Problem med mätarhuset

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
sportsterdanne
Erfaren
Namn: Daniel Holmberg
Kör: Mondeo

Problem med mätarhuset

Inlägg av sportsterdanne »

Har fått bekymmer med instrumenten på min 03 Mondeo.
titt som tätt lägger alla mätarna av och kommer tillbaks ibland(Hastighet, tripp, varvräknare)

Jag har provat plocka isär huset och rengjort och kört med kontaktspray på kontaktytor, trodde jag fixat det men felet kom tillbaks.
Jag kan provocera fram felet ibland med en smäll på instrumentbrädan så jag tror det sitter i mätarhuset och inte i någon givare.

Har läst runt lite och det verkar som ett beggat mätarhus är lösningen, det jag funderar över är mätarställningen sitter den i mätarhuset eller i någon dator ?

sportsterdanne
Erfaren

Nu fortsätter jag på denna tråd. Felet kvarstår.

Jag har googlat som en tok och vissa påstår att det kan vara batteriet som kunde orsaka detta fenomen, så jag kikade under huven och såg att det inte var ett Silver-Kalcium batteri.
Glad i hågen köpte jag ett nytt sådant som jag monterade, men ingen förbättring.
Plockade ner generatorn och rengjorde samt kollade kolen, såg bra ut.

Via mätarhuset får jag fram en felkod "D262 (U1262) Communication bus fault (missing CAN messages) "

Så jag köpte en ELM327 och Torque appen till det för att se om det fanns några felkoder, men inte det.
Jag har kört med appen igång och när mätarhuset lägger av så får jag fortfarande data via OBDII vad gäller varv och hastighet, samt att jag ibland kan provocera felet genom att banka på instrumentbrädan.

mina misstankar är starka mot själva mätarhuset, har hittat ett med samma miltal, motorstorlek osv. men 1 år nyare (-04 jag har -03) passar den ? behöver något kodas om ?
pratade med bilskroten och han var osäker och bad mig kolla upp så jag hade samma serienummer på mätarhuset.

Har någon några andra tips eller skall jag chansa och köpa mätarhuset ?

Hade riktig tur då jag besiktade bilen igår och mätaren funkade under bilprovningens provtur, men när jag körde från bilprovningen funkade den inte :p
hur som helst vill jag få till det nu.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Med största sanorlikhet sitter felet i själva mätarhuset som du med i stort verkar ringat in.

Har med starkt för mig att dessa instrumenthus ska passa direkt och utan följdproblem med CanBus.
Inte heller hundra men har för mig att miltalet finns lagrat i bilens elektronikenhet, men någon annan kan säkert bekräfta/dementera detta.

sportsterdanne
Erfaren

Update !
Hittade ett mätarhus från en -01 (nästan samma miltal) till mindre än halva priset mot -04:ans mätarhus som jag först kikade på, så jag slog till på den.
Jag hade förberett och demonterat allt och losat mätarhuset så jag kunde slänga in det nya mätarhuset på en minut när jag fick hem den.
Jag har bara kört 1,5 mil totalt idag men hittils inga problem.
Dock har jag tappat funktionen att "bläddra" mellan soppaförbrukning osv. i lcd displayen den visar bara yttertemp samt att detta mätarhus ej har lampan för antisladd.
Nåväl nu håller jag tummarna att problemet är löst, annars vet jag inte vad jag ska gå vidare med.
För kännedom så sitter mätarställningen i mätarhuset.

Användarvisningsbild
ilduce
Veteran
Namn: Jens W
Kör: ford mondeo 2.2 Tdci Titan-S

Inlägg av ilduce »

grattis till att det funkar.. håller tummarna!!

men ha en story klar inför nästa besiktning. För visst är det väl så att antisladd-lampan är en av de lampor som de kontrollerar att den tänds och sedan slocknar när systemet är kontrollerat..?

Jag kan ha fel, men det är ju så med airbag- och ABS-lampan..

Förresten kan ABS- och antisladd-lampan vara kombinerad nu? För jag kan inte påminna mig att jag sett någon ABS-lampa på min bil.. Hmm..

sportsterdanne
Erfaren

Jag ska köra lite mer och kolla att det verkligen fungerar, skulle det bli problem med besiktningen får jag väl köpa ett nyare mätarhus med denna lampa.
Dom nyare mätarhusen låg på omkring 1000:- + frakt och detta hittade jag för 375:- + frakt, så jag tyckte det var värt att prova om felet låg där till en lägre kostnad.

sportsterdanne
Erfaren

ABS lampa finns på detta mätarhus, men tror ni verkligen att dom ser att det inte finns en lampa för antisladd fast jag har det på bilen. kopplar man ur den så lyser ju knappen iaf.

Användarvisningsbild
ilduce
Veteran

Inlägg av ilduce »

lampan är en varningslampa som tänds om systemet inte fungerar som det ska. det gör inte lampan som sitter på knappen..

de kan ju säkert missa att kolla det.. det är till och med troligt..

jag hade chansat..

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

Inlägg av mr Costin »

Nu när du fått tag på ett såpass billigt mätarhus och verkligen vet att felet sitter i mätarhuset så kanske du skulle lämna det som hör till bilen på renovering. Det är inte så dyrt, och du får ju garanti mm och alla funktioner blir som dom ska vara.
Snyggt jobbat där med appen som tar ut OBD2 data.:)
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

sportsterdanne
Erfaren

Tror du det är billigare än 1000:- ? är det det inte så lönar det sig att köpa ett beggat hus med "rätt" funktioner. Men jag kör med detta och provar besikta.
ca 30 mil körda nu sen bytet och det verkar funka, så jag skruvade tillbaks all plast igår.

Användarvisningsbild
ilduce
Veteran

Inlägg av ilduce »

är lite nyfiken.. vad hände med mätarställningen?

hängde den med, eller den sitter kanske inte i mätarhuset..?

sportsterdanne
Erfaren

Jag skrev det tidigare, mätarställningen sitter i mätarhuset så jag köpte ett som hade så nära som möjligt samma mil som min bil.

Skriv svar