hästen rumpan till och verkar vara mycket intresserad av att sparka... Fråga mig inte varför... jag fick mycket sakta krypa uppför gäret och över taggtråden... Det kunde likväl ha slutat annorlunda...

Så återigen, så länge det inte finns riktiga fakta, tror jag att man ska vara försiktig att döma ut någon av parterna. Det är tråkigt att hunden dog, säkerligen en tragedi för familjen, men å andra sidan måste man kanske ha förståelse för polismannen/hundföraren också, en man i tjänst som, om hans historia är sann kanske inte hade så mycket tid på sig att fatta sitt beslut under ett pressat läge.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15161663.ab

Användarvisningsbild
HEA
Nybörjare
Namn: Hans-Eric Andersson
Kör: Ford Scorpio 2.9 -94 SED

Inlägg av HEA »

*suck*

Jag förstår dig...

Men... Idag i morse stals min fina fina bil, *gråter med tungt hjärta* ... Någon brukade den vid villainbrott, vid flykten uppstod polisjakt. Man körde och totalkrockade min bil, min fina fina Ford Scorpio 94.

Tjuvarna lämnade bilen och försvann, hundjakt påbörjades, tyvärr kom tjuvarna undan, om det beror på att hundförarna nu inte längre får använda andras tomter att framföra sin hund på gråter jag... Om det nu skulle kunna vara anledningen till att de kom undan...

När det gäller bilen: motorn upptryckt, veckad motorhuv, balken fram böjd, ena hjulet snett det andra med punktering, olja på marken samt lampor pekandes mot gud...

//kör inte längre någonting

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Ja, det var ju väldigt dystert med bilstölden :(. Bara att instämma i sympatiyttringarna och hoppas att försäkringsbolaget är med på noterna och hjälper till att lösa frågan på bästa sätt. Tyvärr är det ju så att vissa modeller drabbas oftare än andra av den typen av stölder. Har själv jobbat ibland med diverse "frisinnade" typer som varit experter på sånt där och de utbyter förstås "branschkunskaper" som alla andra (de flesta har ju periodvis gott om tid för sånt :p). Trodde dock Scorpio hörde till de svårare att öppna, de var ju bland de första med den moderna typen av lås. Åtminstone inledningsvis var "midnattsmekarna" inte vidare glada åt konstruktionen, men de har väl lärt sig tackla den med tiden tyvärr.

När det gäller vakthundar brukar det vad jag vet (som total lekman men har umgåtts med ganska många och deras förare i olika sammanhang, dock aldrig som "föremål för intresse" om nån blev orolig av inledningen :D) normalt vara så att de instinktivt reagerar mer automatiskt med aggressivitet om någon plötsligt kliver in i deras revir än om de kommer utifrån och den främmande redan finns där. Det ska dessutom mycket till innan de accepterar att ta order av fler än en person (som de betraktar som flockledaren - alla andra familjemedlemmar är max "second in command" - och ändå periodvis kan försöka utmana om ledarskapet) så för en utifrån kommande person, utbildad hundförare eller ej, att försöka ta kontroll över en okänd hund som befinner sig inom sitt revir är ju en rätt dålig idé redan från start. Att det troligen slutar med kraftigt våld borde ju vara ganska uppenbart, alltså hade det kloka varit att hålla sig utanför gården och försöka påkalla uppmärksamheten hos hundens ägare via telefon, med megafon eller vad som helst men inte att konfrontera hunden. Oavsett om den gav varningsskall eller var synbart lugn – det är ingenting att lita på utan det kan tvärtom betyda att hunden inväntar ett bra anfallsläge om den är uppe på benen.

Eftersom oseriösa avlare dessutom s a s "förstört materialet" genom inavel (billigt & enkelt för ökad omsättning... :rolleyes:) så vimlar det sen länge på allmänna marknaden av mentalt instabila jyckar utav särskilt rasen Schäfer, och var det en sån som blev skjuten var det kanske mindre konstigt men mera att vänta att det spårade ur.

Som jämförelse så brukar bevaknings/räddningshundar vara synnerligen hårt tränade att behålla totalt lugn i alla situationer tills de får en order av hundföraren, men har de fått ”lov” att gå av och slappa i hundgården så kan det vara livsfarligt för en utomstående att ens öppna grinden. Säkert ingår bra mycket hundpsykologi i utbildningen för Polisens hundförare, så nånstans måste det ha klickat rejält i situationen där en privathund blev skjuten, sen får väl utredningen visa hur. Det syns hur som helst märkligt att det tydligen inte blir någon som helst påföljd.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar