Mondeo frågor
-
mickel
- Erfaren
- Namn: mikael larsson
- Kör: Ford mondeo-94,Ford granada 2,8-85.Ford scorpio 2,0-91
Mondeo frågor
har inköpt en 95- a mondeo 4x4 som funkar finfint,Men den har en egenskap att när den blivit varm så kan den rycka till precis som att man stänger av den i 1 sekund.alla servicegrejer är bytta.fenomenet kommer aldrig när den är kall utan alltid varm.så tips emottages:)sen funderar jag på hur bökigt det är att byta fjädrar bak??
- fordmaffian
- Legend
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
vad ligger förbrukningen på den? ang fjädrarna så är de bara släppa de yttre fästbultarna och bara dippa ner hela undre länkarmen * dock är de så på den vanliga framhjulsdrivna varianten, ev så kan de behöva lossa på drivaxeln för att få ner länkarmen riktigt..mickel skrev:har inköpt en 95- a mondeo 4x4 som funkar finfint,Men den har en egenskap att när den blivit varm så kan den rycka till precis som att man stänger av den i 1 sekund.alla servicegrejer är bytta.fenomenet kommer aldrig när den är kall utan alltid varm.så tips emottages:)sen funderar jag på hur bökigt det är att byta fjädrar bak??
Inofficiell scorpio expert 
- fordmaffian
- Legend
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
hur är avgasvärderna på den? kan ju vara som så att den får för mycket bränsle, skruva ur stiften å kolla färgen på de, är de svarta så får den ju för mycket bränsle eller kommer de en doft av soppa när den hoppar till och/eller en svart puff från avgaset så får den för mycket soppa... mja på den "vanliga" versionen är de gjort i nästan en handvändning å byta fjädrar
Inofficiell scorpio expert 
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Jo skulle med sätta en slant på slitna tändkablar just till dessa motorer (har haft tre egna sådana modeller och samam fenomen,,).
Men visst samtliga inte allt för gamla avgasvärden kan med ge bra signaler på tänkbara orsaker och just detta det med är temperatur relaterat kan det med tex röra sig om defekt temperatur givare (till styrboxen) och sitter på termostathuset.
Runt 0,8-0,9l/milen kanske är mera normalt även om driften till bakhjulen tar med ju lite extra, så bör det i alla fall inte bli mycket över litern millen i snitt.
Rätt ovanligt annars dessa 4x4 som jag har för mig bara togs in i några exemplar som 95/96 års modeller som svensksålt i alla fall.
Men visst samtliga inte allt för gamla avgasvärden kan med ge bra signaler på tänkbara orsaker och just detta det med är temperatur relaterat kan det med tex röra sig om defekt temperatur givare (till styrboxen) och sitter på termostathuset.
Runt 0,8-0,9l/milen kanske är mera normalt även om driften till bakhjulen tar med ju lite extra, så bör det i alla fall inte bli mycket över litern millen i snitt.
Rätt ovanligt annars dessa 4x4 som jag har för mig bara togs in i några exemplar som 95/96 års modeller som svensksålt i alla fall.
-
mickel
- Erfaren
Har bytt båda tempgivarna som sitter på termostathuset även tändstift samt tändkablar.men fortfarande rycker den till ibland samt att den går ganska långt över mitten på tempmätaren innan elfläkten startar.känns som att rycket och det att tempmätaren passerar mitten hör ihop?..iaf tänkte jag byta gasspjällslägesgivaren idag så jag kan utesluta den..
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Frågan är satt det verkligen två givare på termostathuset? Vanligen sitter det styrboxens tempgivare på just termostathuset och temperaturgivaren för instrumentet sitter inskruvad i topplockets vänstra ände strax nedanför där övre kylslang går in i motorn.
Denna givare blir ofta opålitlig och bör vara första åtgärd att byta då temgivaren börjar beté sig underligt.
Som med är lättbytt utan att tappa ur kylarvätska med lite finger färdighet.
Vore med bra att blinka ut eventuella felkoder där denna modell troligt inte innehar OBD2 (kom först till 96 års modell). Som då denna variant bör fungera:http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=35668
Till vilka tändstift bytes det till? Där av mångas erfarenheter är det uteslutande fords egna Motorcraft stift säm gäller som vid användning av andra stift med kan uppvisa sådana fenomen.
Denna givare blir ofta opålitlig och bör vara första åtgärd att byta då temgivaren börjar beté sig underligt.
Som med är lättbytt utan att tappa ur kylarvätska med lite finger färdighet.
Vore med bra att blinka ut eventuella felkoder där denna modell troligt inte innehar OBD2 (kom först till 96 års modell). Som då denna variant bör fungera:http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=35668
Till vilka tändstift bytes det till? Där av mångas erfarenheter är det uteslutande fords egna Motorcraft stift säm gäller som vid användning av andra stift med kan uppvisa sådana fenomen.
-
mickel
- Erfaren
Båda givarna sitter i termostathuset.en sitter uppepå lätt bytt den andra snett under trångt till.När jag skulle byta den undre sprack termostathuset så det är nybytt:mad:..Tändstift är orginal motorcraft.byte gasspjällsgivaren idag men problemet kvarstår..ska byta den övre givaren till en begagnad ifall det skulle vara nåt fel på den nya.bilen funkar ju perfekt iövrigt så jag hoppas råda bot på detta